Hem > Scanairs flygplan > A300 > SE-DFL

Airbus A300B4-120 - SE-DFL Ingemar Viking

Tillverkningsnummer (msn) 128
Skrovnummer (ln) 128

I Scanairs flotta 1984-1987

Byggd av Airbus Industrie, Toulouse, Frankrike 1980
Motortyp 2 x Pratt & Whitney JT9D-59A Max startvikt 160 000 kg
Kabin Y291 Anm.

Individens historik

12/11/80 Första flygning som A300B2-320 F-WZEE
12/3/81 Levererad till SAS som SE-DFL
aug 1983 Konverterad till A300B4-120 i Lemwerder, Västtyskland
1/4/84 Leasad till Scanair (i trafik för Scanair sedan 17/1/84)
23/3/84 Ommålad i Scanairs nya färger
17/1/87 Sista flygning i Scanair som DK202 Las Palmas-Sevilla-Arlanda
Total flygtid 13 272 h, 4 852 flygningar
1/2/87 Såld till Conair
Senare omregistrerad OY-CNL med namnet Louise
15/4/91 Leasad till ZAS Airline of Egypt
3/5/91 Såld till Intair Holdings Ltd
1992 Återlämnad och såld till Conair
22/12/92 Leasad till Dominicana
15/1/93 Återlämnad till Conair
20/6/93 Leasad till Sobelair
21/9/93 Återlämnad till Conair
1/1/94 Överförd till Premiair
maj 1994 Ommålad i Premiairs färgschema
30/4/97 Till Manchester för att vara reserv för Airtours
29/11/01 Sedd i Köpenhamn utan titlar
7/12/01 Till Istanbul och avställd
   
  Senaste uppdatering 25 april 2007

Bildarkiv SE-DFL


SE-DFL - Palma de Mallorca 7/85
Foto: Jörg Tegen


OY-CNL - Billund 3/87
Foto: Jörg Tegen


OY-CNL - Arlanda 24/2/01
Foto: Stefan Sjögren


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
 · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]