Hem > Scanairs flygplan > DC-10 > SE-DHU

Douglas DC-10-10 - SE-DHU Bamse

Tillverkningsnummer (msn) 47832
Skrovnummer (ln) 318

I Scanairs flotta 1988 - 1993

Byggd av McDonnell Douglas, Long Beach, USA 1980 
Motortyp 3 x General Electric CF6-6D1A Max startvikt 206 385 kg
Kabin Y374 Anm.

Individens historik

12/5/80 Levererad till Western Airlines som N914WA
1/4/87 Överförd till Delta Airlines (sammanslagning av flygbolagen)
9/9/88 Såld till United Aviation Services/Atlantic Business Inc
25/11/88 Testflugen i Orlando, Florida, USA
26/11/88 Leveransflugen Orlando-Arlanda i full Scanairmålning som DK8000
29/11/88 Omregistrerad SE-DHU
30/11/88 I trafik som DK303 Arlanda-Tenerife
Såld till Nordisk Luftcharter KB
1/1/94 Överförd till Premiair
15/5/95 Omregistrerad OY-CNU
1/8/00 Överförd till Airtours International Airways
21/8/00 Omregistrerad G-TAOS
26/9/00 I tjänst för Airtours International Airways
8/2/02 Airtours namnbyte till My Travel Airways
28/9/03 Ur trafik
30/9/03 Överförd till Exeter, Storbritannien, och avställd
17/1/04 Överförd till Kemble, Storbritannien, avsedd för upphuggning
3/3/04 Såld till Aircraft Investment
18/10/04 Såld till Interlink Airlines som 3D-MRS
21/4/04 Sedd i Johannesburg, Sydafrika
28/10/05 Sedd avställd i Johannesburg
20/3/06 Såld till Global Aviation Investments som ZS-GAS
20/10/06 Avregistrerad
13/12/06 Sedd i Johannesburg i dåligt skick
   
  Senaste uppdatering 25 april 2007

Bildarkiv SE-DHU


SE-DHU - Arlanda 1990
Foto: Stefan Sjögren


SE-DHU - Las Palmas 16/12/89
Foto: Hans Jakobsson


SE-DHU - Landvetter 1993
Foto: Hans Jakobsson


SE-DHU - Landvetter 1993
Foto: Hans Jakobsson

Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]