Hem > Historien från början till slut > 1988


 

Scanairs år
under året Tillsammans med SJ Resebyrå och Travel Management Group bildar Scanair resebyrån Always. Arbetsnamnet på det nya företaget är 'Solresor' och huvudkontoret förläggs till Göteborg.
24 januari Scanair får ta över SAS sista DC-8-63, Torodd Viking, som två dagar tidigare gjort sin sista flygning för SAS.
mars Scanairs styrelse tar beslutet att hyra fem DC-10-10 som ersättare till DC-8-flottan. 
april Veckonyheter på video, 'Scanair News', visas på Scanairs flygplan. De spelas in på torsdagkvällen och visas på Scanairs flygningar till Sverige. Nyhetsuppläsare Hasse Gustafsson kan tio år senare ses i Rapport.
sommaren Nya sommaruniformer införs, formgivna av svenska textildesignern Linnea Berg. Många frågar sig om flygvärdinnorna blivit kroppsbyggare, ty deras axlar blir mycket breda i dessa uniformer p g a stora axelvaddar.

I sommarprogrammet för 1988 ingår en serie flygningar med DC-8-63 från Köpenhamn till Calgary och Vancouver med både skandinaviska och kanadensiska turister. Linjen flygs mellan juni och augusti och teknisk mellanlandning krävs i Søndre Strømfjord på Grönland.
10 oktober Under vintern trafikerar Scanair åter Sri Lanka och Barbados efter några års bortavaro. Sri Lanka beflygs med en tur och retur via Dubai, medan Barbados får två turer per vecka med mellanlandning i Santa Maria (Azorerna) på utresan och Las Palmas på hemresan. Dessutom flyger Scanair under vintern även till Ovda/Eilat i Israel en gång per vecka. Den 10 oktober går premiärturen till Bridgetown på Barbados med kapten Poul Winther i cockpit. Under året flyger Scanair även från Kanada och Storbritannien till Skandinavien.
24 oktober Överproduktionen på den skandinaviska chartermarknaden slår hårt. I Norge har kundunderlaget minskat med 50% och ett informationsmöte hålls i Oslo om den norska marknadssituationen. Redan nu börjar man ana vad som är på gång i branschen och nedskärningar inleds.
november Efter beslutet att ersätta DC-8-flottan med DC-10 har Scanair sålt samtliga flygplan till amerikanska Aerolease International. Direktör Meldahl meddelar glädjande att försäljningen är den bästa affär Scanair någonsin gjort; en kapitalvinst på 97 miljoner kronor är resultatet. Aerolease' intentioner är att bygga om fem av de åtta flygplanen till fraktutförande och behålla resten som passagerarflygplan. 

26 november Strax efter kl 23 landar SE-DHU, en DC-10-10 med 374 stolar, på Arlandas bana 26 efter leveransflygning från USA. Välkomstkommittén applåderade DK8000 med Walter Rådell, Arne Østby Wik och Ole Svensson i cockpit.

Tidigare under året har man i press utlyst en tävling där allmänheten fick döpa flygplanen. Vikingatraditionen frångås och flygplanen får namn efter populära seriefigurer som Bamse, Dumbo, Baloo och Moby Dick. Tre maskiner levererades redan under sommaren, men nådde aldrig Skandinavien eftersom de direkt leasades vidare till American Airlines. Samtliga flygplan är byggda 1978-79 och har tidigare gjort tjänst i Western Airlines och Delta Airlines på det amerikanska inrikesnätet. Inledningsvis är det smärre inkörningsproblem med DC-10, och man säljer aldrig mer än 254 stolar på varje flygning, precis så många som finns i DC-8 som hålls kvar i reserv längre än planerat.
1 december SE-DHU sätts i trafik och är Scanairs första egna DC-10 i tjänst. Premiärturen går som DK303 från Arlanda till Tenerife. DC-10:orna får förutom chartertrafik även göra tjänst för SAS på det expanderande svenska inrikesnätet och flyger till Malmö, Göteborg, Luleå och Visby. I samband med introduktionen av DC-10 inför Scanair även förbeställning av tullfria varor. Påsen väntar i stolen på hemresan under förutsättning att man beställt före utresan. SunClass introduceras med 78 stolar i främre kabin, där resenärerna erbjuds utökad service.

Händelser i flyg- och resebranschen
22 januari En 28-årig epok i SAS är slut - sista flygningen med DC-8 genomförs och går från Søndre Strømfjord på Grönland till Köpenhamn.
Vingresor och Viajes Marsans bildar tillsammans flygbolaget Spanair. SAS blir delägare med 49%.
Vingresor köper Saga Solreiser och lägger ner Club 33, som spelat ut sin roll. 
SAS samlar sina semesterföretag Scanair, Vingresor och Sunwing inom SAS Fritid (SAS Leisure Group). VD blir Vingresors chef Christer Sandahl. På annat håll köper Stockholm-Saltsjön en aktiemajoritet i Transwede och KF köper via sin resebyrå Reso 49% av Sterling Airways.
Händelser i omvärlden
15 maj Sovjetunionen inleder återtåget ur Afghanistan. 
7 augusti Irak och Iran enas om vapenstillestånd.

1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 < 1988 > 1989 1990 1991 1992 1993 1994




Fakta
Flygplanflotta 1988:
DC-10-10 SE-DHS (13 dec-)
SE-DHT (22 dec-)
SE-DHU (26 nov-)
SE-DHX (16 maj-)
SE-DHY (14 juni-)
SE-DHZ (17 maj-)
DC-8-63 OY-KTF (-29 dec)
OY-KTG (24 jan-30 nov)
OY-SBK
OY-SBL
LN-MOF
SE-DBH
SE-DBK
SE-DBL
TF-FLE (-9 maj)
MD-80 inhyrda från SAS
DC-9-41 inhyrda från SAS
Fokker F28 inhyrda från LIN

1 jan 1988 - 31 dec 1988:
Omsättning 1 599 400 000 kr
Vinst 31 000 000 kr
852 000
resenärer
19 destinationsländer
21 researrangörer
591 anställda


VD
Henrik Meldahl


374 stolar i varje lyft med DC-10!
                    [ foto: Stefan Sjögren ]


Nya uniformer uppmärksammas.




Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]