Hem > Arkivet > Artiklar > Tomater och rosor - Scanairs röda guld

Tomater och rosor - Scanairs röda guld

Scanair har på fyra år fått betydande fraktintäkter genom an transportera främst tomater och blommor från Kanarieöarna. Bara under en vecka i januari forslades 80 ton från de spanska öarna. Scanair Mail har tittat närmare på denna verksamhet inom Scanair och följt tomatens väg från Gran Canaria till Skandinavien.

Växthusen ligger tätt utmed vägen mellan Gandos flygplats och södra Las Palmas. I de fuktiga drivhusen står tomatplantorna i snörräta rader. Under vinterhalvåret exporteras mycket av tomaterna till konsumenter i Skandinavien. De flesta fraktas med båt men sedan fyra år är Scanair med och delar på kakan. Under perioden
oktober till mitten av januari har Scanair hittills fraktat 723 ton.
   Förutom tomaterna forslas också blommor i Scanairs maskiner. I huvudsak sker exporten av blomster från Teneriffa där de stora rosodlingarna finns. I år har det så här långt blivit 145 ton av denna väldoftande last.
   Intäkterna från frakten blev förra året 5,5 MSEK och bara på det här budgetårets fyra första månader har affären inbringat 6 MSEK.

RÄTT FLYGPLAN

Förutsättningarna för att Scanair skulle börja med frakt har varit goda. I och med att vi har en flotta som i huvudsak består av DC-8 har vi det väl förspänt. Lastkapaciteten är förhållandevis god på flygplanstypen. I vinter har vi dessutom en riktig laståsna i trafik - vår inhyrda DC-10. Intresset för att flyga frakt har inte saknats. Såväl Scanair
som olika importörer i Skandinavien har länge insett fördelarna med att kunna flygfrakta t ex grönsaker och blommor. 
Det är myndigheterna, som så ofta förr, som lagt krokben för de goda idéerna.

GAV TILLSTÅND

Janne Munkberg är ansvarig för Scanairs fraktverksamhet. Till sin hjälp har han Susanne Orgler-Persson som sköter fakturering, statistik och uppföljning. På vårkanten, när fraktsäsongen är över, sysslar de två med vanlig försäljning på marknadsavdelningen. 
   Janne berättar att länderna runt Medelhavet har varit kallsinniga till att utländska charterflygbolag skall få möjlighet att transportera varor till och från Skandinavien. Först och främst skall de lokala flygbolagen få tillfälle att ta hand om frakten.
   Långt innan vi fick tillstånd förde Scanair en dialog med livsmedelskedjan ICA om möjligheten att flygfrakta tomater. Till slut gav de spanska myndigheterna med sig och 1983 fick Scanair tillåtelse att transportera, som det hette, "lättförstörbara varor" från Kanarieöarna. Blommor och grönsaker går alltså bra, men inte t ex kläder.

KVALITET

Sune Lindberg, inköpare på ICA, berättar varför just tomaterna är den dominerande lasten i luften.
   - Flygfrakten tas till när kvalitetsaspekten blir avgörande. En tomat som flygfraktas kan sitta på plantan längre än en som transporteras med båt. Tomaten som flygs till Skandinavien är mognare än båttomaten och därför smakar den bättre när den väl nåt konsumenten.
   Totalt importerar ICA 200 ton tomater i veckan under högsäsongen. Av dessa transporteras tre fjärdedelar med båt och en fjärdedel med Scanair.

FRAKTKAPACITET

Under september och oktober gör Janne upp med de svenska importörerna av tomater och blommor om hur mycket fraktkapacitet som går åt. De som säljer t ex tomater på Kanarieöarna har i sin tur fått ett hum om hur mycket som skall levereras till de olika skandinaviska företagen.
   Den största tomatexportören i Las Palmas heter Bonny. Under vintersäsongen har de ca 5 000 anställda i olika anläggningar på ön.
   Scanair Mail besökte en packcentral dit tomaterna forslas efter det att de plockats från plantorna. Centralen är belägen i den lilla byn Arinaga som ligger helt nära den huvudväg som går mellan Gando och södra delen av ön. Här arbetar under högsäsong 300 flinka kvinnor med att sortera och paketera tomaterna. När detta är gjort körs de till fraktterminalen på Gandos flygplats. Där har José Garcia, som är ansvarig för Scanairs fraktverksamhet på flygplatsen förberett dagens arbete. Han har skrivit ut frakthandlingar och meddelat mottagarna i Skandinavien att tomaterna är på väg.
José ser till att allt fungerar på flygplatsen. Han övervakar så att rätt frakt kommer på rätt maskin, att lasten blir korrekt lastad etc. På Teneriffa arbetar Antonio Garcia med liknande uppgifter.
   På en DC-8 måste alla lådor lastas för hand - en och en. Förutom den vanliga lasten av passagerare och bagage kan en DC-8 svälja uppemot 4,5 till 5 ton. På tian är själva lastningen enklare i och med att varorna redan från början packas i containers. En DC-10 tar 12 till 15 ton.

FRAKT TILL FINLAND

När planen så småningom ger sig av och senare landar i Skandinavien tar Luftfartsverkets lastare hand om varorna. En del går vidare med inrikesflyg.
   På t ex Arlanda forslas sedan resten av lasten till SAS fraktterminal där det får ligga över natten innan det hämtas för vidare transport till grossister. De i sin tur ser till att den enskilde livsmedelshandlaren får vad han skall ha. 
   De flesta lasterna lossas på svenska stationer men Norge ligger inte långt efter. Några tomatlaster som kommer till Arlanda går dessutom vidare med båt till Finland.

FISK TILL CYPERN

Nu är det inte bara tomater och blommor som Scanair använder sina lastrum till. Varje vecka under vintern flyger Scanair in ca 300 kilo norska och svenska tidningar till lässugna turister på Kanarieöarna. Lite grönsaker tas också från Marocko. Till Cypern flyger vi i begränsad omfattning fisk som fångats i nordiska vatten. På hemvägen lastas sedan vindruvor.
   Om ingenting radikalt händer tror Janne att taket snart är nått för Scanairs fraktverksamhet. Vad gäller blommor har Scanair redan nått dit.
   - Det finns helt enkelt inget behov att flyga in mer blommor till Skandinavien, menar Janne.
Dock finns det möjlighet att expandera på andra områden.
   - Får vi tillstånd att flyga frakt på Spaniens fastland och Grekland kan vi expandera ytterligare, påpekar Janne.

Från Scanair Mail mars 1987
Text och foto: Mats Hultin











I växthusen står tomatplantorna i snörräta rader.
 

Antonio Orlando och José Garcia övervakar lastningen av en DC-8.


Janne Munkberg och Susanne Orgler-Persson bland rosor som Scanair fraktat.


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]