Innehåll.

Runt Scanair
Historien från början till slut
Resmålen
Flygplanen
Personer
Artiklar från förr
Kuriosa

om webbplatsen

 

Värdinna

Runt Scanair

Tiden går fort. Särskilt i charterbranschen där ägarförhållanden och namn ändras allt oftare. För tjugo år sedan reste vi med Vingresor, Spies, Atlas och Fritidsresor till sol, snö och storstad. Det gör vi med vissa undantag fortfarande, men idag är det bara olika inriktade varumärken som ingår i någon av de två globala resekoncernerna TUI eller Thomas Cook.

Charterflyget av idag ser helt annorlunda ut än vad det gjorde för bara tio år sedan. Av dåtidens namn finns bara det då nystartade Novair kvar. De andra har bytt namn en eller flera gånger. Det är inte längre en bransch som använder utrangerade flygplan från de reguljära bolagen. I många fall är charterbolagens flygplan betydligt modernare. Resenärerna har blivit mer kräsna och mer medvetna i takt med att flygningarna blivit längre. Idag flyger man charter till Sydafrika, Brasilien och Maldiverna. Vem kunde trott det på 80-talet då vi led under hård reglering och tvingades betala hundrafemtio kronor i charterskatt när vi ville slappna av en vecka på Gran Canaria?

Den här webbplatsen handlar dock inte om dagens charterflyg. Den behandlar ett flygbolag som många minns med stor värme. Scanair var under hela sin livstid inte bara en populär början och avslutning på frusna nordbors semestrar, utan även ett flygbolag med anställda som älskade sitt arbete och där alla kände alla.

Scanair var pionjärer på mycket som idag ses som självklart, men när åttiotal blev nittiotal drabbades den skandinaviska chartermarknaden av stor överkapacitet då nya bolag startats med alldeles för stora flygplan. Flera av dem blev kortlivade, men i fallet drogs några av de äldre bolagen med. Scanairs sätt att överleva var att gå samman med den danska konkurrenten Conair of Scandinavia. Det slutade mycket tragiskt, men som Premiair fortsatte man genom ägarbyten ända till 2002 då namnet ändrades till MyTravel Airways. Efter ytterligare ett ägarbyte byter man under 2008 namn till Thomas Cook Airways. Det som en gång i tiden var Scanair är sedan många år bara ett dotterbolag till ett dotterbolag i en stor utländsk resekoncern.

Ingenting av Scanair finns kvar idag, annat än minnena hos alla som en gång arbetat för Skandinaviens största och bästa charterflygbolag. Den här webbplatsen är till er. Hoppas den uppskattas.

Hans Jakobsson
november 2007