Sinnebilden av tysk bilindustri är ofta synonym med den välbekanta stjärnan som sedan över 100 år varit kylarprydnad för Mercedes-Benz. Den inregistrerades som varumärke år 1909 och symboliserar Daimler-koncernens ursprungliga tanke om att producera motorer för bruk på land, i vattnet och i luften. Ett hundra år senare öppnades Mercedes-Benz Gallery på paradgatan Unter den Linden i Berlin.

I utställningslokalen är inte målsättningen att primärt sälja bilar utan att skapa en upplevelse kring varumärket samtidigt som man ställer ut aktuella och historiska fordon. Korsningen Unter den Linden-Friedrichstraße är av hävd en historiskt intressant mötesplats och tvärs över gatan har Volkswagen-koncernen sedan många år ett bilvaruhus där inte bara VW, utan även bl a Skoda, Bentley och Bugatti, ställs ut i attraktiv miljö.

Våren 2012 möts man av konceptbilen F 800 i foajén till Mercedes-Benz Gallery. Den ger en antydning om vart fabrikatets formspråk är på väg framöver; generellt har det varit så att S-klassen, flaggskeppet i tillverkarens utbud av personbilar, har varit först med ny formgivning som sedan givit inspiration åt utseendet på övriga bilar i sortimentet, bl a C- och E-klass.

Likt flera andra större Mercedes-Benz-utställningslokaler finns även här Daimers Restaurant. Tillbakablickar på Mercedes-Benz rika historia finns även illustrerad i modellform i glasmontern framför – här ges exempel på vilka varianter som körts av kända berlinare genom åren.

Den som är förbundskansler i Tyskland får alltid åka Mercedes och Helmut Kohl var inget undantag.

En ny tjänst som Mercedes-Benz Gallery erbjuder är att på beställning låta tillverka modeller i skala 1/18 av historiska bilar med exakt rätt färgnyans enligt köparens önskemål.

Priset, €249 inkl leverans inom 14 dagar, är kanske en aning högt men för många är det nog värt varenda cent.

En välsorterad butik med alla tänkbara produkter som pryds med stjärnan finns också att botanisera i. Katalogen med artiklar ur Mercedes-Benz Collection är lika tjock som Ikeas.

Nöjer man sig med standardfärger och mindre skala kan man komma undan ganska billigt om man vill ha en eller två väldetaljerade modellbilar att ställa i hyllan.

Interiören i galleriets lokaler är mycket tilltalande och ger en bra inramning åt de värden som Mercedes-Benz vill framhäva.

Det är nog världens bästa bilmärke. När jag var liten växte jag upp med Mercedes 220D och samlade leksaksbilar.

Även om en Mercedes-Benz betingar ett högt pris får man mycket för pengarna. Denna roadster av modell SLK kostar från €44 000, vilket är ganska rimligt med tanke på vad en cabriolet brukar kosta och hur kul man kan ha med den.

Inbjudande inredning.

Har man större anspråk och större plånbok kan man med fördel välja en CLS 63 AMG. Priset blir då sjusiffrigt.

AMG är Mercedes-Benz’ avdelning som utvecklar högpresterande motorer och individanpassar bilar ur det ordinarie sortimentet till en inte blygsam merkostnad.

I det här fallet drivs CLS 63 AMG av en nyutvecklad V8 biturbo-motor på 5,5 liter som kan producera 525 hästkrafter. Det finns även ett s k performance-paket som ger ytterligare skjuts och då utvecklar 558 hk. Specifikationen anger en bränsleförbrukning om 1,47 l/100 km under stadskörning och 1,12 l/100 km vid landsvägskörning.

Även om dessa kraftpaket inte är avsedda att tilltala den miljömedvetne, den snåle eller den timide så krymper även AMG:s motorer i storlek. Men här är det teknikens utveckling som möjliggör det snarare än ekonomiska hänsyn. En trevlig detalj när man väljer en AMG-utrustad Mercedes är för övrigt att motorn är signerad av den ingenjör som monterat ihop den. En plakett med vederbörandes namn och namnteckning sitter monterad motorn under hela dess liv på vägarna. Ack ja, så kul och stimulerande det kan vara med bilar.