Bildsvep från Svedinos

Legendariska bil- och flygmuséet Svedinos i Halland kunde i år fira sitt 52-årsjubileum och bjuder på en historielektion med fler dimensioner än vanligt. Förutom att här finns en av Europas största samlingar med flygplan och bilar ger ett besök hos Svedinos även en inblick i hur ett tekniskt museum kan utvecklas under fem decennier.

Svedinos Bil- & Flygmuseum finns i byn Ugglarp, mellan Falkenberg och Halmstad, och har sedan invigningen i juni 1961 byggts ut ett flertal gånger. I dag finns här drygt 140 bilar, 30 flygplan och en hel del andra maskiner och bruksföremål ur vår historia. Initiativet togs av trollkarlen och samlaren Lennart Svedfelt, vars artistnamn Svedino gav namn åt muséet som vid sitt öppnande var Skandinaviens första i sitt slag. Genom att rädda mängder av äldre bilar undan skrotning i en tid då allt gammalt skulle bort till förmån för den nya erans moderna tekniska vidunder, skapade Svedino en samling som idag är känd över hela världen.

Muséets fordonspark sträcker sig över nästan 100 år. Äldsta bilen är från 1898 och är man intresserad av motorhistoria mellan åren 1920 och 1960 finns ett hundratal objekt i varierande skick att studera.

Berättelserna är många bakom dessa fantastiska tidskapslar, fjärran allt vad E85 och krockzoner heter.

Flygplansamlingarna utgör en unik kombination av gammalt och äldre. Svedinos Thulin A, en svenskbyggd och modifierad Blériot XI, från 1918 fyller snart 100.

Det är trångt men gemytligt i lokalerna och man kommer föremålen nära. Mången flygförare körde till flottiljen i familjens Amazon.

Även om skicket på de bevarade flygmaskinerna varierar, så är det en kulturgärning av stora mått som Lennart Svedfelt åstadkommit. Efter Svedinos frånfälle på 90-talet tog änkan tillsammans sonen Björn, tidigare Drakenförare, vid och för arvet vidare.

På Svedinos finner vi även en riktig raritet ur den svenska flyg- och industrihistorien: här tronar sedan länge det första tillverkade exemplaret av Saab 35 Draken i prototyputförande från 1955. Flygplanet beundrades av en hel värld med sitt futuristiska utseende och är än i dag en favorit för många.

I muséets senaste tillbyggnad, den stora och efterlängtade flygplanhallen, kan man betrakta ett fullskalediorama av en händelse som ägde rum i Skåne några dagar efter Hitlers självmord 1945. I en Junkers Ju 52 flydde två bröder med familj undan de ryska anfallstrupperna och nödlandade i Bonarpshed den 2 maj 1945. Flygplanet skrotades 1950 men händelsen har nu återskapats med en annan flygplanindivid målad som originalet.

Hallen är redan fullt möblerad med intressanta flygetyg ur tidens annaler. Man kan exempelvis bekanta sig med en spektakulärt målad Saab 105XT från 1964; SE-XBZ visades upp vid flera tillfällen vid flygutställningen vid Farnborough under 60- och 70-talen och lär ha buklandat vid 1972 års evenemang. Den färgglada svenska skruden tillkom inför Farnborough 1976.

Numera står  den tidigare så hemliga signalspanaren TP 52 Canberra nr 52001 under tak efter många år utomhus, tillsammans med några av det kalla krigets mest namnkunniga flygplan såsom Draken och Starfighter.

Även Svedinos har en Viggen i sina samlingar. Här kan man även studera hur instrumentpanelen utvecklades efterhand som tiden gick.

Det pågår ständigt restaureringar och arbete på flera av flygplanen i hallen, och förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan turen är kommen till denna vandaliserade MiG-21SMT (FISHBED-K), som tidigare stått uppställd utanför ÖoB i Löddeköpinge. Tillsammans med J 35 Draken och F-104 Starfighter får Svedinos därmed en triad som få andra muséer kan visa upp på samma plats.

Bilderna du just sett visar blott en bråkdel av allt som finns att se i Ugglarp. Gör ett besök och dröm dig bort till en annan värld för några timmar eller en hel dag – tiden går fort när man går runt och känner ljuvliga dofter och ser vacker plåt. Muséet har även ett trevligt sortiment av litteratur, filmer och plastbyggsatser som torde intressera var och en som lockas av flyg- och motorhistoria. Svedinos Bil- & Flygmuseum är väl värt en omväg.

Se 20 bilder till från Svedinos i bildgalleriet nedan!
Svedinos Bil- och Flygmuseum
Framkroppen från en AJ 37 Viggen välkomnar besökaren.
Folkbilar från förr
Svedinos bilsamlingar omfattar över 100 fordon från 1898 till 1991.
Delar av flygsamlingen
Den grönmålade SE-AGP är en Tipsy B tillverkad 1937.
Tysk utbildningsmateriel
Klemm Kl 35 fick i svensk militär tjänst beteckningen Sk 15 och användes för flygarutbildning mellan 1940 och 1949. Denna individ är en Sk 15A, Kl 35D.
GV-38 och Sk 11 Tiger Moth
Götaverken GV-38 byggdes i blott 14 exemplar av fartygsvarvet med samma namn i Göteborg. Bättre gick det för den brittiska Tiger Moth.
Den första Draken
Prototypen till Saab 35 Draken som flög 1955 är en av huvudattraktionerna hos Svedino. Flygplanet utgör en viktig del i svensk flyghistoria.
Elektronisk utrustning
Flygradarapparatur från fpl 32, 35 och 37 kan studeras i detalj.
En drake och två vampyrer
Stjärtpartier på muséets två Vampire; en J 28B som hänger i taket och en J 28C som står på golvet.
Förarkabin J 28C
Tidstypisk brittisk interiör i förarkabinen på tvåsitsiga J 28C Vampire.
Blåslampa
J 28C var i bruk mellan 1952 och 1968, bland annat på F 5 i Ljungbyhed.
Rester från förr
En närmare titt på fenan avslöjar rester av ursprunglig märkning; då det begav sig satt här ett kronmärke som senare ersattes av siffran -1 som brukligt på den första prototypen.
Erik Bratts dubbeldelta
Saab 35 Draken konstruerades ursprungligen för att anfalla bombflygplan på hög höjd. Civilingenjör Erik Bratts dubbeldeltavinge väckte stor uppmärksamhet i omvärlden.
Nya flygplanhallen
I den tämligen nybyggda flygplanhallen är flera rariteter nu skyddade från väder och vind, bl a TP 52 Canberra vars nos ses sticka fram.
I gömmorna
Svedinos Bil- & Flygmuseum är fyllt till brädden med objekt och det lönar sig att titta bakom och under för att se fler föremål.
Bulltofta i mindre skala
Hangar 3 på Bulltofta förstördes i en brand 1979 men är bevarad i imponerande modellform i skala 1/72. Detta var Transair Swedens hemmabas en gång i tiden.
35576
Det är tätt mellan Drakarna hos Svedino. Denna individ är en J 35J från F 10.
Femtiotalsfåglar
F-104 Starfighter var mycket vanlig i Natoländernas flygvapen under 60- och 70-talen och mötte ofta våra svenska 35:or i luften ovanför Östersjön.
RT-667
Svedinos Starfighter är en CF-104D, byggd för det kanadensiska flygvapnet 1965 och efter några års tjänstgöring i Europa såld till Danmark 1971 och Esk 723 i Aalborg, där den flög fram till 1986.
Jaktviggen
Inget museum är komplett utan en Viggen – här en JA 37 från F 17.
Barkarbyplåt
F 8 flottiljvapen är solblekt på muséets TP 83 Pembroke. Bakom ses resterna av Flygvapnets kungliga sköld.