Till solen, snön och allt däremellan!

Under de drygt 30 år Scanair var i luften transporterades mellan 25-30 miljoner människor av flygbolaget. Under de tio första åren 1961-71 flög tre miljoner skandinaver med Scanair. Idag transporterar Premiair lika många personer under ett år. 

Det började med bussar...
När Scanair bildades 1961 var fenomenet charterflyg fortfarande ganska nytt. Transair var störst i branschen och hade flugit semesterresenärer sedan tidigt 50-tal. Charter var dock inget nytt - efterkrigstiden bjöd på många nymodigheter, varav bussresor till Italien var en. Med tiden tog Transair över transporten av turisterna till Italien och charterflyget, som vi skandinaver känner det, hade fötts. Rom, Genova och Venedig var populära resmål i begynnelsen. Scanairs första flygning, den 4 september 1961, gick dock till Athén även om fem italienska destinationer också trafikerades från starten.

Busstrafik bedrevs för övrigt även från Danmark av bl a Nordisk Bustrafik. Även här tog flyget, i form av Sterling Airways, över och än idag kan man se hur det hela började. Sterlings flygbolagskod 'NB' står nämligen för just Nordisk Bustrafik...

Favoriter redan från starten
Säsongen 1961-1962 beflög Scanair, med DC-7C, totalt tolv resmål i Sydeuropa. Från Tenerife och Las Palmas i väster till Athén och Rhodos i öster. Förutom de fem italienska destinationerna Genova, Grosetto, Venedig, Latanza och Rom trafikerades även Malaga och Palma de Mallorca. Utreseplats var Köpenhamn, även om Stockholm (Bromma/Arlanda) också fick ta del av Scanairs program ganska snart. 1965 började man trafikera Jugoslavien, som fanns med i programmet tills inbördeskriget raserade hela landet på 90-talet. 

De klassiska, och mest populära, resmålen Las Palmas, Malaga, Palma och Athén finns fortfarande kvar i trafikprogrammen. Las Palmas och Rhodos var 1982 såpass populära att Scanair fick hyra in en Boeing 747 från SAS för att klara trycket. Sommaren 1987 flög Scanair till Palma de Mallorca 24 gånger per vecka, varav 16 på lördagar. Spanien har alltid varit det mest populära resmålet och är det fortfarande även om det numera står Premiair, Novair eller Britannia på flygplanen som transporterar oss dit.


Långdistanscharter, unikt när det begav sig
Redan på 70-talet började Scanair flyga interkontinentalt. Idag är långdistansflygningar vardagsmat för charterresenärer, men för 25 år sedan var det annorlunda! 1976 flögs det med DC-8 till såväl Banjul i Gambia som till Mexico och Ceylon (nuvarande Sri Lanka). 1985 beflögs Bridgetown på Barbados, men trafiken ställdes in efter en säsong och återupptogs tre år senare. Trafiken till Colombo på Sri Lanka återupptogs samma år. Fritidsresors satsning på Florida sommaren 1986 resulterade i att en DC-8-62 avsattes för en serie flygningar Stockholm-Oslo-Miami. 

Säsongstrafik och storstäder
Charterflyg till storstäder? Det blev till och med så populärt att reguljärbolagen kände sig hotade när allt fler affärsresenärer tog Scanair till London och Paris. Även vintercharter blev ett nytt begrepp med åren. Säsongstrafik på bl a München, Genéve, Lyon och Innsbruck gjorde att även skidor kunde hamna på fel flygplan och komma ut på bagagebandet i Larnaca. Det var Linjeflyg som från 1974 flög F28 till Alperna. Man kunde även se SAS DC-9:or på - för SAS - ovanliga destinationer. 

Uddacharter, nog var det spännande...
Som charterbolag erbjöd Scanair flygningar till alla som var intresserade. Det började redan 1963, då Scanair fick i uppdrag att hämta ryska flyktingar från Turkiet efter revolutionen. Genom åren fick Scanair genomföra allehanda specialflygningar. Båtflyktingar hämtades i Vietnam och Singapore, sjömän transporterades till hamnar i Afrika. Även safari-, pilgrims- och FN-flygningar utfördes. Scanairflygplan kunde dyka upp lite här och var i världen. 


Det var inte bara från Skandinavien som trafik bedrevs. Från 1982 flög Scanair från Kanada och USA till Skandinavien med amerikanska turister! 1985 flögs en serie från Schweiz till Barbados och några år senare trafikerades Calgary och Vancouver från Köpenhamn med både kanadensiska och danska turister. Scanair var långt mer än transportör för Vingresor, "Fritte" och Spies.


Scanairs trafikprogram under några valda år...



Tidtabell, 1986


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]