Hem > Arkivet > Artiklar > Scanair och Icelandair i samarbete

Scanair och Icelandair i samarbete

Att jobba i ett charterbolag kräver helt klart kalla nerver och förmåga till improvisation. Det har vi inte minst fått erfara under våren då en av våra nyinköpta Sterling DC-8 skulle sättas i trafik. Det gick inte riktigt som vi ville, planet blev stående i hangaren betydligt längre än väntat. Vi var därför tvungna att hyra in ersättningskapacitet från Icelandair. Scanair Mail följde med på en av turerna för att se hu det var att arbeta under sådana här improviserade förhållanden.

Vad gör man? Här står vi med ett färdigt och klart trafikprogram, kontrakten med arrangörerna är för länge sedan skrivna och vi har avdelat kapacitet för flygningarna. Resenärerna ser fram emot en skön resa.
   Det finns bara ett litet praktiskt problem - det finns inget plan. Det står kvar i hangaren för reparation. Något måste göras! Marknadsavdelningen började se sig om efter något bolag som kunde hyra ut sin överkapacitet under några veckor. Till slut, i elfte timmen, fick de ett napp som säkerhetsmässigt kunde leva upp till Scanairs högt ställda krav - de hyrde in en DC-8 från Icelandair. 

NÖDLÖSNING

Innan trafiken kom igång med den inhyrda kapaciteten gick diskussionens vågor höga hur planet skulle vara bemannat. Skulle vi flyga med egen besättning rakt igenom eller bara delvis och därmed blanda besättningar från Scanair och Icelandair? En nödlösning blev resultatet. Icelandair bemannade planet, men två personer från Scanairs serviceavdelning flög alltid med och tog hand om försäljningen ombord samt övervakade att servicen, så långt det var möjligt, uppfyllde våra krav. Det var Johan Kulländer, Janne Rundlöf, Johan Bjarke, Claes Hedrén och Anders Genberg som alternerade med att flyga med islänningama.
   Deras inhopp var en nödvändighet för att Scanair överhuvudtaget skulle kunna ha någon försäljning utöver drinkar och måltidsdrycker. I annat fall hade ca 7.500 passagerare gått miste om taxfree-varoma. 
   Johan Bjarke är övertygad om att detta skulle varit en allvarlig knäck för oss ? inte bara ekonomiskt - utan framförallt imagemässigt mot såväl passagerare som arrangörer.

BYGGA OM GALLEY

En vecka innan planet skulle gå i trafik för Scanairs räkning stod det i USA. Jalle Pettersson, som sysslar med lastplanering, var över och kunde konstatera att det skulle bli stora svårigheter att klara av någon försäljning ombord. Icelandairs galleysystem var helt annorlunda än vårt. Framför allt var det mycket mindre. Det innebar att på de fem första turerna fanns bara parfym och choklad till försäljning.
   Serviceavdelningen insåg snabbt att man var tvungna att utöka sortimentet.
   - Ett fullt DC-8-sortiment kunde vi dock inte räkna med, berättar Janne Rundlöf. 
   Man beslutade att i stället försöka få in ett helt DC-9-sortiment, vilket man lyckades med till 99 procent. 
   Bristen på förvaringsutrymme löstes också delvis med tygväskor, s k bluebags.

ARBETET OMBORD

Scanair Mail följde med på en av turerna för att se hur det var att arbeta under sådana här improviserade förhållanden. Flygningen gick till Kos och ombord fanns förutom Icelandairs besättning Johan Bjarke och Janne Rundlöf. Dessa två herrar tog hand om allt praktiskt kring försäljningen ombord - delade ut, och samlade in beställningslistor, packade påsar, tog betalt. Dessutom kontrollerade de cateringen och ansvarade för omlastningen på utestationen.
   Johan Bjarke berättar att deras stora arbete inte syntes i kabinen utan det var knutet till omlastningen ute på destinationerna.
   Det var en märklig syn att se Johan och Janne direkt efter landningen på Kos ge sig ut på den minst sagt vindpinade plattan, springa runt planet, öppna lastutrymmet och hoppa in i flygplanskroppen och börja lyfta ut förvaringsskåp. Lådorna lyftes sedan upp till galleyt där allt innehåll flyttades över till de skåp som redan satt på plats.
   Nu när vårt eget plan kommit i trafik och islänningarna efter 30 flygningar åkt hem kan vi konstatera att allt fungerade efter omständigheterna bra. Den sista turen gick den 29 juni.

KORT VARSEL

Trots allt såg serviceavdelningen till att flygningarna med Icelandair fick en Scanairidentitet.
   - Det var nog bra att vi fanns ombord inte minst med tanke på att besättningarna från Island har blivit instängda i ett helt nytt servicekoncept med mycket kort varsel. Vi har ju hela serviceprogrammet i ryggen avslutar Johan Bjarke.

Från Scanair Mail augusti 1986
Text och foto: Mats Hultén












Relaterade länkar
Dana Viking världens bästa DC-8
Individhistorik DC-8-61 N20UA
Scanairs år 1986


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]