Till solen, snön och allt däremellan!
Under de drygt 30 år Scanair var i luften transporterades
mellan 25-30 miljoner människor av flygbolaget. Under de tio
första åren 1961-71 flög tre miljoner skandinaver med Scanair.
Idag transporterar Premiair lika många personer under ett
år.
Det började med bussar...
När Scanair bildades 1961 var fenomenet charterflyg
fortfarande ganska nytt. Transair var störst i branschen och hade
flugit semesterresenärer sedan tidigt 50-tal. Charter var dock
inget nytt - efterkrigstiden bjöd på många nymodigheter, varav
bussresor till Italien var en. Med tiden tog Transair över
transporten av turisterna till Italien och charterflyget, som vi
skandinaver känner det, hade fötts. Rom, Genova och Venedig var
populära resmål i begynnelsen. Scanairs första flygning, den 4
september 1961, gick dock till Athén även om fem italienska
destinationer också trafikerades från starten.
Busstrafik bedrevs för övrigt även från Danmark av bl a
Nordisk Bustrafik. Även här tog flyget, i form av Sterling
Airways, över och än idag kan man se hur det hela började.
Sterlings flygbolagskod 'NB' står nämligen för just Nordisk
Bustrafik...
Favoriter
redan från starten
Säsongen 1961-1962 beflög Scanair, med DC-7C, totalt tolv
resmål i Sydeuropa. Från Tenerife och Las Palmas i väster till
Athén och Rhodos i öster. Förutom de fem italienska
destinationerna Genova, Grosetto, Venedig, Latanza och Rom
trafikerades även Malaga och Palma de Mallorca. Utreseplats var
Köpenhamn, även om Stockholm (Bromma/Arlanda) också fick ta del
av Scanairs program ganska snart. 1965 började man trafikera
Jugoslavien, som fanns med i programmet tills inbördeskriget
raserade hela landet på 90-talet.
De
klassiska, och mest populära, resmålen Las Palmas, Malaga, Palma
och Athén finns fortfarande kvar i trafikprogrammen. Las Palmas
och Rhodos var 1982 såpass populära att Scanair fick hyra in en
Boeing 747 från SAS för att klara trycket. Sommaren 1987 flög
Scanair till Palma de Mallorca 24 gånger per vecka, varav 16 på
lördagar. Spanien har alltid varit det mest populära resmålet
och är det fortfarande även om det numera står Premiair, Novair
eller Britannia på flygplanen som transporterar oss dit.
Långdistanscharter, unikt när det begav sig
Redan på 70-talet började Scanair flyga interkontinentalt. Idag
är långdistansflygningar vardagsmat för charterresenärer, men
för 25 år sedan var det annorlunda! 1976 flögs det med DC-8
till såväl Banjul i Gambia som till Mexico och Ceylon (nuvarande
Sri Lanka). 1985 beflögs Bridgetown på Barbados, men trafiken
ställdes in efter en säsong och återupptogs tre år senare.
Trafiken till Colombo på Sri Lanka återupptogs samma år.
Fritidsresors satsning på Florida sommaren 1986 resulterade i att
en DC-8-62 avsattes för en serie flygningar
Stockholm-Oslo-Miami.
Säsongstrafik och storstäder
Charterflyg till storstäder? Det blev till och med så populärt
att reguljärbolagen kände sig hotade när allt fler
affärsresenärer tog Scanair till London och Paris. Även
vintercharter blev ett nytt begrepp med åren. Säsongstrafik på
bl a München, Genéve, Lyon och Innsbruck gjorde att även skidor
kunde hamna på fel flygplan och komma ut på bagagebandet i
Larnaca. Det var Linjeflyg som från 1974 flög F28 till Alperna.
Man kunde även se SAS DC-9:or på - för SAS - ovanliga
destinationer.
Uddacharter,
nog var det spännande...
Som charterbolag erbjöd Scanair flygningar till alla som var
intresserade. Det började redan 1963, då Scanair fick i uppdrag
att hämta ryska flyktingar från Turkiet efter revolutionen.
Genom åren fick Scanair genomföra allehanda specialflygningar.
Båtflyktingar hämtades i Vietnam och Singapore, sjömän
transporterades till hamnar i Afrika. Även safari-, pilgrims- och
FN-flygningar utfördes. Scanairflygplan kunde dyka upp lite här
och var i världen.
Det var inte bara från Skandinavien som trafik bedrevs. Från
1982 flög Scanair från Kanada och USA till Skandinavien
med amerikanska turister! 1985 flögs en serie från Schweiz till
Barbados och några år senare trafikerades Calgary och Vancouver
från Köpenhamn med både kanadensiska och danska turister.
Scanair var långt mer än transportör för Vingresor, "Fritte"
och Spies.
|
Scanairs trafikprogram under
några valda år...
Tidtabell, 1986
|