Hem > Historien från början till slut > 1976



Scanairs år
under året Världen ställs återigen inför en ny oljekris och jetbränslet stiger till 46 öre per liter. Scanairs resenärer får än en gång betala bränsletillägg.
Georg Olsson tillträder som ny VD efter Carl-Olov Munkberg, som går till SAS där han senare blir VD.
1 april Scanair får sin första egna DC-8-62, 'Knud Viking'.
1 oktober Bokslutet visar att Scanair det senaste året flugit nära 700 000 resenärer till och från 25 länder. Förutom de traditionella resmålen trafikerar Scanair även Gambia, Mexico och Ceylon (Sri Lanka).
Händelser i flyg- och resebranschen
21 januari Concorde sätts i trafik samtidigt av Air France och British Airways.
30 oktober Efter 14 år i provisorisk terminal får Sverige äntligen ett respektabelt ansikte mot omvärlden då Arlanda International invigs. All utrikestrafik flyttar, men SAS inrikestrafik stannar kvar tills Arlanda Inrikes står klar 1983.
Fackförbunden LO och TCO inleder bojkott mot Spanien. Resebranschen drabbas men utökar istället resorna till andra länder runt Medelhavet.
Händelser i omvärlden
19 september För första gången på 44 år är socialdemokraterna i opposition i Sverige efter att valet vunnits av en borgerlig majoritet.

1969 1970 1971 1972  1973 1974 1975 < 1976 > 1977 1978 1979 1980 1981 1982 1983



Fakta
Flygplanflotta 1976:
DC-8-62 OY-KTD (1 april-)
DC-8-55 SE-DBD
LN-MOH
B727-134 SE-DDA
SE-DDB
SE-DDC
B747-283B inhyrda från SAS
Fokker F28 inhyrda från LIN
DC-8-62 inhyrda från SAS
DC-8-63 inhyrda från SAS
DC-9-41 inhyrda från SAS

1 okt 1975 - 30 sept 1976:
692 000 passagerare
Omsättning 240 000 000 kr
Vinst 2 500 000 kr
160 anställda


VD
Carl-Olov Munkberg
Georg Olsson


Hela huvudkontoret samlat i Tunis.


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]