Den årliga modellbyggartävlingen och -utställningen i Solna är en tradition med tre decennier på nacken. Första helgen i april vallfärdar vänner av skalenliga miniatyrer till Skytteholmsskolans idrottshall för att noggrant studera hundratals modellbyggen som får det att vattnas i munnen, bulta i hjärtat och inspirationen att flöda.
Evenemanget är inte bara en tävling för landets elit av modellbyggare utan ger även möjlighet till att lyssna på givande föredrag, handla hobbymateriel till mässpriser och inte minst trevliga möten med likasinnade. Årets Modellexpo – 08 Open utgjorde inget undantag och arrangerades i vanlig ordning av den globala modellbyggarorganisationen IPMS’ Stockholmsavdelning i samarbete med Capital City Modelers, som samtidigt anordnade en tävling för modellbilbyggare.
Medelåldern i det som vanligtvis är skolans matsal höjs avsevärt under Modellexpo-helgen, då handlare och köpare sammanträffar för att göra affärer i plast och tillbehör. Här kan man göra riktiga fynd.
Den som vill bygga ett diorama och placera sin stridsvagn i skala 1/35 i en vägmiljö kan till exempel köpa mycket naturtrogna vägskyltar i samma skala och förhöja behållningen av sitt verk.
Alla säljare var populära, men det fanns ett bord där ivriga modellbyggare verkligen samlades likt flugor kring en sockerbit. En privatperson hade rensat ur sina förråd och lade upp ett berg av hundratals gamla byggsatser. Här kunde den med örnblick hitta riktigt fina samlarobjekt.
I utställningshallen kunde man vila ögonen på både små och stora verk i olika tävlingsklasser.
En mycket väldetaljerad Sukhoi SU-22M-4 i skala 1/48 under klargöring. Målning och märkning överensstämmer med det östtyska marinflygets division MFG-28 »Paul Wieczorek« som baserade på flygbasen Laage söder om Rostock fram till 1990.
Med naturtrogna figurer får scenen liv och det är inte svårt att föreställa sig hur det sett ut i verkligheten.
De imponerande dragbilarna som vi ser på vägarna förevigas också i modellform. Här ses en en tyskägd Volvo F16 Globetrotter som avverkat många mil sedan hon var ny i början av 90-talet. Skalan är 1/24.
Modellbyggare är begåvade med stor kreativitet, vilket denna modell av en Volvo 850 är ett gott tecken på – bilar som dessa rullar många mil på landets flygplatser som transportfordon för ramptekniker med flera. Även vintertid.
Med ett modellandskap kan man berätta en historia i tre dimensioner. Så här kunde en bataljonsövning se ut i ett vintrigt Sverige 1978.
En havererad J 35 Draken på landsbygden gör betraktaren nyfiken. Vad hände? Har den legat där länge? Var är flygföraren? Nödlandning på grund av bränslebrist gissar jag.
Mångfalden bland landets modellbyggare är stor och fascinerande. Denna modell av Regalskeppet Svärdet är inte bara ett fantastiskt exempel på modellbyggarkonsten utan kan även användas i undervisningssyfte för att informera om hur livet i den svenska flottan var på 1600-talet.
Kring borden finns mycken kunskap samlad. Alla har sina specialintressen.
Modeller i stora skalor drar alltid till sig flest beundrare och denna F-100D Super Sabre i dansk uniform är inget undantag. Notera detaljerna och den för danska militära flygplan typiska målningen. Skalan är 1/32.
Inget undgår besökarnas argusögon.
Det kalla krigets kämpar är populära objekt bland modellbyggare och i utställningen fanns flera fina byggen med östtyska förebilder. Denna MiG-21F-13 i skala 1/48 är likt föregående SU-22 också placerad i en inspirerande miljö.
En annan MiG-21F-13 fick många att haja till. Ett av årets huvudteman var Tänk om Sverige… där historien har tagit en annan väg med modeller som visar hur det kunde ha sett ut – 1978 hade vi i så fall hade »J 36« i Flygvapnet enligt byggaren.
Den alternativa historien beskrevs i detta fall även med kartor och text. Här hade Molotov-Ribbentrop-pakten av 1939 även omfattat en uppdelning av de nordiska länderna mellan Tyskland och Sovjetunionen där Danmark, Norge och Sverige tillföll Tyskland med Finland erövrades av Sovjetunionen. Den tyska ockupationen av Skandinavien gick enligt plan men Finland erbjöd ett för hårt motstånd mot de sovjetiska angriparna och klarade sig undan ockupation till 1944, då kraften i anfallet var såpass stor att Sovjetunionen även ockuperade de norra delarna av Norge och Sverige ner till Umeälven. Efter krigsslutet fastställdes en ny gränsdragning längs den tidigare fronten, och av de tyskockuperade områdena utropades Kongeriket Norge medan de av Sovjetunionen besatta områdena bildade den »Socialistiska Republiken Sverige« vars flygvapen utrustades med MiG-15. Det är en fascinerande och alternativ verklighet under parollen Tänk om Sverige…
På senare år har möjligheterna att bygga svensktillverkade flygplan även i större skala ökat, vilket förra årets Modellexpo var ett gott exempel på. Som en del av ovan nämnda tema, men med en annan historisk utveckling, kunde vi i år bland många andra intressanta objekt betrakta en amerikansk Draken från Seymour-Johnson AFB i New Carolina i ett tankeexperiment.
Den svenska signalspaningen har genom åren nyttjat en mängd flygplantyper som plattform för luftburen underrättelseinhämtning. Ett exemplar av det brittiskbyggda bombflygplanet Canberra tjänstgjorde under åren 1960-1974 i Flygvapnet med denna uppgift under beteckningen Tp 52. Ett andra exemplar brukades som flygande forskningsplattform under samma tidsperiod. Den nya byggsatsen från Airfix i skala 1/48 har här modifierats till svenskt utförande med gott resultat.
Begreppet bananhelikopter är vedertaget bland allmänheten sedan de första Vertol-helikoptrarna togs i tjänst i slutet av 50-talet. Här har en driftig byggare satt samman en riktig bananhelikopter!
Förebilden kunde studeras även i ett mer naturtroget utförande som Vertol-44A, i svensk tjänst betecknad Hkp 1 mellan 1958 och 1972.
De mest kända helikoptertyperna i svensk militär tjänst samlade – motsols från vänster betraktar vi Hkp 1, HKP 4, HKP 10 och HKP 11 med mycket fina detaljer.
HKP 11 nyttjades som ambulanshelikopter i Norrland mellan 1993 och 2004. Dess civila beteckning är Agusta-Bell 412HP, en mycket vanlig helikopter över hela världen.
Parallellt med temat Tänk om Sverige… fanns även ett undertema där vår egen flygande tunna fick ikläda sig de mest varierande uniformer och utföranden. Östtyska, irakiska och israeliska färger på Tunnan kunde kanske ha sett ut på detta vis?
Vi vet nu hur Tunnan i amerikanska flottans skrud på hangarfartyg skulle sett ut. Kreativiteten flödar!
Tekniska framsteg har de senaste åren gjort det möjligt att framställa både delar och dekaler för intressanta modifieringar av våra svenska kändisar. JA 37:an »Blå Petter« från F 16 i Uppsala rev ner applådåskor vid flyguppvisningarna på flottiljen 2001 och har sedan dess levt vidare som modell i olika skalor; här i populära 1/72 med prototyp till Lansen i bakgrunden.
Vår stolta svenska flygtradition erbjuder många möjligheter att återskapa historien i mindre skala.
Man måste hålla lågan vid liv, som det heter, även om resurserna är knappa nu för tiden. Den röda Viggen i original stod länge undangömd på Malmslätt i Linköping men flyttades förra året till Teknikens och Sjöfartens Hus i Malmö, där den nu står utställd till mångas fromma.
Viggen är ett populärt objekt bland modellbyggare och är känd i hela världen för sin mönstermålning, som kan göra även den mest erfarne nervös. Resultatet är väl värt mödan vilket tydligt syns på denna AJ 37 från F 6 i Karlsborg i skala 1/48.
Utbudet av Viggen-byggsatser i skala 1/48 är inte särskilt stort. Samtliga hittills byggda modeller av Viggen i denna skala härstammar från den italienska tillverkaren ESCI, som 1982 lät ta fram en ganska enkelt detaljerad byggsats av AJ 37 och JA 37. Den återutgavs för några år sedan av brittiska Airfix, men nu är det inte långt kvar tills en helt ny byggsats av Viggen i skala 1/48 ser dagens ljus; den svenska kortserietillverkaren Tarangus, känd för sina omtyckta byggsatser av A 32A och J 32B Lansen från 2012, kommer senare i år att ge ut en JA 37 som lär ska sopa mattan med den 30 år gamla utgåvan vi hittills fått nöja oss med. Då lär vi nog få se fler SK 37E på framtida utställningar, även om denna ser riktigt fin ut med tanke på det jobb som lagts ner.
Svenska modellbyggare har de senaste åren varit mycket lyckligt lottade. Ovan nämnda Tarangus utgåva av A 32A Lansen i skala 1/48 var mycket emotsedd och togs emot med stort jubel våren 2012. Sedan dess har det även kommit en J 32B och en uppsjö med ännu mer väldetaljerade tillbehör och dekalalternativ. Här ser vi en A 32A från Hälsinge Flygflottilj F 15 bärandes övningsmärkning från den stora höstmanövern 1968.
Byggaren har lagt ner stor omsorg på naturtroget slitage. Det är ett tredimensionellt konstverk som berättar lika mycket som en tavla.
Vintern 2012 fick flygentusiaster över hela Sverige en rejäl överraskning, då man på F 7 målat upp en JAS 39A Gripen i det äldre mönsterkamouflaget från Viggentiden då man avvecklade A- och B-versionerna av typen från Flygvapnet. Så här såg flygplanet ut på de tidiga konceptbilderna från 80-talet, innan man beslutade sig för att måla JAS 39 i den nya tidens grå färger a la JA 37. Modellen i skala 1/48 är förtjusande vacker och minner om invasionsförsvarets dagar.
Även Draken har förekommit i FOA:s spräckliga kamouflage som infördes på AJ 37 1974 och skulle skydda flygplanen från upptäckt då de stod gömda runt om i skogarna runt våra krigsbaser. Under utprovningen i början av 70-talet målades bland annat två trettiofemmor i det nya kamouflaget. Modellen visar den J 35B från F 18 i Tullinge som blev det första flygplanet i luften med denna mönstermålning. Originalet hänger sedan många år i taket i en butik på High Chaparral i Småland.
Avsikten från början var att även alla J 35 skulle målas i dessa färger, men på grund av ekonomiska skäl blev det bara Viggen samt ett antal SK 50 Safir, SK 60 och SK 61 Bulldog som fick det nya kamouflaget. Det infördes som bekant även på vissa helikoptrar och så småningom även på vägfordon i kronans tjänst. Vill du veta mer om den vetenskap som omgärdar färgsättningen på svenska militära flygplan och helikoptrar rekommenderar jag boken Kronmärkt av Leif Hellström och Leif Fredin som är riktigt trevlig att bläddra i.
Det är ju detaljerna som gör det. Lägg märke till slitage, smutsränder och panellinjer på denna utarbetade J 35J från F 10 i Ängelholm i skala 1/48. Plötsligt vaknar den till liv. Det karaktäristiska ljudet när motorn startar får dig att hoppa till. Startordern från stridsledningen har kommit. Det är tid att hävda rikets gränser. Kobran leder.
Med en såg och lite tillbehör kan man bygga vilken variant man vill av ett av världens vackraste flygplan. Alla drakryttare har suttit i baksits på SK 35C i sin karriär.
När man får en överblick över vad vi i vårt lilla land har konstruerat genom åren rätar man automatiskt på ryggen. Flygplanteknologi i världsklass är bara en bland många konster vi behärskar i Sverige. Oavsett det är i skala 1/1 eller 1/48.
Det fanns givetvis även plats för civila objekt på årets modellutställning, även om denna flygplantyp också haft militära uppgifter. SSSR-65085 är en Tupolev TU-134A från det statliga sovjetiska flygbolaget Aeroflot, en av unionens trogna arbetshästar som fram till och med 90-talet var en vanlig syn på flygplatserna i Europa. Vart förebilden till modellen i skala 1/144 har tagit vägen är oklart, kanske står den förfallen på någon flygplats i en f d delrepublik numera.
Kampen om själarna under det kalla kriget fördes på alla fronter. När flygresor i överljudshastighet blev en realitet i slutet av 1960-talet hade varje sida sin kandidat till posten som världens snabbaste passagerarflygplan; Sovjetunionen med sin TU-144 och Storbritannien och Frankrike med sin Concorde. Prototyperna är förvillande lika vilket har sin förklaring i och med omfattande industrispionage från en av sidorna. Just denna kamp om världens själar vanns av Concorde som byggdes i 16 exemplar och togs ur tjänst först 2003. Den sovjetiska motsvarigheten drabbades av grava tekniska problem och avslutade sin yrkeskarriär med att flyga post från Moskva till delrepublikerna i början av 80-talet.
Besökte du de stora flygdagarna på 80-talet är sannolikheten stor att du såg Pierre Holländer flyga luftakrobatik med sin specialmålade Pitts S-2B i vårt inrikesflygbolag Linjeflygs vackra färger. I dag finns varken Pierre Holländer eller Linjeflyg med oss längre, men vi har ju i alla fall våra minnen kvar.
Det var Linjeflyg som gav svenska folket vingar och möjliggjorde att alla hade råd att flyga. Från att ha opererat DC-3 och Convair Metropolitan tog LIN steget in i jetsetet 1973 då man tog sina första Fokker F28 Fellowship i trafik. De omtyckta F28:orna kom att följa med över till SAS i och med övertagandet av Linjeflyg 1992 och togs slutligen ur tjänst den 31 oktober 1999 då en specialflygning med särskilt inbjudna gäster gjordes från Stockholm till Ängelholm tur och retur. Jag var med ombord.
Årets Modellexpo-08 Open erbjöd de mest fantastiska modeller man kan önska sig. Det är särskilt svårt att välja en favorit denna gång, men i år väljer jag en liten äggformad godbit som det krävdes skarp blick för att upptäcka. En okänd hjälte till modellbyggare hade inte nöjt sig med att dekorera en något knubbig variant av favoriten Boeing 747 med det gamla drakskeppet utan även försett den med Scanairs logotyp på fenan som en vinkning till åren i skiftet 70-/80-tal då Skandinaviens största charterflygbolag erbjöd soltörstande semesterfirare att resa ståndsmässigt till Las Palmas och Rhodos. Det kan inga lansar, drakar eller viggar konkurrera med i kampen om redaktörens hjärta.