Hem > Scanairs
flygplan > Coronado
Convair CV990A Coronado
Fyrmotorigt långdistansflygplan
Historik
Coronado
är ett relativt okänt flygplan som förlorade i kampen mot Boeing
707 och Douglas DC-8 på 60-talet. CV990 har sitt ursprung i CV880,
som presenterades av Convair i september 1956. CV880 var ett
medeldistansflygplan och hade från början beteckningen Convair
600, styrt av flygplanets marschhastighet på 600 mph. Efter
omräkning till ft/sek betecknades flygplanet istället Convair 880,
och som sådan flög den från San Diego den 27 januari 1959. Delta
Air Lines tog CV880 i trafik i maj samma år, men typen blev ingen
succé och endast 65 tillverkades. De sista flygplanen togs ur
trafik i början av 70-talet.
En större version av CV880 började projekteras redan 1958. Den
fick beteckningen CV990 och namnet Coronado. CV990 hade
längre kropp och plats för maximalt 139 passagerare, samt vingar
med större yta och tunnare profil. Fyra turbofläktmotorer av typ
General Electric CJ805-23B medförde att dragkraften ökade med 50%
jämfört med CV880. Med ny vinge och nya motorer fick CV990 en
marschhastighet på Mach 0.91. Aerodynamiskt sett var den höga
farten mindre bra eftersom det vingen då befann sig i det
transsoniska området med ökad uppkomst av stötvågor. För att
eliminera dessa utrustades vingens bakkant med 'anti shock bodies',
som dessutom kunde användas som bränsletankar. Den första
Coronadon flög den 24 januari 1961. Flygproven visade på en del
problem med bl a vibrationer och prestanda, och efter att dessa
korrigerats betecknades flygplanet CV990A. Detta
till trots blev CV990A ingen succé. American Airlines och Swissair
blev de största kunderna och totalt byggdes 37 flygplan fram till
1964 då tillverkningen lades ner.
Efter tjänst i American Airlines
och Swissair hamnade de flesta kvarvarande flygplanen hos det
spanska charterbolaget Spantax, som opererade typen ända tills
bolaget gick i konkurs 1988. De ställdes upp i Palma de Mallorca där de
slutligen höggs upp för något år sedan. Coronadon blev ett
lyckat val för Spantax som så vitt det är känt är det enda
flygbolaget som bedrev lönsam Coronadotrafik.
Det dansk-svenska charterbolaget Internord, som
bildades 1965, hade tre Coronado i sin flotta men gick i konkurs
1968. NASA hade ett flygplan i tjänst för urprovningsändamål
tills för något år sedan.
Coronado i SAS och Scanair
SAS och Swissair slöt i oktober 1958 ett samarbetsavtal för bl
a tekniska tjänster och köp av nya flygplan. Som ett resultat av
detta hyrde Swissair fyra Caravelle av SAS mot att SAS skulle få
hyra två av Swissairs beställda CV990A Coronado på fyra år. SAS
beställde dessutom två egna Coronado för planerad leverans 1960,
men som en följd av överkapaciteten som kom med DC-8 annullerades
beställningen. De modifieringar som krävdes på CV990 medförde
dock att de av Swissair hyrda individerna var försenade från
fabriken. Störningarna i trafikplaneringen innebar att SAS tvangs
sätta in DC-8 på linjerna som var avsedda för Coronadon.
I
maj 1962 kunde SAS ta leverans av de två beställda flygplanen via
Swissair. Den 23 februari levererades SE-DAY Adils Viking som
sattes i trafik i maj. Den 10 april samma år levererades SE-DAZ Ring
Viking som omedelbart vidareuthyrdes till Thai Airways
International. I SAS kom Coronadon att främst användas på
linjerna till Sydamerika och mellandistansnätet i norra Europa.
Från 1963 nyttjades typen även av Scanair för
helgcharterflygningar.
Den 12 september 1964 satte SE-DAY Adils
Viking ett hastighetsrekord på sträckan London-Köpenhamn på
52 minuter för att tillryggalägga avståndet på 1 048 km.
Medelhastigheten var 1 010 km/h!
Coronadon, med plats för 90 passagerare och räckvidd på 5 500 km,
var egentligen avsedd att trafikera SAS' linjer till Sydostasien,
Sydamerika och Sydafrika men då bolaget endast opererade ett av
planerade fyra flygplan föll planerna om intet. I januari 1964
återlämnade Thai HS-TGE/SE-DAZ till SAS och tillsammans med SE-DAY
fanns de i flottan till mars 1966, då de återlämnades till
Swissair. Swissair överförde dem sedermera på sitt charterbolag
Balair. Swissair tog CV990A Coronado ur trafik 1975 och sålde de
kvarvarande flygplanen till Spantax, där de f d SAS-maskinerna
registrerades som EC-CNF och EC-CNH. De togs ur trafik 1983 och
skrotades i Palma senare under 80-talet.
|
Flygplanen i Scanairs flotta
Airbus
A300B4
Boeing 727
Boeing 737
Boeing 747
Caravelle III
Convair Coronado
Douglas DC-7C
Douglas DC-8
Douglas DC-9
Fokker F28
McDonnell Douglas DC-10
McDonnell Douglas MD-82/83
Kabinlayout CV990A
Länkar
Convair
Coronado [ Tony Edlind ]
Zivile
Luftfahrt - CV880/CV990
Convair 990 Preservation
Project
Coronadobilder på Airpics.com
Spantax-historik
[ Tony Edlind ]
|