Fråga: |
Vad
är grundorsaken till att SCANAIR säger upp avtalen? |
Svar: |
Det
är för SCANAIR fördelaktigare att utnyttja SAS.
Driftskostnaderna blir då rimligare. Enligt avtalet med
Eriksbergs Mekaniska Verkstad hade SCANAIR också rätt att
säga upp överenskommelsen efter sju år. |
Fråga: |
Hur
många personer i Transair berörs och vad händer med den
personalen? |
Svar: |
Transairs
personal räknar 226 personer. Företaget ägs av Svenska
Handelsbanken genom dess förvaltningsbolag Trident. SCANAIR
ville ge varsel i så god tid som möjligt så att Transair
skulle få tid på sig för eventuell avveckling. |
Fråga: |
Tänker
SAS inte ta hand om en så värdefull personal som Transairs? |
Svar: |
Vi
är väl medvetna om deras kapacitet och i den mån vakanser
uppstår ligger naturligtvis denna personal väl till genom
sitt stora yrkeskunnande. Just nu är emellertid
sysselsättningsläget kärvt men vi har ett helt år på oss
och det är ju som sagt Handelsbanken som är ägare. |
Fråga: |
SAS
säger sig ju ha haft ont om besättningar på sistone. Kommer
då Transair-besättningarna att tas vara på? Kan t ex
kabinpersonalen gå över till SCANAIR? |
Svar: |
Vi
har ej ont om besättningar. Tvärtom, vi är väl försedda
eftersom vi i år utväxlat våra Caraveller (tre piloter) med
DC-9:or (två piloter). När SAS behöver personal kan
naturligtvis Transairs piloter söka. |
Fråga: |
Har
SAS tänkt sig någon form av kompensation på Sturup t ex
utökad internationell trafik? |
Svar: |
Förutsättningar
för ytterligare internationell trafik saknas för
närvarande. |
Fråga: |
Har
SAS/SCANAIR kontaktat arbetstagarsidans organisationer för
att bistå uppsagd personal med råd? |
Svar: |
Ja,
vi har kontaktat alla berörda parter inom Transair, SCANAIR,
SAS och Svenska Handelsbanken. |
Fråga: |
Finns
det någon som vill köpa 727:orna och vad är deras
marknasvärde? |
Svar: |
Det
här är en angelägenhet för Eriksbergs Mekaniska Verkstad
som äger flygplanen och vi vet att förhandlingar pågår. |
Fråga: |
Hur
mycket kostade de i inköp? |
Svar: |
Omkring
90 miljoner kronor för de tre flygplanen jämte reservdelar. |
Fråga: |
Hur
lång var avskrivningstiden på 727:orna? |
Svar: |
Arrendeavtalet
är på 7+7 år men vad avskrivningstiden är för ägaren
(Eriksbergs Mekaniska Verkstad) vet vi inte. |
Fråga: |
Tjänar
SCANAIR något på att säga upp avtalen? |
Svar: |
Ja,
SCANAIR räknar med att kunna uppnå rimligare driftskostnader
genom samarbete med SAS och genom egna flygplan. |
Fråga: |
Vet
SAS/SCANAIR om någon ligger i startgroparna för att ta
över? |
Svar: |
Vi
vet att det pågår förhandlingar. |
Fråga: |
Skall
SAS ställa kapacitet till SCANAIRs förfogande i stället
för 727:orna? |
Svar: |
Ja.
Det finns viss marginalkapacitet hos SAS. Men först och
främst satsar SCANAIR på ökad utnyttjning av egna flygplan. |
Fråga: |
Hur
har SCANAIR ersatt Transair för de tjänster Transair gett? |
Svar: |
Självkostnadsprincipen
har tillämpats. SCANAIR har alltså stått för kostnaden
för de tjänster Transair utfört åt SCANAIR. Ersättning
har skett på löpande räkning. |
Fråga: |
När
började SCANAIR fundera på att säga upp avtalen? |
Svar: |
Frågan
blev akut i och med oljekrisen. |
Fråga: |
Finns
det några köpare till planen? |
Svar: |
Fråga
Eriksbergs Mekaniska Verkstad som ju äger planen. Vi vet dock
att förhandlingar pågår. |
Fråga: |
Vem
övertar hangarer och verkstäder? |
Svar: |
SAS/SCANAIR
hänvisar till Transair (som har avtal med Malmö stad om att
stan övertar hangarer och verkstäder om SCANAIR säger upp
avtalet). Vi vet dock att förhandlingar pågår. |
Fråga: |
Kommer
SAS genom det nya läget att motsätta sig bildandet av ett
svenskt charterföretag? |
Svar: |
Enligt
SAS uppfattning råder för närvarande stor överkapacitet
och det är svårt att föreställa sig att det skulle finnas
plats för ytterligare charterföretag, men naturligtvis är
detta vederbörandes ensak. SAS vill naturligtvis inte hindra
att någon försöker. Visserligen är det trångt på
marknaden, men Transair har ju funnits tidigare. |
Fråga: |
Hur
bedöms marknadsläget för nästa 5-årsperiod? |
Svar: |
Vi
är mycket försiktiga i vår bedömning. Kanske kan vi räkna
med en 5-procentig utveckling på sällskapsresemarknaden de
närmaste åren, men först är det fråga om en
återhämtningsperiod efter bränslekrisen. |
Fråga: |
Hur
ställer sig SAS till att ett annat företag tar över hos
Transair och även etablerar samarbete med researrangör? |
Svar: |
No
comment, fråga Handelsbanken. SAS vill ju ej förhindra att
någon försöker. |
Fråga: |
Har
SCANAIR till fullo utnyttjat Transairs kapacitet? |
Svar: |
Ja. |
Fråga: |
Går
SCANAIR/Transair med förlust? |
Svar: |
SCANAIR
hade överskott i fjol och balanserat resultat i år. Det hade
haft bättre resultat utan Transair. |
Fråga: |
Har
SAS informerat myndigheterna? |
Svar: |
Ja. |
Fråga: |
Har
SAS subventionerat Transair? |
Svar: |
Nej.
De kostnader Transair haft för SCANAIR har SCANAIR stått
för. |
Fråga: |
Tänker
SAS/SCANAIR hjälpa Transairs anställda med att få nya jobb? |
Svar: |
Transair
tillhör Svenska Handelsbanken men SAS är naturligtvis berett
att hjälpa Handelsbanken när det gäller den här personalen
om sysselsättningsläget så medger. |