Hem > Arkivet > Från flight-deck i DC-8

Hur kan ni hålla reda på 
alla knappar och instrument? 

Alla Scanairpiloter har hört den frågan många gånger under sitt flygarliv. Den är så vanlig, att om du inte ställer den nästa gång du tittar in i flightdeck, kommer någon av piloterna att lätt chockad se på dig med en djupt förvånad blick.

Men det går över, piloter har lätt för att anpassa sig även till de märkligaste situationer. Du har nu ett utsökt tillfälle att se dig själv genom pilotens ögon just med hjälp av frågan ovan. Besvarar han frågan med något som: "- Ja, det är genom många år på skolbänken," vet du, att han uppskattar din seriösa och vetenskapliga läggning.

Säger han istället: "- Vilka knappar och instrument," betyder det, att han uppskattar dina glasögon och vill ha adressen till din optiker. Säger han slutligen: "Hålla reda på instrumenten - inte kan jag göra det!", så vill han bara testa, om dina nerver är lika starka som ditt sammanbitna ansiktsuttryck vill få honom att tro.

Mer än 500 instrument
Men knappast någon skämtar bort en allvarligt ställd fråga. Och den här är befogad, det finns mer än 500 instrument, strömbrytare och ljus på ett vanligt flightdeck. Går det verkligen att hålla alla dessa i huvudet?

Det skulle knappast vara möjligt, om det rörde sig om så många helt olika saker i full oordning. På flightdeck sitter det mesta i en viss ordning och många är dubblerade, kommer igen i samma utförande på olika ställen på flightdeck, Vid de flesta sitter en liten lysande textremsa som förklarar funktionen.

Men varför prata teori när du själv kan titta in på flightdeck med hjälp av bilden på andra sidan. Den visar, hur det ser ut i vår stora DC-8 (och du kan beställa den som affisch på annan plats i tidningen).

Som du ser av de båda stolarna, behövs det två piloter för att flyga DC-8. På en stol bakom sitter alltid en tredje pilot som sköter elcentral, luftkonditionering och andra tekniska system. Flygplanet kan flygas från vilken som helst av de båda främre pilotstolarna, annars vore det ju ingen mening med två piloter. De har dubbelkommando, dubbla uppsättningar av de kontroller som styr flygplanet, och de båda instrumentpanelerna framför piloterna är så gott som exakt likadana. Den som lärt sig instrumenten på ena sidan känner direkt igen dem på den andra. På skissen ser du, vilka flyginstrument piloterna behöver och var de sitter.



Motorinstrument i mitten
I mitten, mellan de båda panelerna med flyginstrument, finner du motorinstrumenten samt de mätare som visar hur mycket bränsle som går åt och hur mycket vi har kvar. Varje motor har en lodrät rad med fyra instrument som avslöjar detaljer om dragkraft, varvtal, temperatur och bränsleförbrukning.

Därmed har du snabbt och enkelt lärt dig de nödvändigaste instrumenten och kan i lugn och ro studera resten av flightdeck. I taket finns en panel med få instrument men många knappar. Därifrån kontrolleras belysning på flightdeck och utanför flygplanet liksom kabinskyltar och högtalarsystem.

Mellan piloterna sitter elektronikentusiasternas eldorado. Här finns radioapparater för navigering och prat med marken. Här sitter autopiloten som är en liten datamaskin för sig själv, och här hittar du också de små men effektiva INS navigeringsapparaterna som trots sin litenhet kostar över en halv miljon kronor stycket. Och vi har två ombord!

Väderradar ger besked i god tid
På den här panelen finns också piloternas TV, väderradarn. Den används för att upptäcka och undvika dåligt och uppskakande väder.

På bakre väggen på flightdeck sitter automatsäkringarna, över hundra alldeles lika knappar. När en säkring går, hoppar knappen ut en centimeter. Säkringen behöver inte bytas, det är bara att trycka in den igen, så fungerar systemet på nytt.

Därmed är jag övertygad om, att du kommer att känna dig mer än hemma nästa gång du tittar in på flightdeck. Då kan du passa på tillfället att imponera på piloterna med dina nyvunna kunskaper. Till exempel genom en titt nere till vänster på mittpanelen. Där sitter mätaren som talar om hur mycket bränsle vi har kvar. Den ser ut som på lilla bilden här och vi har märkt ut var den sitter med siffran 6 på teckningen. 

Kasta en obemärkt blick på bränslemätaren. Läs vad den visar och säg sedan högt: "22 000 kilo bränsle kvar. Utmärkt, väl planerad flygning." Kaptenen kommer säkerligen att växa flera decimeter av detta beröm från någon som han känner igen som en expert. Och det skadar ju varken dig eller honom...

Från Scanair Magazine nr 5, 1979
Text: Pej Kristoffersson. Foto: Jan Bengtsson.
Illustrationer: Peep Wahler och Kåre Ytterberg.




Så här kan det se ut på instrumenten när vi ska upp i luften med en DC-8. Instrumenten sitter på samma platser i de andra flygplantyperna men de kan ha ett annorlunda utseende.


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]