Hem > Scanairs
flygplan > B747
Boeing 747
Fyrmotorigt långdistansflygplan
Historik
Boeing 747
är tillsammans med Concorde en av de mest kända flygplantyperna i
världen. Boeing meddelade 1966 att de ämnade bygga ett nytt
bredbukigt trafikflygplan med övervåning som Pan Am redan
beställt i 25 exemplar. Prototypen flög 9 februari 1969 och sattes
i trafik av Pan Am 22 januari 1970. Alla de stora flygbolagen i
världen beställde 747:an, många av konkurrensskäl. Boeing 747
finns i flera olika varianter, bl a frakt- och kombiutförande,
747SP för ultralånga distanser och VC-25, som är den amerikanske
presidentens transportmedel. Förutom dessa så har grundmodellen
moderniserats från 747-100, som var den första, till dagens
747-400 som kom 1989. Långt över 1000 flygplan har tillverkats
även om Boeing nu meddelat att 747 inte kommer att utvecklas mer.
Boeing 747 i SAS
Samma
år som SAS tog DC-7C ur trafik, 1967, beställde man två Boeing
747 för leverans från 1971. Specifikationen ändrades efterhand,
och när första flygplanet - Huge Viking - levererades till
Köpenhamn den 26 mars 1971 var det en 747-283B som kom. B-versionen
hade bl a motorer med högre dragkraft och dessutom längre
räckvidd, något som det drogs stora växlar på i reklamen. Den 11
april 1971 gjordes premiärturen som SK911 till New York från
Köpenhamn. Kabinen var uppdelad i sektioner, och det fanns 32
stolar i första klass - i nosen och på övre däck - samt 321
stolar i ekonomiklass. Redan från början hyrde Scanair in 747:an
för helgflygningar, och det var ofta så att Huge Viking var
slingad mellan Skandinavien och New York på vardagarna, och mellan
Stockholm och Las Palmas på helgerna. Efterhand sattes 747 även in
på linjerna till Chicago, Montreal, Los Angeles och Seattle.
I
november 1971 levererades Ivar Viking (OY-KHA). Den var i
samma konfiguration som Huge och hade liksom sin bror en
lounge på överdäcket. Denna lounge, med fyra snurrfåtöljer och
soffor med plats för ytterligare tio personer, var lyxig och
rymlig. Men det var dyra kvadratmetrar. Efter några år kom
oljekriserna, och flygbolagen hade inte längre råd att upplåta
den dyrbara platsen. En efter en byggdes 747:orna jorden runt om
till att ha 'normal' inredning på övre däck. För SAS del innebar
det att fyra rader om tre stolar installerades på övre däck i
Huge och Ivar 1978.
Året innan hade SAS tagit leverans av Magnus
Viking, bolagets tredje 747 och den första i
kombiutförande. Trafikläget var sådant att det blev nödvändigt
att upplåta bakre delen av kabinen för frakt, och med
kombiversionen kunde SAS nu anpassa kapaciteten efter säsong;
antingen med 200 passagerare och 12 fraktpallar, 277 passagerare och
sex fraktpallar, eller enbart 400 passagerare. Kombiversionen hade
en stor lastlucka på bakkroppens vänstra sida. På övre däck
monterade SAS in 32 ekonomiklasstolar. De nya 747:orna hade även en
annan variant av JT9D-motorn, JT9D-70A. Till det yttre var den
ganska olik sin föregångare JT9D-7. Tyvärr blev SAS och
fraktbolaget Seaboard World de enda kunderna som valde denna motor.
SAS valde en modifierad version av samma motor för sina A300, men
även här blev kunderna få. Totalt tog SAS emot två 747 med denna
motor, SE-DFZ Knut Viking som levererades 1979 blev den
sista. Detta till trots beställde SAS ytterligare två 747:or -
N4501Q och N4502R ägdes av amerikanska
banker och levererades 1981. '01Q blev den 500:e tillverkade 747:an
och blev efter lång och trogen tjänst skrotad i USA förra året.
SAS
satsning på 747 var, beroende på hur man ser det, både lyckad och
misslyckad. Prestigeskäl var en av orsakerna till att typen
köptes. Det var dock tidvis problem att fylla kabinerna med det
passagerarunderlag som Skandinavien, med 18 miljoner invånare,
erbjuder. Bland besättningar och passagerare blev 747:an en favorit
för sin bekvämlighet och arbetsmiljö. Ekonomiskt sett så var den
inte lika populär. Efter diverse uthyrningar och dispositioner av
flottan på 80-talet fick N4502R äran att
avsluta epoken 747 i SAS den 17 maj 1987.
1996 kunde man återigen se Boeing 747 i SAS
färger, om än med texten "Cargo" på sidan. SAS Cargo
hade hyrt in en 747F för frakttrafik mellan Göteborg och New York.
Individerna växlade, men på de flygplan som var målade i SAS
färger syntes namnet Huge Viking på nosen. Idag är
747-frakten ersatt av Lufthansas MD-11 och namnet Huge Viking bärs
av en av de nya Q400-maskinerna. Ironiskt med tanke på att det är
det minsta planet i SAS flotta.
Boeing 747 i Scanair
Som
nämnts hyrde Scanair in 747 redan från 1971. I mars 1982 fick man
så en 'egen' 747 från SAS. LN-RNA Magnus
Viking målades upp i Scanairdekor och fick en full
charterinteriör med 475 stolar. Den sattes i trafik på Scanairs
populäraste resmål Las Palmas och Rhodos. I juli samma år hyrde dock SAS ut
LN-RNA till Avianca och ersatte den med en tillfälligt inhyrd f d
Alitalia-747, N356AS. Efter en månad
ersattes den av SAS egen SE-DDL, som på
liknande sätt målades upp i Scanairs färger. Efter att ha flugit
vintersäsongen i Scanair lämnades den tillbaka till SAS i mars
1983, och Scanair upphörde nu med 747-trafik. Under en månad
våren 1987 återkom dock typen då N4502R
tillfälligt gjorde tjänst i Scanair, dock i SAS målning den här
gången.
|
Flygplanen i Scanairs flotta
Airbus
A300B4
Boeing 727
Boeing 737
Boeing 747
> LN-RNA Magnus Viking
> N356AS
> N4502R Huge Viking
> SE-DDL Bjarne Viking
Caravelle III
Convair Coronado
Douglas DC-7C
Douglas DC-8
Douglas DC-9
Fokker F28
McDonnell Douglas DC-10
McDonnell Douglas MD-82/83
SAS B747 kabinlayout (~1977)

Länkar
The Boeing Company
Boeing 747SP Website
B747-bilder på Airpics.com
|