Hem > Scanairs flygplan > MD-83 > LN-RMB/SE-DPI

McDonnell Douglas MD-83 - LN-RMB/SE-DPI Puff

Tillverkningsnummer (msn) 49555
Skrovnummer (ln) 1402

I Scanairs flotta 1991-1993

Byggd av McDonnell Douglas, Long Beach, USA 1987-1988
Motortyp 2 x Pratt & Whitney JT8D-219 Max startvikt 72 575 kg
Kabin CY141 Anm.

Individens historik

25/1/88 Första flygning
10/2/88 Levererad till SAS som LN-RMB Erik Viking
18/5/91 Ur trafik
Två tankar urmonterade
2/6/91 Leasad till Scanair som Puff
27/12/91 Överförd till SAS Leisure
Leasad till Scanair och omregistrerad som SE-DPI
23/9/93 Subleasad till Venus Airways
31/10/93 Återlämnad till Scanair
1/1/94 Återlämnad till SAS som Erik Viking
10/3/94 Ur trafik
Total flygtid 16 106 h, 6 516 flygningar
24/3/94 Leasad till Spanair
6/9/94 Skadad av brand ombord, återtagen av SAS och till Oslo för reparation
19/10/94 I trafik för SAS
3/11/02 Ur trafik med 37 450 flygtimmar och 19 295 landningar
12/12/02 Till Oslo och åter i trafik
15/12/02 Ur trafik
25/2/03 Testflugen i Oslo inför försäljning till Allegiant Air
3/3/03 Omregistrerad som N861GA
11/3/03 Leveransflugen Oslo-Keflavik
11/3/03 Såld till Allegiant Air
23/3/03 Ankom i Miami, Florida, USA
22/4/03 Sedd i Reno, Kalifornien, USA i hybrid SAS/Allegiant-målning
Senare ommålad i Allegiants färgschema
2007 Fortfarande i trafik för Allegiant
   
  Senaste uppdatering 25 april 2007
   

Bildarkiv LN-RMB/SE-DPI


LN-RMB - Stockholm Arlanda 1991
Foto: Stefan Sjögren


SE-DPI - Faro 2/6/92
Foto: Kjell Oskar Granlund


SE-DPI - Faro 2/6/92
Foto: Kjell Oskar Granlund


SE-DPI - Faro 9/6/92
Foto: Kjell Oskar Granlund


SE-DPI - Göteborg 1993
Foto: Hans Jakobsson


SE-DPI - Göteborg 1993
Foto: Hans Jakobsson


SE-DPI - Oslo Fornebu 14/9/94
Foto: Ole Johan Beck


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]