Jag fick en mindre chock igår när jag besökte en lokal Coop Extra-butik. Framför mig i en hylla finns ett sortiment köksprodukter märkta med KF:s karaktäristiska blåvita dekor från 80-talet. Kaffemuggen MUGG med tillhörande burken KAFFE, skålen SKÅL, serveringsbrickan BRICKA och dessutom t-shirten T-TRÖJA bjöds ut till försäljning i ett gästspel som inleds vecka 19.
Det blåvita sortimentet introducerades av KF 1979 som ett alternativ till den privatägda livsmedelsindustrin och innefattade allt från matvaror till tvål, tandkräm och tvättmedel. Namnet kom av förpackningens färger, tillika KF:s, och produkterna hade enkla namn som talade om vad det var för något och ingenting mer. Sortimentet kom att omfatta 200 varor under sin storhetstid och så småningom blev det populärt att driva med dessa varor. De sågs även ner på av vissa eftersom de antogs vara av sämre kvalitet än märkesvarorna. Så här i efterhand kan man väl säga att KF:s blåvita koncept var det första av typen egna märkesvaror, något som idag är religion för bl a Ica och Willys.
Det blåvita sortimentet minskade i storlek under 90-talet, då livsmedelshandeln moderniserades och runt sekelskiftet försvann de sista blåvita varorna ur KF:s butiker. Då hade även Domus-varuhusen och mycket annat kring konsumentkooperationen lagts ner i takt med att det gamla Sverige ersattes av det vi idag lever i. Begrepp som Domus och Servus är idag sedan länge bortglömda hos den moderna mannen på gatan även om Domus fortfarande används som namn på ett mycket litet antal av konsumentföreningarnas butiker runt om i landet. Domus-varuhusen såg dagens ljus redan 1956 och var då ensamma i sitt slag. Fram tills dess att evighetssymbolen blev KF:s märke i slutet av 60-talet var Domus-varuhusens symbol ett stort D. Numera kan man återigen se detta stora D i handeln, men den här gången är det Dressmann som använder symbolen i sin nya skyltning.
Samtidigt ska man kanske inte låta nostalgin ta över känslorna fullt ut. Många ansåg att oändlighetssymbolen egentligen symboliserade butikspersonalens korslagda armar… själv minns jag KF:s butiker i min barndom som ganska grå och charmlösa där gamla tanter i vitt lockigt hår utgjorde huvuddelen av personalen. Betongbunkrarna i vilka Domus gärna låg gjorde väl sitt till. Men samtidigt var det inte så märkvärdigt att handla mat då som det är nu, där Ica framför andra på ett utstuderat sätt mer eller mindre blåser folk på pengar genom att försöka framstå som nobla och hänsynstagande när det i själva verket givetvis bara handlar om att butiksägaren vill tjäna så mycket pengar som det bara är möjligt och är beredd att gå över lik för att göra det. Det sägs att åtta av tio Ferrari-ägare i Sverige är Ica-chefer. Det låter inte helt sannolikt men ingen rök utan eld, som man säger.
Enligt Coops pressmeddelande så ska det finnas fler blåvita varor att köpa under gästspelet, bland annat jordgubbssylt, marmelad och kaffe, alla märkta med den historiska dekoren.
Det är trevligt att Coop ser tillbaka på sin historia och lanserar gamla märken på nytt. Vi som minns blåvitt minns även den tidigare nämnda och karaktäristiska evighetssymbolen, Möbiusbandet, som var kooperationens klassiska logotyp från 1967 till 1995. När KF fräschade upp sin image 1995 blev evighetssymbolen förändrad till vad man kallar vågen, en modern liggande åtta som liknar den gamla logotypen. Evighetssymbolen går även igen i de sammansatta o-na i Coops logotyp, men för att se det bör man vara medveten om det. Tyvärr finns inte Möbiusbandet med på vissa av de gästspelande varorna men det är kul nog att man låter blåvitt göra en temporär comeback. På livsmedlen, t ex lingonsylt-, cornflakes- och havregryns-förpackningarna finns det dock en snyggt placerad evighetssymbol nere i vänstra hörnet.
Mindre kul är dock att Coop när de nyligen, i samband med att man började med återbäringssystemet för medlemmarna igen, uppdaterade sina ShopExpress-skärmar vid utgångskassorna. Förutom att man nu måste godkänna beloppet genom att trycka på skärmen onödigt många gånger så har man även börjat ange belopp i ett mycket märkligt format.
Ovanan har börjat dyka upp lite överallt i handeln på senare tid, lustigt nog i samma takt som antalet särskrivningar minskar. På skärmen står beloppet 112,95:-. Jag har fått lära mig att man kan använda symbolen :- i stället för att skriva ut dubbelnollor om det är ett helt kronantal. 112,95 är inget helt kronantal, så med andra ord står det 112,95:00. Vad betyder det?
Skärpning Coop, så här kan ni inte hålla på. Och varför har vissa börjat skriva belopp på detta vis plötsligt? Det är i alla fall ingen ersättning för den vedertagna förkortningen kr, som jag misstänker vissa tror.