Varje vår anordnas en tävling i modellbygge som kulminerar i en välbesökt utställningshelg i en idrottshall i Solna. Modellexpo08-open är dess namn och det har blivit en trevlig tradition att spendera en lördag i mars med att beundra modellbyggen i den högre skolan.

Variationen är stor och modellerna indelas i olika klasser efter skala och typ av förebild. Det finns även en juniorklass för barn och ungdom vars färdiga alster ofta imponerar. Mängden källmaterial och hjälpmedel är en helt annan nu för tiden än när jag själv satt med Humbrol-limtuben och satte samman Heller-byggsatser av olika slag på 80-talet.

Bilderna i denna svit representerar det som jag tyckte bäst om och de är alla tagna med svenska folkets nya standardtelefonapparat m/11, iPhone 4, som har en förvånansvärt bra kamera för att vara i en mobiltelefon.

Förr om åren har jag blivit smått besviken över att det varit så få trafikflygplan representerade på tävlingen. I år var det annorlunda – och den tjeckoslovakiska TU-154:an närmast kameran visade sig vara riktigt genomarbetad.

Byggaren av denna fina Tupolev TU-154 från det statliga tjeckoslovakiska flygbolaget ČSA hade nämligen inte nöjt sig med att bara sätta ihop kroppshalvorna. Innanför de genomskinliga kabinfönstren döljer sig 100 egenhändigt byggda passagerarstolar och övrig kabininredning.

Nästa modell var än mer imponerande. Östblockets motsvarighet till västvärldens C-130 Hercules är än idag den bastanta Antonov AN-12 som då och då kan ses även i vårt land. Här hade byggaren gjort en komplett inredning i nospartiet, där navigatörsplatsen finns. Även förarkabinen var detaljerad på liknande sätt.

Dagens Aeroflot har bara namnet gemensamt med fordoms ökända flygbolag. Under sovjettiden bedrevs all civil luftfart inom unionen under gemensamt namn och det förekom även att militära flygplan uppträdde i Aeroflot-kostym för att inte väcka uppmärksamhet i väst. AN-12 var ursprungligen utrustad med en akterskytt och ingick både som civil och militär variant i den sovjetiska invasionsstyrkan i händelse av krig.

Det var byst med stora modeller i årets tävling, vilket var uppfriskande. Det är inte varje dag man får chansen att jämföra en AN-12 med Concorde.

I samband med att Concorde togs ur trafik för några år sedan gavs en ny byggsats av den spektakulära maskinen ut i skala 1/72, vilket ger en modell med en längd om 86 cm.

Endast fantasin sätter gränser när man befinner sig i modellbyggandets värld och en dalahäst i 1974 års FOA-kamouflage kan ju få vem som helst på knä. Den här fanns på IPMS Dalarnas utställningsbord.

Bland det mest imponerande var denna oljetanker ur Stena Bulks omfångsrika flotta. Modellen är i skala 1/1250 och har en detaljering som är otrolig, för att uttrycka sig milt.

Naturtrogna dioraman kan man betrakta hur länge som helst och detta svenska naturparti med en Strv 103C är inget undantag.

Nyligen gavs en efterlängtad byggsats av J 29 Tunnan ut i skala 1/48. Tyvärr var den behäftad med många brister, men trots det kan den skicklige modellbyggaren få till en bra representation av ett av 1950-talets mest avancerade stridsflygplan.

Den som ger sig på att göra en svensk Helikopter 4 får ta till såg, lim och spackel för att få en helt korrekt modell. Så här kan resultatet se ut. Lägg märke till speglarna på nosen och detaljeringen i förarkabinen. Skalan är 1/48.

Förra årets stora nyhet var den oerhört efterlängtade byggsatsen i skala 1/48 av Saab 35 Draken, som här ses i finsk variant bredvid årets stora nyhet Saab 32 Lansen i samma skala.

Finland var ett av tre länder utanför Sverige som köpte Draken. De danska och österrikiska flygplanen byggdes i Linköping, men många av de finska sattes samman av Valmet på plats i vårt östra grannland.

Åskådarna samlades runt den nybyggda Lansen-modellen likt flugor kring en sockerbit. Byggsatsen är såpass nyutkommen att jag knappt ens förväntade mig att få se en färdigbyggd modell på utställningen, men tji fick jag. Så här fint kan man bygga en modell i skala 1/48 av Sveriges första rena attackjetflygplan A 32A.

Modellen representerar en maskin ur F 6 i Karlsborg, som blev den sista fredsflottiljen att ta A 32A ur tjänst 1978 då den ersattes med AJ 37 Viggen.

Man avslutar lämpligen dagen med att bevista ett föredrag av författaren Lennart Andersson, som på ett intressant sätt berättade om Första flygeskadern E 1, även kallad ÖB:s klubba. Hans bok med samma namn är slutsåld på förlaget och kan mycket varmt rekommenderas om ni inte redan har den och får syn på den.