Flygplanen i Scanairs flotta

Under de 32 år Scanair flög till solen ingick totalt 45 egna flygplan i flottan, bortsett från DC-7C. Med egna flygplan menas individer som tidvis eller permanent överförts till Scanair samt individer som hyrts in av eller för Scanairs trafik.

Scanair bildades 1961 bl a för att SAS skulle kunna disponera sina flygplan bättre då jetkrisen medfört att en betydande överkapacitet fanns. Det drabbade flygbolag över hela världen och mängder av bättre begagnade DC-6 och DC-7 fanns till försäljning när jetdrivna DC-8 och Boeing 707 blev flygbolagens nya gunstlingar. En DC-8 hade samma produktionskapacitet som fyra DC-7C och IATA:s statistik för 1962 visade att skillnaden mellan antalet passagerare och antalet tillgängliga stolar på linjerna över Nordatlanten motsvarade 15 000 enkelturer med flygplan av DC-8-storlek.

DC-7 - standardmaskinen i charterbranschen

Under 1960-talet poppade nya charterbolag upp som svampar ur jorden. Namn som Ostermanair, Internord och Flying Enterprise A/S är sedan länge förpassade till historien, men under årtiondet föddes även namnkunniga bolag som Conair (sprunget ur Flying Enterprise), Scanair och Sterling Airways. Det sistnämnda flygbolaget satsade på DC-6, men övriga bolag erbjöd DC-7-service till resebyråerna. Även Transair köpte begagnade DC-7B. För Scanairs del överfördes två, senare fyra, DC-7C från SAS-flottan. DC-7C hade fram till 1960 varit flaggskeppet på långdistanslinjerna, men hade sedan DC-8 levererats förpassats till bl a inrikeslinjer och chartertrafik. Redan 1962 fick dock Scanairresenärerna känna på det nya sättet att resa när man kunde låna in SAS DC-8:or på helgerna. Scanair var först med att erbjuda jetcharter. Senare under 60-talet fick man även låna Convair Coronado och Caravelle från SAS. Med övertagandet av Transairs 727:or ingick även dessa i flottan från 1969.

Entré för DC-8, arbetshästen i trogen tjänst

Den 23 oktober 1967 var propellerepoken slut i Scanair. Från denna dag disponerade Scanair stolt över tre egna DC-8-33 som överförts från SAS. I Scanairs version tog de 167 solhungriga semesterfirare, mot 135 affärssinnade kostymherrar i SAS-versionen. DC-8-33 var dock ingen maskin som SAS ville ha kvar i boet. Den var bullrig och mycket törstig, och 1971 lämnade den sista -33:an Skandinavien för en ny karriär i Thailand. I dess ställe fick man ta över två DC-8-55 från SAS. De var försedda med turbofläktmotorer istället för turbojetvarianten med vatteninjektion, som satt på -33:orna. Med -55:orna kunde Scanair flyga längre och inledde trafik på t ex Gambia.

DC-8-62 i 1979 års målning

Under 70-talet moderniserade SAS sin flotta och tog leverans av både Boeing 747 och DC-10. 747:an, med nära 400 stolar, lånades redan 1971 in av Scanair för helgtrafik till Las Palmas. Med DC-10 kunde SAS öka kapaciteten på linjerna till Afrika, som dittills varit trafikerade med DC-8-62. Den 1 april 1979 fick Scanair ta emot sin första egna DC-8-62 och samtidigt införde man kvinnliga vikingnamn då flygvärdinnan Ylva Brödjegård svingade champagneflaskan i nosen på Ylva Viking. Nu påbörjades utfasningen av DC-8-55, och under 1980 ställde SAS en DC-8-63 med 252 stolar till Scanairs förfogande. Typerna hade sedan 1967 tillfälligt hyrts in från SAS på t ex helger, men nu kunde Scanair inreda kabinerna efter eget behov och dessutom måla sin orange sol på fenan. På kroppen stod det dock fortfarande Scandinavian. Det gjorde det även på de 747:or som Scanair hyrde in i början av 80-talet.

Nya Scanair med egen identitet

SAS presenterade i april 1983 sitt nya ansikte. Den klassiska draken var borta och ersatt med färgglada stripor under buken. Scanair gjorde en liknande uppfräschning och fick för första gången en helt egen identitet med stripor i orange och sin egen logotyp på kroppen. Nu satsade man även på en enhetsflotta bestående av DC-8-63, men samma år fick man ta över tre överflödiga A300 från SAS. De lämnade flottan 1987.

DC-8-63 i 1984 års målning

Under 1980-talets andra hälft hade Scanair totalt åtta DC-8-63, med vardera 254 stolar, i flottan. Under vintersäsongen 1986/87 hyrde man in en DC-10-30 från SAS. Till detta kom inhyrd kapacitet från SAS bestående av DC-9 och MD-80 liksom F28 och senare även 737-500 från Linjeflyg. Det spekulerades i att behålla DC-8:orna i trafik ända till 1995, men dessa planer föll eftersom Scanairs trafik växte snabbt och större flygplan krävdes.

Namntävling döpte DC-10:or

Under hösten 1988 levererades sex DC-10-10 som tidigare tillhört Delta Airlines. De var avsedda som ersättare till DC-8 och ersatte den sista under våren 1989. Med 374 stolar blev DC-10 den största flygplantypen som flög charter i Skandinavien. Inför leveransen hade Scanair utlyst en pristävling i pressen där allmänheten inbjöds att döpa flygplanen. Det slutade med att vikingtraditionen frångicks och DC-10:orna fick namn efter seriefigurer, bl a Bamse, Baloo och Moby Dick. På DC-10 återkom även begreppet Sunjet, som försvann i och med ommålningen 1983-84. Även de MD-82 och MD-83 som hyrdes in från 1991 hade Sunjet målat på motorerna. Den svåra krisen i resebranschen tvingade Scanair att dra ner på trafikprogrammet. Ryktena om ett samarbete med Conair bekräftades under 1993 som planer på ett samgående. Under Scanairs sista år i luften 1993 fanns fyra DC-10 och fyra MD-82/83 i flottan. 

Nygammal bekantskap i Premiair

När Premiair bildades genom sammanslagningen av Scanair och Conair den 1 januari 1994 bestod det nya flygbolagets flotta av fyra DC-10 och sex Airbus A320. Senare under året kom Conairs tre A300 tillbaka från uthyrning och cirkeln var sluten, eftersom det var dessa tre A300 som tidigare flugit för Scanair. Under Premiairs första år hyrdes även MD-80-kapacitet in från SAS.

Idag har SAS, liksom de flesta andra bolag, flygplanöverskott på helgerna. Sedan några år säljer man denna kapacitet till diverse resebyråer. Numera kan man se SAS MD-80 och Boeing 737 på diverse semesterorter, en lönsam marginalaffär för bolaget. Om jag inte missminner mig så var det så ett mycket bekant skandinaviskt charterbolag kom till en vacker junidag 1961...

 


Flygplanens individhistorik

Flygplan som varit målade i Scanairs färger, samt flygplan som hyrts in för Scanairs bruk.

Klicka på registreringen för att få individens historia i datum och bilder - klicka på flygplantyp för att få mer information om typen och dess historia i SAS/Scanair.

Airbus A300B4
LN-RCA Snorre Viking
SE-DFK Sven Viking
SE-DFL Ingemar Viking

Boeing 727-134
SE-DDA Midnight Sun
SE-DDB Northern Light
SE-DDC Polar Circle

Boeing 727-30C
SE-DDD


Boeing 737-500

Boeing 747-143
N356AS

Boeing 747-283B
LN-RNA Magnus Viking
N4502R Huge Viking
SE-DDL Bjarne Viking

Caravelle III

Convair Coronado

Douglas DC-7C

Douglas DC-8-33

LN-MOA Haakon Viking
OY-KTA Dan Viking
SE-DBB Ottar Viking

Douglas DC-8-55
LN-MOH Harald Viking
SE-DBD Folke Viking

Douglas DC-8-61
N20UA

Douglas DC-8-62
OY-KTD/SE-DDU Knud Viking
OY-KTE Turid Viking
SE-DBG Jorund Viking
SE-DBI Ylva Viking

Douglas DC-8-63
LN-MOF Thyra Viking/Blenda Viking
OY-KTF Mette Viking
OY-KTG Torodd Viking
OY-SBK Nora Viking
OY-SBL Svea Viking
OY-SBM/SE-DBH Dana Viking
SE-DBK Sigyn Viking
SE-DBL Bodil Viking
TF-FLE

Douglas DC-9

Fokker F28

McDonnell Douglas DC-10-10
SE-DHS Baloo
SE-DHT Dumbo
SE-DHU Bamse
SE-DHX
SE-DHY Snoopy
SE-DHZ Moby Dick

McDonnell Douglas DC-10-30
SE-DFH Rurik Viking

McDonnell Douglas MD-82
LN-RLF Finn Viking
LN-RMD Fenge Viking
SE-DFS Snehvit
SE-DFU Vegard Viking
SE-DFX Ring Viking

McDonnell Douglas MD-83
LN-RMB/SE-DPI Puff
LN-RMF Piff
SE-DPH Peter Pan

 


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]