Hem > Arkivet > Artiklar > Avtalsuppsägning 1974

P R E S S M E D D E L A N D E  
från  SCANAIR


för publicering måndagen 30/9 kl 1500.

AVTALSUPPSÄGNING

År 1968 den 30 september ingick SCANAIR och Eriksbergs Mek. Verkstads Aktiebolag (EMV) ett avtal rörande förhyrning av tre st Boeing 727-plan. Kontraktet löpte på 14 år med rätt för SCANAIR att med ett års varsel säga upp överenskommelsen efter halva avtalsperioden.
    Efter förhandlingar mellan SCANAIR och EMV har mellanvarande avtal sagts upp måndagen den 30 september 1974. Detta utlöper alltså den 30 september 1975.
    Samtidigt uppsades avtalet med Transair Sweden AB (TSA), som för SCANAIRs räkning utför charterflygverksamhet med de tre Boeing-planen.
    Båda avtalen upphör att gälla den 1 oktober 1975.
    Orsakerna till att SCANAIR säger upp avtalen är främst sviktande lönsamhet - accentuerad av bränslekrisen - när det gäller driften av de tre Boeing-planen, som Transair har ansvaret för.
    SCANAIR räknar med att kunna uppnå rimligare driftskostnader genom samarbete med SAS.
    Avtalet mellan SCANAIR och Transair om den tekniska och operationella verksamheten ingicks den 11 december 1970 och innebar att SCANAIR ställde de tre förhyrda Boeing-planen till förfogande för Transair, som för SCANAIRs räkning skulle utföra charterflygningar och svara för underhållet av flygplanen och viss annan utrustning. SCANAIR skulle stå för Transairs verkliga kostnader i detta sammanhang.
    SCANAIR kommer att kompensera sig för Boeing 727-bortfallet främst genom ökad utnyttjning av sin DC-8-flotta samt inchartring av extra flygplan och besättningar från SAS och kommer därmed att behålla en rimlig andel av den skandinaviska charterflygmarknaden.

 

Tänkbara frågor från pressen och förslag till svar.

Fråga: Vad är grundorsaken till att SCANAIR säger upp avtalen?
Svar: Det är för SCANAIR fördelaktigare att utnyttja SAS. Driftskostnaderna blir då rimligare. Enligt avtalet med Eriksbergs Mekaniska Verkstad hade SCANAIR också rätt att säga upp överenskommelsen efter sju år.
Fråga: Hur många personer i Transair berörs och vad händer med den personalen?
Svar: Transairs personal räknar 226 personer. Företaget ägs av Svenska Handelsbanken genom dess förvaltningsbolag Trident. SCANAIR ville ge varsel i så god tid som möjligt så att Transair skulle få tid på sig för eventuell avveckling.
Fråga: Tänker SAS inte ta hand om en så värdefull personal som Transairs?
Svar: Vi är väl medvetna om deras kapacitet och i den mån vakanser uppstår ligger naturligtvis denna personal väl till genom sitt stora yrkeskunnande. Just nu är emellertid sysselsättningsläget kärvt men vi har ett helt år på oss och det är ju som sagt Handelsbanken som är ägare.
Fråga: SAS säger sig ju ha haft ont om besättningar på sistone. Kommer då Transair-besättningarna att tas vara på? Kan t ex kabinpersonalen gå över till SCANAIR?
Svar: Vi har ej ont om besättningar. Tvärtom, vi är väl försedda eftersom vi i år utväxlat våra Caraveller (tre piloter) med DC-9:or (två piloter). När SAS behöver personal kan naturligtvis Transairs piloter söka.
Fråga: Har SAS tänkt sig någon form av kompensation på Sturup t ex utökad internationell trafik?
Svar: Förutsättningar för ytterligare internationell trafik saknas för närvarande.
Fråga: Har SAS/SCANAIR kontaktat arbetstagarsidans organisationer för att bistå uppsagd personal med råd?
Svar: Ja, vi har kontaktat alla berörda parter inom Transair, SCANAIR, SAS och Svenska Handelsbanken.
Fråga: Finns det någon som vill köpa 727:orna och vad är deras marknasvärde?
Svar: Det här är en angelägenhet för Eriksbergs Mekaniska Verkstad som äger flygplanen och vi vet att förhandlingar pågår.
Fråga: Hur mycket kostade de i inköp?
Svar: Omkring 90 miljoner kronor för de tre flygplanen jämte reservdelar.
Fråga: Hur lång var avskrivningstiden på 727:orna?
Svar: Arrendeavtalet är på 7+7 år men vad avskrivningstiden är för ägaren (Eriksbergs Mekaniska Verkstad) vet vi inte.
Fråga: Tjänar SCANAIR något på att säga upp avtalen?
Svar: Ja, SCANAIR räknar med att kunna uppnå rimligare driftskostnader genom samarbete med SAS och genom egna flygplan.
Fråga: Vet SAS/SCANAIR om någon ligger i startgroparna för att ta över?
Svar: Vi vet att det pågår förhandlingar.
Fråga: Skall SAS ställa kapacitet till SCANAIRs förfogande i stället för 727:orna?
Svar: Ja. Det finns viss marginalkapacitet hos SAS. Men först och främst satsar SCANAIR på ökad utnyttjning av egna flygplan.
Fråga: Hur har SCANAIR ersatt Transair för de tjänster Transair gett?
Svar: Självkostnadsprincipen har tillämpats. SCANAIR har alltså stått för kostnaden för de tjänster Transair utfört åt SCANAIR. Ersättning har skett på löpande räkning.
Fråga: När började SCANAIR fundera på att säga upp avtalen?
Svar: Frågan blev akut i och med oljekrisen.
Fråga: Finns det några köpare till planen?
Svar: Fråga Eriksbergs Mekaniska Verkstad som ju äger planen. Vi vet dock att förhandlingar pågår.
Fråga: Vem övertar hangarer och verkstäder?
Svar: SAS/SCANAIR hänvisar till Transair (som har avtal med Malmö stad om att stan övertar hangarer och verkstäder om SCANAIR säger upp avtalet). Vi vet dock att förhandlingar pågår.
Fråga: Kommer SAS genom det nya läget att motsätta sig bildandet av ett svenskt charterföretag?
Svar: Enligt SAS uppfattning råder för närvarande stor överkapacitet och det är svårt att föreställa sig att det skulle finnas plats för ytterligare charterföretag, men naturligtvis är detta vederbörandes ensak. SAS vill naturligtvis inte hindra att någon försöker. Visserligen är det trångt på marknaden, men Transair har ju funnits tidigare.
Fråga: Hur bedöms marknadsläget för nästa 5-årsperiod?
Svar: Vi är mycket försiktiga i vår bedömning. Kanske kan vi räkna med en 5-procentig utveckling på sällskapsresemarknaden de närmaste åren, men först är det fråga om en återhämtningsperiod efter bränslekrisen.
Fråga: Hur ställer sig SAS till att ett annat företag tar över hos Transair och även etablerar samarbete med researrangör?
Svar: No comment, fråga Handelsbanken. SAS vill ju ej förhindra att någon försöker.
Fråga: Har SCANAIR till fullo utnyttjat Transairs kapacitet?
Svar: Ja.
Fråga: Går SCANAIR/Transair med förlust?
Svar: SCANAIR hade överskott i fjol och balanserat resultat i år. Det hade haft bättre resultat utan Transair.
Fråga: Har SAS informerat myndigheterna?
Svar: Ja.
Fråga: Har SAS subventionerat Transair?
Svar: Nej. De kostnader Transair haft för SCANAIR har SCANAIR stått för.
Fråga: Tänker SAS/SCANAIR hjälpa Transairs anställda med att få nya jobb?
Svar: Transair tillhör Svenska Handelsbanken men SAS är naturligtvis berett att hjälpa Handelsbanken när det gäller den här personalen om sysselsättningsläget så medger.

STODZDK/COM/KE
74-09-24

---
Tack till Reidar Ivarsen, DNL/SAS-museet, Oslo






Relaterade länkar
Scanairs år 1974
Scanairs år 1975


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]