Konsumentjournalistiken i televisionen är inte vad den en gång var. Sverker Olofssons gamla Plus har förvandlats till ett Rea för äldre barn och seriös motorjournalistik lyser med sin frånvaro sedan nestorn Carl-Ingemar Perstad fick sparken efter att ha gått in i väggen och mötts med oförståelse av sin arbetsgivare. Idén till Trafikmagasinet, som sändes i ett kvarts sekel, var hans egen och programmet kunde hjälpa eller stjälpa biltillverkares renommé i vårt land.
Det var emellertid något som Armén inte behövde vara oroliga för då Trafikmagasinet i slutet av 1980-talet provkörde Stridsvagn 103C på Revingeheds övningsfält. Vid den här tiden var det fortfarande ganska vanligt att stöta på en och annan vagn ute i verkligheten, antingen i rörelse på egna band eller som stridsvagnstransport. I ett utmärkt reportage får vi konsumenter här ta del av stridsvagnens alla egenskaper och dess beteende i trafiken och man provar även att fickparkera med den 42 ton tunga vagnen och når mycket gott resultat.
Trafikmagasinets höga kvalitet har tidigare uppmärksammats på dessa sidor då man 1985 sände ett långt reportage om bilismen i DDR. Vill du veta mer om Stridsvagn 103 när du ändå är här, kan jag rekommendera artikeln Arméns Trumfäss där bl a ett trevligt tv-reportage från Tekniskt Magasin 1968 förekommer. Strv 103 är som bekant avvecklad sedan slutet av 1990-talet, men det finns ett antal vagnar bevarade på muséer runt om i landet liksom en förening som verkar för att bevara minnet av det kontroversiella unikum som 103:an utgjorde.
Boktips:
Strv 103 Photo Guide är en mycket läsvärd skrift som är utgiven av SPHF.
Svenskt Pansar – 90 år av svensk stridsfordonsutveckling är ett referensverk utgivet av SMB.
Modelltips:
I skala 1/35 finns två byggsatser från Trumpeter på marknaden; Strv 103B och Strv 103C. I andra skalor finns ett flertal byggsatser och modeller med varierande kvalitet.
–– // ––