Hem > Scanairs flygplan > B747

Boeing 747

Fyrmotorigt långdistansflygplan

Historik
Boeing 747 är tillsammans med Concorde en av de mest kända flygplantyperna i världen. Boeing meddelade 1966 att de ämnade bygga ett nytt bredbukigt trafikflygplan med övervåning som Pan Am redan beställt i 25 exemplar. Prototypen flög 9 februari 1969 och sattes i trafik av Pan Am 22 januari 1970. Alla de stora flygbolagen i världen beställde 747:an, många av konkurrensskäl. Boeing 747 finns i flera olika varianter, bl a frakt- och kombiutförande, 747SP för ultralånga distanser och VC-25, som är den amerikanske presidentens transportmedel. Förutom dessa så har grundmodellen moderniserats från 747-100, som var den första, till dagens 747-400 som kom 1989. Långt över 1000 flygplan har tillverkats även om Boeing nu meddelat att 747 inte kommer att utvecklas mer.

Boeing 747 i SAS
Samma år som SAS tog DC-7C ur trafik, 1967, beställde man två Boeing 747 för leverans från 1971. Specifikationen ändrades efterhand, och när första flygplanet - Huge Viking - levererades till Köpenhamn den 26 mars 1971 var det en 747-283B som kom. B-versionen hade bl a motorer med högre dragkraft och dessutom längre räckvidd, något som det drogs stora växlar på i reklamen. Den 11 april 1971 gjordes premiärturen som SK911 till New York från Köpenhamn. Kabinen var uppdelad i sektioner, och det fanns 32 stolar i första klass - i nosen och på övre däck - samt 321 stolar i ekonomiklass. Redan från början hyrde Scanair in 747:an för helgflygningar, och det var ofta så att Huge Viking var slingad mellan Skandinavien och New York på vardagarna, och mellan Stockholm och Las Palmas på helgerna. Efterhand sattes 747 även in på linjerna till Chicago, Montreal, Los Angeles och Seattle.

I november 1971 levererades Ivar Viking (OY-KHA). Den var i samma konfiguration som Huge och hade liksom sin bror en lounge på överdäcket. Denna lounge, med fyra snurrfåtöljer och soffor med plats för ytterligare tio personer, var lyxig och rymlig. Men det var dyra kvadratmetrar. Efter några år kom oljekriserna, och flygbolagen hade inte längre råd att upplåta den dyrbara platsen. En efter en byggdes 747:orna jorden runt om till att ha 'normal' inredning på övre däck. För SAS del innebar det att fyra rader om tre stolar installerades på övre däck i Huge och Ivar 1978.

Året innan hade SAS tagit leverans av Magnus Viking, bolagets tredje 747 och den första i kombiutförande. Trafikläget var sådant att det blev nödvändigt att upplåta bakre delen av kabinen för frakt, och med kombiversionen kunde SAS nu anpassa kapaciteten efter säsong; antingen med 200 passagerare och 12 fraktpallar, 277 passagerare och sex fraktpallar, eller enbart 400 passagerare. Kombiversionen hade en stor lastlucka på bakkroppens vänstra sida. På övre däck monterade SAS in 32 ekonomiklasstolar. De nya 747:orna hade även en annan variant av JT9D-motorn, JT9D-70A. Till det yttre var den ganska olik sin föregångare JT9D-7. Tyvärr blev SAS och fraktbolaget Seaboard World de enda kunderna som valde denna motor. SAS valde en modifierad version av samma motor för sina A300, men även här blev kunderna få. Totalt tog SAS emot två 747 med denna motor, SE-DFZ Knut Viking som levererades 1979 blev den sista. Detta till trots beställde SAS ytterligare två 747:or - N4501Q och N4502R ägdes av amerikanska banker och levererades 1981. '01Q blev den 500:e tillverkade 747:an och blev efter lång och trogen tjänst skrotad i USA förra året.

SAS satsning på 747 var, beroende på hur man ser det, både lyckad och misslyckad. Prestigeskäl var en av orsakerna till att typen köptes. Det var dock tidvis problem att fylla kabinerna med det passagerarunderlag som Skandinavien, med 18 miljoner invånare, erbjuder. Bland besättningar och passagerare blev 747:an en favorit för sin bekvämlighet och arbetsmiljö. Ekonomiskt sett så var den inte lika populär. Efter diverse uthyrningar och dispositioner av flottan på 80-talet fick N4502R äran att avsluta epoken 747 i SAS den 17 maj 1987.

1996 kunde man återigen se Boeing 747 i SAS färger, om än med texten "Cargo" på sidan. SAS Cargo hade hyrt in en 747F för frakttrafik mellan Göteborg och New York. Individerna växlade, men på de flygplan som var målade i SAS färger syntes namnet Huge Viking på nosen. Idag är 747-frakten ersatt av Lufthansas MD-11 och namnet Huge Viking bärs av en av de nya Q400-maskinerna. Ironiskt med tanke på att det är det minsta planet i SAS flotta.

Boeing 747 i Scanair
Som nämnts hyrde Scanair in 747 redan från 1971. I mars 1982 fick man så en 'egen' 747 från SAS. LN-RNA Magnus Viking målades upp i Scanairdekor och fick en full charterinteriör med 475 stolar. Den sattes i trafik på Scanairs populäraste resmål Las Palmas och Rhodos. I juli samma år hyrde dock SAS ut LN-RNA till Avianca och ersatte den med en tillfälligt inhyrd f d Alitalia-747, N356AS. Efter en månad ersattes den av SAS egen SE-DDL, som på liknande sätt målades upp i Scanairs färger. Efter att ha flugit vintersäsongen i Scanair lämnades den tillbaka till SAS i mars 1983, och Scanair upphörde nu med 747-trafik. Under en månad våren 1987 återkom dock typen då N4502R tillfälligt gjorde tjänst i Scanair, dock i SAS målning den här gången.

 
Flygplanen i Scanairs flotta

Airbus A300B4

Boeing 727

Boeing 737

Boeing 747

> LN-RNA Magnus Viking
> N356AS
> N4502R Huge Viking
> SE-DDL Bjarne Viking

Caravelle III

Convair Coronado

Douglas DC-7C


Douglas DC-8


Douglas DC-9

Fokker F28


McDonnell Douglas DC-10

McDonnell Douglas MD-82/83


SAS B747 kabinlayout (~1977)

Länkar

The Boeing Company
Boeing 747SP Website
B747-bilder på Airpics.com

 


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]