Söndagen den 3 juni var tiden inne för en höjdpunkt mången flyg- och försvarsvän sett fram emot. Försvarsmaktens huvudflygdag år 2012 på Malmslätt utanför Linköping lockade enligt uppskattningar runt 30 000 besökare denna dag då uppvisningarna var öppna för allmänheten. Flygdagen utgjorde finalen på det fyra dagar långa Aerospace Forum 2012 med seminarier, utställningar och flyguppvisningar inför delegater från bl a industrin, försvaret, myndigheter och utbildningsväsendet. Den senaste flygdagen år 2010 genomfördes med bravur och vi är många som väntat på en uppföljning.

 

Bland de utställda flygplanen på marken fanns det som kan kallas Sveriges öga och öra, signalspaningsplattformen S 102B Korpen. Flygvapnet opererar två av dessa flygplan, som i grunden är modifierade affärsjetflygplan av modell Gulfstream IV.

En nyhet för året, i och med att Viggen åter är i luften och att Saab fyller 75 år, är Saab Historic Flight med J 29 Tunnan, J 32 Lansen, J 35 Draken, SK 60, AJ 37 Viggen och JAS 39 Gripen. Svenskt militärflyg firar i år 100 år och i denna formation finns 64 av dessa år representerade; Tunnan flög för första gången 1948.

Gammalt möter nytt. Ö 1 Tummelisa var ett övningsflygplan i tjänst mellan 1919 och 1935. Sedan slutet av 1980-talet har aviatören Mikael Carlson demonstrerat sin replika av Tummelisa på flyguppvisningar över hela världen.

Gul Rudolf är världens enda flygande J 29. De ideellt arbetande eldsjälarna vid F 10 Kamratförening renoverade på 90-talet ett museiflygplan till flygbart skick som sedan dess har skönsången från Ghost-motorn förgyllt tillvaron för många.

Söndagens väderprognos för Malmslätt var dyster och resulterade i ihållande regn med kyliga vindbyar. Många fick det blött om nosen, men uppvisningarna genomfördes.

Sedan några år deltar Sverige som näst största land i det multinationella förbandet Heavy Airlift Wing, som baserar tre Boeing C-17 Globemaster III på flygbasen Pápa i Ungern. Det svenska flygtidsuttaget uppgår till ca 550 timmar per år.

Det blev till att stå i kö för alla som ville ta en titt i innanmätet på den moderna tyngdlyftaren.

I den svenska delen av HAW finns 22 befattningar som är tillsatta av bl a piloter, lastmästare och logistikpersonal. Förbandets personal byts ut efter tre till fyra år.

Intresset var även stort för den nya helikoptertypen HKP 16, UH-60M Blackhawk, som har beställts i femton exemplar varav de första levererades på nyåret 2011-2012. Just detta exemplar tillverkades i oktober 2011.

Helikopter 16 ska så småningom ersätta HKP 10 Super Puma som räddningshelikopter. Den kommer även att användas för trupp- och materialtransport.

Med hjälp av soldater och helikoptrar genomfördes en taktisk förevisning på marken med eldunderstöd från Helikopterflottiljens nya HKP 15A, Agusta A109LUHS.

Svensk soldat anno 2012.

Förevisningar av det här slaget lär nog sätta ett och annat pojk- och flickhjärta i brand och väcka drömmar om ett yrkesliv i grönmönstrad uniform.

Bland de civila inslagen på flygdagen gjorde den brittiska uppvisningsgruppen Breitling Wingwalkers ett trevligt intryck.

Flygvapnets Hercules-flotta börjar bli till åren kommen. Sveriges äldsta C-130 är Gustav 841 som levererades till F 7 redan 1965. Gustav 847 på bilden är rena ungdomen i jämförelse, byggd 1981.

I år är det 30 år sedan Industrigruppen JAS, ett konsortium mellan Saab-Scania, Ericsson, Volvo Flygmotor, FFV Aerotech och SRA Communications, skrev avtal med Försvarets Materielverk om utveckling och produktion av 30 flygplan och fem provflygplan av typ JAS 39, ett stridsflygplan med flerrollskapacitet.

Syftet med IG JAS var att ta fram ett svenskt alternativ som ersättare till Viggensystemet.

Det pågick en omfattande debatt i Sverige om det s k JAS-projektet på 80-talet och vissa påstod att de amerikanska alternativen F-16 och F/A-18 var bättre. Bland annat ifrågasattes konstruktionen med canardvingar. De senaste årens exportframgångar med Gripen tyder på att det nog är ett ganska bra flygplan trots allt.

Draken anses, med rätta, av många att vara det vackraste flygplan Saab konstruerat.

Peter Hedberg är flygföraren som här orsakar avlösning i en snäv kurvtagning med Johan 56.

Det krävs en duktig ryttare för att tämja Draken, som har en hel del egenheter för sig tack vare sin säregna form.

Viggen togs ur militär tjänst år 2005 efter 33 år och sedan dess har sången från RM 8-motorn varit frånvarande på vår himmel. I mars 2012 blev det äntligen ändring på det, då föreningen Swedish Air Force Historic Flight efter hårt arbete fick tillstånd att operera denna AJS 37 på civilt register.

Gustav 52 bär det ursprungliga färgschemat som AJ 37 levererades i under det tidiga 1970-talet. Det välbekanta fyrfärgskamouflaget, även ökänt som modellbyggarens mardröm, infördes på Viggen 1974.

Det bultar i hjärtat och vibrerar i marken när tordönet från Norden visar vem som bestämmer.

Flygförare Stellan Andersson i äktsvensk miljö. Bilden kunde lika gärna varit tagen ute i fält på tidigt 70-tal. Ett kärt återseende.

Trots sin skönhet får Gripen ursäkta denna dag. Det var för Viggen jag, och många tusen med mig, kommit till Malmslätt denna gråa, regniga och kalla junidag. Det var värt varenda sekund av huttrande, kamerainducerad kramp i armarna och regndroppar på kameralins och glasögon. Hoppas vi ses igen.

— o0o —

Bonus: ytterligare 32 bilder. Mycket nöje!