Hem > Scanairs flygplan > MD-83 > SE-DPH

McDonnell Douglas MD-83 - SE-DPH Peter Pan

Tillverkningsnummer (msn) 49663
Skrovnummer (ln) 1437

I Scanairs flotta 1991-1993

Byggd av McDonnell Douglas, Long Beach, USA 1988
Motortyp 2 x Pratt & Whitney JT8D-219 Max startvikt 72 575 kg
Kabin CY141 Anm.

Individens historik

29/4/88 Leverans till Polaris som N941MC ej genomförd
Levererad till Paramount USA som N30008
6/5/88 Såld till Paramount Airways som G-PATD
Ur trafik
dec 1989 Såld till PK Finans
27/3/90 Leasad till Aviaco som EC-438
juli 1990 Omregistrerad som EC-EUF
1/9/91 Ur trafik och återlämnad till PK Finans
30/10/91 Leasad till Scanair
22/11/91 Såld till Credit Lyonnais och leasad till Scanair
24/11/91 I trafik
13/4/93 Ur trafik
15/4/93 Subleasad till Nordic East och vidare till Venus Airways
Omregistrering som SX-BAQ ej genomförd
20/8/93 Återlämnad till Scanair
23/9/93 Till Helsingfors för översyn
10/10/93 Återlämnad till Credit Lyonnais
Uppställd på Arlanda
2/1/94 Uppställd i Helsingfors
22/1/94 Leasad till TWA 
Total flygtid 11 901 h, 6 578 flygningar
10/2/94 Omregistrerad som N9307R
3/4/94 I trafik
23/3/99 Överförd till First Security Bank of Utah (FSBU)
Leasad till TWA
2/12/01 TWA sammanslaget med American Airlines
22/8/05 Ur trafik
23/8/05 Flugen Dallas-Roswell, New Mexico, USA för avställning
   
  Senaste uppdatering 25 april 2007

Bildarkiv SE-DPH


SE-DPH - Göteborg 1992
Foto: Hans Jakobsson


SE-DPH - München augusti 1993
Foto: Matthias Henig


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]