Hem > Arkivet
> Artiklar > Dana
Viking världens bästa DC-8
Dana Viking världens bästa DC-8
Dana
Viking - Världens bästa DC-8.
Det omdömet gav en
representant från Douglasfabriken efter att reparationsarbetet
med vårt nyinköpta plan var avslutat. Turerna har varit många
och gudarna ska veta att det var mycket att göra på maskinen
innan det blev i sådant bra skick som det är i dag.
I
anslutning till att beslutet togs om försäljningen av vara tre
Airbus A300 blev det aktuellt att köpa in ersättningskapacitet.
Beslutet att
göra oss av med
"Bussarna" var ett resultat av vår strävan att skaffa
en enhetsflotta bestående av DC-8.
Vår
danska kollega Sterling var samtidigt i färd med att göra samma
sak. Skillnaden är att de skaffar en flotta bestående av endast
Boeing 727. De hade sedan tidigare tre DC-8 och var därför
intresserade av att sälja dem.
SAS, som skötte upphandlingsarbetet åt oss, slog
till och köpte in planen för Scanairs räkning.
Det första planet, SBM*, som senare döpt till Dana
Viking, levererades och rullade in i hangaren den 1 april för
att, som man trodde, genomgå en lättare modifiering. En så där
tio dagar hade man räknat med att arbetet skulle ta. Så blev nu
inte fallet. När teknikerna började titta närmare på planet
fann man en del korrosionsskador som man inte hade väntat sig bl
a på plåten under takpanelerna.
Bara några dagar efter det att planet tagits in för
modifieringen kunde man konstatera att vistelsen i hangaren skulle
bli betydligt längre än väntat. Datumet när SBM skulle sättas
i trafik flyttades fram undan för undan. Det skulle dröja ända
till den 30 juni innan hon var i luften igen.
EXTRA
KAPACITET
I
och med att det inte var aktuellt att sätta in SBM i trafik med en
gång var vi tvungna att ändra om i trafikprogrammet. Tillgänglig
intern kapacitet fick användas på de turer som det nya planet
skulle ha trafikerat. I mitten av maj räckte inte vår
internkapacitet till så vi fick ge oss ut på marknaden och hyra en
DC-8 av Icelandair.
SÄKERHETETN
I FÖRSTA RUMMET
Hur
kunde man då missbedöma reparationsbehovet så kapitalt?
Lars Rantzén på SAS var med och förhandlade med Sterling när
planet skulle köpas. Han ger sin syn på det som har hänt.
- Alla
inblandade parter, även Douglasfabriken, har blivit tagna på sängen i det här
mycket speciella fallet. I de underhåll - och inspektionsrutiner - som finns
för flygplanstypen ställs inga som helst krav på inspektion och kontroll av
de delar av planet där de aktuella skadorna påträffades. Ingen har väntat
sig angrepp på just dessa ställen.
Enligt uppgift har Douglasfabriken gått ut med kompletterande
instruktioner som skall förhindra att det som hänt med SBM upprepas. Helt
klart är att Scanair haft oturen att råka ut för ett problem som tidigare
varit okänt.
Göran Gårdö, driftchef på Scanair, vill understryka vikten av
säkerhetsarbetet.
- Planet skulle upp i luften så fort som möjligt, men inte förrän
vi bedömde det vara i absolut toppskick. Säkerheten ställs alltid i första
rummet, säger Göran.
80 PERSONER
Lars-Göran
Westman arbetar som koordinator ute i hangaren på Arlanda. Han berättar
att när det var som intensivast jobbade mellan 60 och 80 personer
med SBM. Planet
skulle målas. Nya delar behövde tillverkas och monteras.
Isoleringen i väggarna byttes. Målningen
tog t ex fem dagar och då hade man hunnit med att luta av och beta
plåten, maska inför målningen och sedan spruta flygplanskroppen
med 150 kg färg.
Eftersom
det var mycket jobb anlitades specialister utifrån, bl a fanns
tio till tolv personer från Douglasfabriken på plats.
Lars-Göran
berättade att de från mitten av juni gick över till tvåskift för
att hinna klart i tid.
Scanair
Mail besökte hangaren i början av juni. Det var en imponerande syn
att se hur arbetet fortskred. Ett myller av mekaniker arbetade runt
om och inne i flygplanskroppen. I själva kabinen var allt
utrivet. Stolar och mattor var borttagna. Tak- och väggpaneler
hade monterats ner. Interiören lystes endast upp av det kalla
skenet från några lysrör.
Lars-Göran
berättar att arbetet var slitsamt.
- Det har varit enormt jobbigt. Vi fick utföra reparationen helt
oplanerat och lösa problemen allteftersom de dök upp. Vi har fått
improvisera rakt igenom.
När planet var genomgånget och allt som skulle bytas var utbytt och
panelerna satt där de skulle var det dags att montera galleys, sätta
in stolar och lägga in mattor. Beträffande galleyt så har man
temporärt monterat in en annan modell än vad som är
Scanairstandard. I vinter kommer planet att få ett identiskt
galley som övriga DC-8-63.
RULLADE
UT
Till
slut var planet klart för att sättas in i trafik.
Bara
ett par timmar innan det skulle ut på sin premiärflygning till
Larnaca stod det ute på plattan vid hangaren. En sista kontroll,
gjordes och klartecken gavs.
När
väl Dana Viking rullade fram till B-piren blänkte det om det nymålade
planet. Den oranga solen på stjärtfenan sken i kapp med den
riktiga solen. Den fula ankungen hade tagit revansch och stod där
vacker och smäcker. Och det finns förmodligen ingen anledning att
tvivla på Douglasfolkets omdöme om att vår nygamla DC-8 är en av
världens bästa.
*De
två övriga planen SBK och SBL levereras i oktober och sätts i
trafik i december. Aven dessa skall genomgå en grundlig översyn.
Från Scanair Mail augusti 1986
Text
och foto: Mats Hultén
|
När det var som intensivast arbetade 60-80
personer med SBM.
Kabinen tre veckor före Dana Viking sätts i
trafik.
Samma kabin strax innan premiärflygningen.
Göran Gårdö vill betona säkerhetsarbetet.
En sista kontroll timmarna innan
premiärflygningen.
Relaterade länkar
Scanair och Icelandair i samarbete
Individhistorik DC-8-63 OY-SBM
Scanairs år 1986
|