Under en helg i slutet av oktober förvandlades Teknikens och sjöfartens hus i Malmö till en catwalk där den ena modellen efter den andra fick åskådarnas blickar kastade efter sig.
Det var tid för den årliga modellshowen C4–Open som i år även var skådeplatsen för SM i modellbygge i samarbete med IPMS Sverige. Man benämner det som Skandinaviens trevligaste modelltävling och det är lätt att hålla med. Arrangemangets belägenhet i Malmö gör att det är lätt även för danska och tyska modellbyggare att besöka och ställa ut sina konstverk.
Museet i sig är ett trevligt besöksmål för alla med intresse för teknikens utveckling. Sedan förra året tar man hand om den röda AJS 37 Viggen som tidigare stått undanskymd på Malmslätt. Förhoppningsvis får den solblekta färgen en uppfräschning så småningom. Flygplanet har tydlig skånsk anknytning då det genomförde den sista flygningen med Viggen på F 10 år 2000. Ubåten U3 har funnits vid museet sedan 1967 och kan besökas. Dessutom genomför tidigare besättningsmedlemmar regelbundet visningar av fartyget.
Runt museiföremålen på entréplan hade under helgen en mängd handlare ställt upp sina bord där läckerbitar fanns att köpa. En av tävlingens sponsorer var Ängelholms Flygmuseum som erbjöd byggsatser och roliga flygprylar på bästa plats bara några meter från en av flottiljens trotjänare.
Motorn i J 35F Draken är en lång historia. Den lär en gång i tiden ha varit världens längsta, faktiskt.
Här finns även en nossektion med förarkabin från legendariska Vickers Viscount, en flygplantyp som under 50- och 60-talet var en vanlig syn på europeiska flygplatser. Museets individ tillhörde en gång i tiden Skyline Sweden som bl a flög inrikes för Linjeflyg då det begav sig. Det var en systermaskin till denna som havererade i Kälvesta under inflygning till Bromma en lördagmorgon 1977.
Special Interest Groups är det internationella begreppet för skaror av modellbyggare som tillsammans ägnar sig åt en specifik förebild. På C4–Open fanns två SIG representerade och Viggen-gruppen fyllde ett långt bord med modeller av tordönet i olika skalor.
Den andra SIG-utställningen var tillägnad den franska modelltillverkaren Heller som tidigare beskrivits på dessa sidor. Hellers historia från grundandet 1957 till i dag visades genom ett urval av modeller och historiska byggsatslådor med fantastiska motiv.
Byggde man modeller på 70– och 80–talen var det ofta Hellers byggsatser som limmades ihop. Tack vare den svenska generalagenten Berico i Malmö, och den skandinaviskättade kvinnan Yvonne Vissouze i företagets ledning, fanns mängder av modeller efter svenska förebilder eller med svenska dekaler bipackade i lådan. Hellermodellerna fanns överallt och minnena är många.
Nu har Heller börjat komma tillbaka efter många svåra år och förhoppningsvis får vi ha dem kvar ett bra tag till.
Nästan alla Saabflygplan fanns i byggsats från Heller. Under 70– och början av 80–talet kom det nya nästan varje år från fabriken i Normandie.
I tävlingslokalen fanns mängder av modeller i alla skalor och efter alla möjliga förebilder utställda på borden.
Robotkryssaren USS Ticonderoga sjösattes 1981 och avfördes ur den amerikanska flottans rullor 2004. Sedan dess ligger hon upplagd i Philadelphia men det finns planer på att göra henne till museifartyg i Mississippi där hon en gång byggdes.
Londons klassiska Routemasterbussar är sedan snart tio år historia. Tiden går alldeles för fort men lyckligtvis kan man återuppleva glansdagarna i färgsprakande modellform.
Den östtyska folkbilen är en tacksam förebild att bygga som modell.
Liksom Heller har även den brittiska stoltheten Airfix kommit tillbaka efter många års svårigheter. En av årets nyheter i skala 1/72 var en tvåsitsig de Havilland Vampire som utan större besvär kan byggas som en svensk J 28C.
Airfix kan nästan sägas vara en brittisk nationalklenod. Det har skrivits flera böcker och till och med gjorts tv-program om deras modeller vars lådtoppar hade actionfyllda målningar av duktiga konstnärer. En av dem är särskilt välkänd för många nu medelålders svenskar och visar en Drakenrote över kargt landskap, förmodligen någon gång i slutet av 60-talet med tanke på att flygplanet bär övningsmärkningar från höstmanövern 1968.
Så välkänd, att flygplanet på målningen byggdes i skala 1/48 och fanns utställd på ett av tävlingsborden. Airfixbyggsatsen har i dag många år på nacken och nu finns större och bättre modeller av flygplanen vi byggde förr.
Den kärnvapenbärande attackbombaren BAC TSR-2 var ett brittiskt projekt från det tidiga 60-talet som lades ner på grund av skenande kostnader och politiskt käbbel. Blott tre flygplan byggdes och ett av dem kom upp i luften. Det föll snart i glömska men en intressant sidohistoria är att man i Sverige tittade på TSR-2 som ett alternativ till Viggen. Så här kunde kanske A 38 Örnen sett ut om det blivit verklighet.
Förarlösa flygplan finns också i liten skala. En annan örn benämns i Sverige UAV 03 och kan hålla sig i luften i upp till sju timmar.
Centurion har sina rötter i andra världskriget men kom genom modifieringar och uppdateringar att bli en av det kalla krigets verkliga arbetshästar. Till Sverige kom vagnen första gången 1953 som Stridsvagn 81 och kom genom åren att levereras i olika varianter upp till Strv 104 som fanns kvar i Armén fram till sekelskiftet.
Centurion ersattes av Leopard 2 i Sverige som i sig var efterträdaren till den västtyska Leopard 1, sedan många år ryggraden i Bundeswehrs pansarstyrkor.
Jämförelser med mer greppbara och jordnära föremål är en bra väg att gå när man vill informera allmänheten om tekniskt avancerad utrustning.
Den amerikanska bandhaubitsen M109 Paladin deltog i strid för första gången under Vietnamkriget och har sedan dess levererats till en stor mängd länder över hela världen, däribland Danmark och Norge.
Man får vara beredd att rycka in med första hjälpen när ens omsorgsfullt byggda modell fått en lätt skada. Här får en Tornado i skala 1/144 akut assistans.
Den gravida synålen, en raket med vingar, the Widowmaker – F-104 Starfighter har haft många smek- och öknamn genom åren och flera av dem har dessvärre varit välförtjänta. Flygplanet gjorde lång tjänst i de flesta av Natos europeiska flygvapenförband, däribland Norge och Danmark där typen avvecklades i mitten av 80-talet. Denna stora modell i skala 1/32 visar hur F-104G såg ut i dansk uniform i mitten av 60-talet.
Årets C4–Open var en trevlig tillställning och det finns all anledning att rekommendera ett besök på nästa års evenemang.
–– // ––