Hem > Historien från början till slut > 1973



Scanairs år
under året Charterresenärerna får lära sig ett nytt begrepp: 'bränsletillägg'. Detta är ett resultat av oljekrisen som råder i världen till följd av krig i Mellanöstern.
1 oktober Bokslutet för 1972/73 visar att Scanair har ett genomsnittligt dygnsnyttjande på 10,6 h för sina DC-8 och 10,8 h för Boeing 727.
24 oktober Nytt! I ett pressmeddelande informerar Scanair om nyheterna i 1973/74 års vinterprogram. Fler direktflygningar från Skandinavien och ett ökat antal nonstopflygningar kännetecknar vintersäsongens trafik...

Som första skandinaviska charterbolag kan Scanair denna vinter erbjuda nonstopflygningar från Köpenhamn till Colombo på Sri Lanka, samt från Stockholm till Banjul i Gambia. Det inleds direktflygningar från Sundsvall till Las Palmas, och Agadir i Marocko blir ny destination som trafikeras en gång i veckan med Boeing 727 från Köpenhamn. Den 8 845 km långa flygningen till Colombo görs utan mellanlandning på 10 h 10 min med DC-8-62. På tillbakaflygningen genomförs teknisk mellanlandning i Atén. Flygtiden från Stockholm till Banjul är 7 h 10 min och trafikeras två gånger i veckan med DC-8, som på hemresan gör en mellanlandning i Las Palmas. På sträckan Göteborg-Banjul används Boeing 727 med teknisk mellanlandning i Lissabon.  

Scanair beräknar att transportera 5 000 passagerare per vecka från 12 avreseorter i Skandinavien till Las Palmas, Arrecife och Tenerife. Med Boeing 727, Boeing 747, DC-8-55 och DC-8-63 flyger Scanair till dessa tre favoritdestinationer från Billund, Göteborg, Jönköping, Köpenhamn, Luleå, Malmö, Oslo, Stavanger, Stockholm, Sundsvall, Umeå och Västerås. 

Totalt har tio skandinaviska researrangörer tecknat kontrakt med Scanair inför vintersäsongen. Största kund är Vingresor, som svarar för 60% av den totala produktionen. 26% av Scanairs flygningar utgår från Danmark; 9% från Norge och 65% från Sverige. Omsättningen beräknas till 130 miljoner norska kronor.

Händelser i flyg- och resebranschen
30 januari SAS DC-9-21 LN-RLM Reidar Viking avbryter starten från Oslo-Fornebu och kanar ut på isen i Oslofjorden. Flygplanet sjunker senare igenom isen, bärgas och skrotas.
Markarbeten inleds vid Härryda öster om Göteborg. 1977 ska Västsveriges nya storflygplats stå klar vid Landvetter.
Fritidsresor bildar dotterbolaget Star Tour i Norge.
Händelser i omvärlden
27 januari USA och Nordvietnam tecknar avtal om vapenstillestånd.
2 maj Journalisterna Jan Guillou och Peter Bratt avslöjar i en artikel i tidningen FiB/Kulturfront den svenska spionorganisationen IB. De döms till fängelse.
15 september Kung Gustaf VI Adolf avlider och efterträds av Carl XVI Gustaf.

1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972 < 1973 > 1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980





Fakta
Flygplanflotta 1973:
DC-8-55 SE-DBD
LN-MOH
B727-134 SE-DDA
SE-DDB
SE-DDC
B747-283B inhyrda från SAS
Caravelle inhyrda från SAS
DC-8-62 inhyrda från SAS
DC-8-63 inhyrda från SAS
DC-9-41 inhyrda från SAS

1 okt 1972 - 30 sept 1973:
735 182 passagerare
41 destinationer, 22 länder
Omsättning 163 000 000 kr

Vinst 1 200 000 kr
371 anställda


VD
Carl-Olov Munkberg


DC-9 åker ut på isen i Oslo. 
                  [ foto: Nils Rosengaard ]
 


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]