Det har gått 40 år sedan Natos framtidstromb lyfte för första gången. Den 17 augusti 1974 lättade det europeiska samarbetsprojektet Panavia PA.200 Tornado MRCA från rullbanan i Manching i Västtyskland. Under 80- och 90-talen skulle Tornado i olika varianter utgöra ryggraden i sina tre hemländer Tyskland, Italien och Storbritanniens luftförsvar. Typen exporterades även till Saudiarabien. Konstruktionens mångsidighet medgav att en rad äldre flygplantyper kunde ersättas i Natos luftförsvar under det kalla kriget, däribland Avro Vulcan, Blackburn Buccaneer och F-104 Starfighter.
För att uppmärksamma 40-årsjubileet av jungfruflygningen har Luftwaffe, Royal Air Force och Aeronautica Militare låtit måla upp några av sina flygplan i mer eller mindre fantasifulla dekorer. Prototypen P.01 har exempelvis återuppstått i form av Luftwaffes Tornado IDS 44+61 som fått en målning snarlik sin anfader. En annan tysk Tornado, 46+24, bär det speciella jubileumsmärket på fenan vilket även den italienska ECR-maskinen 50-01 gör.
Den 17 september firades 40-årsdagen i Manching inför 800 särskilt inbjudna gäster. I samband med jubileet har konsortiet Panavia Aircraft producerat en välgjord och intressant film om systemet som ännu gott och väl fyller sin funktion. Den 992:a och sista Tornadon byggdes 1998 och under de fyra decennier som gått sedan första flygningen har totalt över tre miljoner flygtimmar producerats.
Någon stridserfarenhet fick Panavia Tornado inte förrän under Operation Granby/Operazione Locusta i kriget mot Irak 1990-1991, då flygplan från Storbritannien, Italien och Saudiarabien deltog. Därefter har Tornadoflygplan deltagit i konflikter i bl a Kosovo, Libyen och nu senast i Afghanistan.
Genom åren har Tornadoflottan uppgraderats för att svara upp till det moderna slagfältets krav. T ex har den ursprungliga brittiska Ground Strike/Reconnaissance-varianten GR.1 vidareutvecklats till GR.4.
Jaktversionen ADV, som inom Royal Air Force fick den egna beteckningen F.3, togs ur aktiv tjänst år 2011 och ersattes då av Tornadons yngre släkting Eurofighter Typhoon som måhända gör jobbet lika bra men inte alls utstrålar styrka på samma sätt som sin anfader. Så småningom ska de kvarvarande GR.4-maskinerna ersättas med den amerikanska nykomlingen F-35, men det tycks dröja och affären är omdiskuterad.
I Tyskland och Italien har man också börjat ersätta sina Tornado med Eurofighter, men ännu är inte dagarna räknade för flygplanet som trivs bäst på lägsta höjd i dålig sikt; Bundeswehr hoppas kunna behålla sina kvarvarande flygplan i minst tio år till och Panavia själva hävdar att de genom moderniseringar och modifieringar kan hålla Tornado i luften ända fram till 2035.
Huruvida det finns någon verklighetsförankring i dessa antaganden återstår att se, men det är om inte annat ett mycket gott betyg till konstruktionen och de snillrika hjärnor som underhåller det europeiska vidundret. Det är inte illa för ett projekt som var en produkt av det kalla krigets realitet i Centraleuropa; vi får hoppas att framtiden inte utvecklas så att Tornado för första gången behöver utföra sina uppgifter i de geografiska områden den var byggd för.