Hem > Arkivet > Artiklar > Dana Viking världens bästa DC-8

Dana Viking världens bästa DC-8

Dana Viking - Världens bästa DC-8. Det omdömet gav en representant från Douglasfabriken efter att reparationsarbetet med vårt nyinköpta plan var avslutat. Turerna har varit många och gudarna ska veta att det var mycket att göra på maskinen innan det blev i sådant bra skick som det är i dag.

I anslutning till att beslutet togs om försäljningen av vara tre Airbus A300 blev det aktuellt att köpa in ersättningskapacitet. Beslutet att göra oss av med "Bussarna" var ett resultat av vår strävan att skaffa en enhetsflotta bestående av DC-8.
   Vår danska kollega Sterling var samtidigt i färd med att göra samma sak. Skillnaden är att de skaffar en flotta bestående av endast Boeing 727. De hade sedan tidigare tre DC-8 och var därför intresserade av att sälja dem.
   SAS, som skötte upphandlingsarbetet åt oss, slog till och köpte in planen för Scanairs räkning.
   Det första planet, SBM*, som senare döpt till Dana Viking, levererades och rullade in i hangaren den 1 april för att, som man trodde, genomgå en lättare modifiering. En så där tio dagar hade man räknat med att arbetet skulle ta. Så blev nu inte fallet. När teknikerna började titta närmare på planet fann man en del korrosionsskador som man inte hade väntat sig bl a på plåten under takpanelerna.
   Bara några dagar efter det att planet tagits in för modifieringen kunde man konstatera att vistelsen i hangaren skulle bli betydligt längre än väntat. Datumet när SBM skulle sättas i trafik flyttades fram undan för undan. Det skulle dröja ända till den 30 juni innan hon var i luften igen.

EXTRA KAPACITET

I och med att det inte var aktuellt att sätta in SBM i trafik med en gång var vi tvungna att ändra om i trafikprogrammet. Tillgänglig intern kapacitet fick användas på de turer som det nya planet skulle ha trafikerat. I mitten av maj räckte inte vår internkapacitet till så vi fick ge oss ut på marknaden och hyra en DC-8 av Icelandair.

SÄKERHETETN I FÖRSTA RUMMET

Hur kunde man då missbedöma reparationsbehovet så kapitalt?
   Lars Rantzén på SAS var med och förhandlade med Sterling när planet skulle köpas. Han ger sin syn på det som har hänt.
   - Alla inblandade parter, även Douglasfabriken, har blivit tagna på sängen i det här mycket speciella fallet. I de underhåll - och inspektionsrutiner - som finns för flygplanstypen ställs inga som helst krav på inspektion och kontroll av de delar av planet där de aktuella skadorna påträffades. Ingen har väntat sig angrepp på just dessa ställen.
   Enligt uppgift har Douglasfabriken gått ut med kompletterande instruktioner som skall förhindra att det som hänt med SBM upprepas. Helt klart är att Scanair haft oturen att råka ut för ett problem som tidigare varit okänt.
   Göran Gårdö, driftchef på Scanair, vill understryka vikten av säkerhetsarbetet.
   - Planet skulle upp i luften så fort som möjligt, men inte förrän vi bedömde det vara i absolut toppskick. Säkerheten ställs alltid i första rummet, säger Göran.

80 PERSONER

Lars-Göran Westman arbetar som koordinator ute i hangaren på Arlanda. Han berättar att när det var som intensivast jobbade mellan 60 och 80 personer med SBM. Planet skulle målas. Nya delar behövde tillverkas och monteras. Isoleringen i väggarna byttes. Målningen tog t ex fem dagar och då hade man hunnit med att luta av och beta plåten, maska inför målningen och sedan spruta flygplanskroppen med 150 kg färg.
   Eftersom det var mycket jobb anlitades specialister utifrån, bl a fanns tio till tolv personer från Douglasfabriken på plats.
   Lars-Göran berättade att de från mitten av juni gick över till tvåskift för att hinna klart i tid.
   Scanair Mail besökte hangaren i början av juni. Det var en imponerande syn att se hur arbetet fortskred. Ett myller av mekaniker arbetade runt om och inne i flygplanskroppen. I själva kabinen var allt utrivet. Stolar och mattor var borttagna. Tak- och väggpaneler hade monterats ner. Interiören lystes endast upp av det kalla skenet från några lysrör.
   Lars-Göran berättar att arbetet var slitsamt.
   - Det har varit enormt jobbigt. Vi fick utföra reparationen helt oplanerat och lösa problemen allteftersom de dök upp. Vi har fått improvisera rakt igenom.
   När planet var genomgånget och allt som skulle bytas var utbytt och pane­lerna satt där de skulle var det dags att montera galleys, sätta in stolar och lägga in mattor. Beträffande galleyt så har man temporärt monterat in en annan modell än vad som är Scanairstandard. I vinter kommer planet att få ett identiskt galley som övriga DC-8-63.

RULLADE UT

Till slut var planet klart för att sättas in i trafik.
   Bara ett par timmar innan det skulle ut på sin premiärflygning till Larnaca stod det ute på plattan vid hangaren. En sista kontroll, gjordes och klartecken gavs.
   När väl Dana Viking rullade fram till B-piren blänkte det om det nymålade planet. Den oranga solen på stjärtfenan sken i kapp med den riktiga solen. Den fula ankungen hade tagit revansch och stod där vacker och smäcker. Och det finns förmodligen ingen anledning att tvivla på Douglasfolkets omdöme om att vår nygamla DC-8 är en av världens bästa.

*De två övriga planen SBK och SBL levereras i oktober och sätts i trafik i december. Aven dessa skall genomgå en grundlig översyn.

Från Scanair Mail augusti 1986
Text och foto: Mats Hultén



När det var som intensivast arbetade 60-80 personer med SBM.


Kabinen tre veckor före Dana Viking sätts i trafik.


Samma kabin strax innan premiärflygningen.


Göran Gårdö vill betona säkerhetsarbetet.


En sista kontroll timmarna innan premiärflygningen.

Relaterade länkar
Scanair och Icelandair i samarbete
Individhistorik DC-8-63 OY-SBM
Scanairs år 1986


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]