Hem > Scanairs flygplan > DC-10 > SE-DFH

Douglas DC-10-30 - SE-DFH Rurik Viking

Tillverkningsnummer (msn) 46954
Skrovnummer (ln) 227

I Scanairs flotta 1986-1987

Byggd av McDonnell Douglas, Long Beach, USA 1975-1976 
Motortyp 3 x General Electric CF6-50C2 Max startvikt 256 280 kg
Kabin CY297 Anm. Tillfälligt inhyrd

Individens historik

7/6/76 Levererad till Air New Zealand som ZK-NZS
mars 1978 Leasad till Malaysian Airline System
aug 1978 Återlämnad till Air New Zealand
1/4/79 Leasad till (Overseas) National Airlines
29/10/79 Återlämnad till Air New Zealand
29/6/82 Leasad till LanChile som CC-CJS
8/7/86 Återlämnad till Air New Zealand
1/8/86 Såld till International Lease Finance Corporation (ILFC)
1/8/86 Såld till SAS som SE-DFH
4/10/86 Utlånad till Scanair
30/3/87 Återlämnad till SAS
28/9/90 Sista flygning i SAS på linjen Søndre Strømfjord-Köpenhamn
10/10/90 Såld till Electra Aviation
24/10/90 Leasad till Air Outre Mer som F-ODLY
10/12/90 I trafik för Air Outre Mer
1/3/92 Överförd till AOM French Airlines (sammanslagning)
5/5/00 Omregistrerad F-GTLY
okt 2001 AOM sammanslaget med Air Liberté till Airlib
6/2/03 Airlibs verksamhet upphörde
11/3/03 Sedd i Havanna, Kuba
1/6/06 Sedd avställd på okänd ort
   
  Senaste uppdatering 25 april 2007

Bildarkiv SE-DFH


SE-DFH - Aalborg 29/5/88
Foto: Nils Rosengaard


SE-DFH - Las Palmas 7/1/87
Foto: Hans Jakobsson


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]