Hem > Scanairs flygplan > DC-10 > SE-DHZ

Douglas DC-10-10 - SE-DHZ Moby Dick

Tillverkningsnummer (msn) 46977
Skrovnummer (ln) 251

I Scanairs flotta 1989-1991

Byggd av McDonnell Douglas, Long Beach, USA 1977-1978 
Motortyp 3 x General Electric CF6-6D1A Max startvikt 206 385 kg
Kabin Y374 Anm.

Individens historik

13/3/78 Levererad till Western Airlines som N908WA
1/4/87 Överförd till Delta Airlines (sammanslagning av flygbolagen)
maj 1988 Såld till United Aviation Services
17/5/88 Leasad till Scanair
Subleasad till American Airlines
28/6/88 Såld till Scandinavian Air Chartering Inc
Leasad till Scanair
Subleasad till American Airlines
12/1/89 Återlämnad till Scanair
22/3/89 Såld till Europeisk Luftcharter KB som SE-DHZ
Leasad till Scanair
5/6/91 Sista flygning i Scanairs tjänst som DK777 Arlanda-Gander
20/6/91 Subleasad till Sun Country Airlines
19/4/94 Såld till First Security Bank of Utah som N572SC
Leasad till Sun Country Airlines
9/6/98 Såld till Jupiter Leasing
Leasad till First Security Bank
Subleasad till Ryan International Airlines
24/8/98 Till Manchester för ommålning i Skyservice färgschema
25/1/99 Leasad till Skyservice USA
27/7/00 Omregistrerad N572RY
4/2/04 Sedd avställd i Roswell, New Mexico, USA
okt 2004 Skrotad
   
  Senaste uppdatering 25 april 2007
   
   

Bildarkiv SE-DHZ


SE-DHZ - Arlanda 1990
Foto: Stefan Sjögren


SE-DHZ - Arlanda 1990
Foto: Stefan Sjögren


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]