Så hittade skandinaverna vägen till solen
Historien om Scanair börjar på sätt och vis redan 1934.
Då bildade pionjären Kurt Björkvall taxiflygbolaget
Björkvallsflyg. 1945 blev det stommen i Skandinaviska Aero
AB. Året
därpå genomförde SAA Sveriges första internationella
fraktflygning, då bl a rökt lax
flögs från Stockholm till Basel. Tidigt var man inställda på att flyga
passagerare billigt till de attraktiva turistmålen kring
Medelhavet, och det utvecklade sig så att SAA flög frakt halva
året och semesterresenärer under den andra halvan. 1946 var de
populäraste resmålen Bretagne, Corsica och Nice.
En annan pionjär var Göte Rosén. Efter att ha upptäckt
paradisön Mallorca i samband med en ambulansflygning blev han
svenskt charterflygs fader i februari 1953 då han tecknade
kontrakt med Örebros busskung Knut Oskar Gustavsson. Knut Oskar
bedrev busstrafik till Italien men insåg att det var dags att
ersätta de obekväma bussresorna med flyg. Härigenom gjorde
tidningsfraktbolaget Transair
Sweden sig ett namn som passagerarcharterflygbolag. Flygresorna till Mallorca tog tolv timmar
med DC-3.
SAS, som bildats 1946, följde med
spänning charterflygets frammarsch och ville vara med. Som en
följd av jetplanens intåg led SAS av överkapacitet.
Möjligheterna till att utnyttja DC-7:orna i chartertrafik
utreddes, och den 30 juni 1961 bildades charterflygbolaget SCANAIR.
Resten är historia...
Det började
1961..... >
|
Historien om Scanair berättas
år för år. Välkommen på en charterresa genom
fyra årtionden!
Chartern växer
1961 1962
1963 1964
1965 1966
1967 1968
1969
Egen identitet
1970 1971
1972 1973
1974 1975
1976 1977
1978 1979
Rekordåren
1980 1981
1982 1983
1984 1985
1986 1987
1988 1989
Solen går ner
1990 1991
1992 1993
1994
|