Hem > Scanairs flygplan > DC-8 > OY-KTA

Douglas DC-8-33 - OY-KTA Dan Viking

Tillverkningsnummer (msn) 45384
Skrovnummer (ln) 50

I Scanairs flotta 1967-1971 (tidvis inhyrd från 1962)

Byggd av Douglas Aircraft Company, Long Beach, USA 1959-1960
Motortyp 4 x Pratt & Whitney JT4A-9 Max startvikt 142 900 kg
Kabin Y167 Anm.

Individens historik

20/12/55 Beställd av SAS
31/3/60 Levererad till SAS som DC-8-32; SAS första DC-8
Senare under året konverterad till DC-8-33
1962-1967 Tidvis uthyrd till Scanair
23/10/67 Överförd till Scanair
26/9/71 Såld till International Airlease AB
26/9/71 Leasad till Thai Airways International som HS-TGT Sudawadi
28/4/78 Såld till United Air Lease Corporation (UALC) som N718UA
okt 1978 Konverterad till DC-8-33F
20/11/78 Leasad till Airlift International
7/1/80 Återlämnad till UALC
13/7/80 Leasad till Michigan Peninsula Airways som Edna Pearl
18/8/80 Såld till Control Data Community
sept 1981 Uppställd i Marana, Arizona, USA
14/7/82 Såld till Barron Thomas Aviation
13/3/84 Såld till George H Bailey Company
Senare uppställd i Fort Lauderdale, Florida, USA
okt 1987 Såld till U.S. Aeromotive Inc
24/2/88 Såld till APISA Air Cargo som OB-T1316
10/8/89 Haveri vid landning i Iquitos, Peru
1991 Reparation planerad; ej genomförd
nov 1994 Flygplanet sett i övergivet skick i Iquitos, Peru
1996 Flygplanet avregistrerat
Total flygtid 59 979 h

Bildarkiv OY-KTA


OY-KTA - 1960
Foto: SAS


OY-KTA - 1960
Foto: SAS


OY-KTA - Köpenhamn 29/3/68
Foto: Nils Rosengaard


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]