Så hittade skandinaverna vägen till solen

Historien om Scanair börjar på sätt och vis redan 1934. Då bildade pionjären Kurt Björkvall taxiflygbolaget Björkvallsflyg. 1945 blev det stommen i Skandinaviska Aero AB. Året därpå genomförde SAA Sveriges första internationella fraktflygning, då bl a rökt lax flögs från Stockholm till Basel. Tidigt var man inställda på att flyga passagerare billigt till de attraktiva turistmålen kring Medelhavet, och det utvecklade sig så att SAA flög frakt halva året och semesterresenärer under den andra halvan. 1946 var de populäraste resmålen Bretagne, Corsica och Nice.

En annan pionjär var Göte Rosén. Efter att ha upptäckt paradisön Mallorca i samband med en ambulansflygning blev han svenskt charterflygs fader i februari 1953 då han tecknade kontrakt med Örebros busskung Knut Oskar Gustavsson. Knut Oskar bedrev busstrafik till Italien men insåg att det var dags att ersätta de obekväma bussresorna med flyg. Härigenom gjorde tidningsfraktbolaget Transair Sweden sig ett namn som passagerarcharterflygbolag. Flygresorna till Mallorca tog tolv timmar med DC-3. 

SAS, som bildats 1946, följde med spänning charterflygets frammarsch och ville vara med. Som en följd av jetplanens intåg led SAS av överkapacitet. Möjligheterna till att utnyttja DC-7:orna i chartertrafik utreddes, och den 30 juni 1961 bildades charterflygbolaget SCANAIR. Resten är historia...

Det började 1961..... >

Historien om Scanair berättas år för år. Välkommen på en charterresa genom fyra årtionden!

Chartern växer
1961 1962 1963 1964 1965 1966 1967 1968 1969


Egen identitet
1970 1971 1972 1973 1974 1975 1976 1977 1978 1979


Rekordåren
1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989


Solen går ner
1990 1991 1992 1993 1994 


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]