Hem > Scanairs flygplan > DC-8

Douglas DC-8

Fyrmotorigt långdistansflygplan

Historik
Douglas DC-8 konstruerades i mitten av 50-talet som ett turbojetdrivet flygplan för långa distanser. Den första flygningen med Boeing 367-80, som senare blev 707, övertygade det konservativa Douglas Aircraft Company att jetdrift var att satsa på. I augusti 1955 presenterades DC-8 och Pan American var först med att beställa 20 st DC-8-10. Före årets slut hade DC-8 beställts av bl a United, Delta, KLM, SAS, Eastern, Japan Air Lines och National Airlines. Flera av dem hade tecknat sig för den interkontinentala versionen DC-8-30 med högre startvikt, längre räckvidd och JT4A-motorer. 

Första flygningen med DC-8 skedde den 30 maj 1958 och typen sattes i trafik i september 1959. 1960 påbörjades leveranser av DC-8-30 till bl a Pan Am, KLM och SAS. Exteriört var alla versioner av DC-8 identiska, liksom DC-8-50, vars JT3D-motorer av turbofläkttyp gav förbättrad dragkraft och bättre ekonomi. DC-8-50 erbjöds även som "DC-8 Jet Trader", en ren fraktvariant som flög 1962.

För att få en större marknadsandel beslöt Douglas 1965 att modernisera DC-8. Tre varianter planerades; DC-8-61, en elva meter förlängd variant av DC-8-50. DC-8-62 var delvis nykonstruerad med förbättrade vingar och nya motorer. DC-8-62 hade med sin kortare kropp längst räckvidd i världen. Slutligen presenterades DC-8-63, med kroppen från DC-8-61 och övriga finesser från DC-8-62. De tre typerna sattes i trafik 1967 och ersatte de tidiga varianterna i många flygbolag. Samtliga modeller erbjöds även i kombi- eller fraktutförande. 1979 inleddes ett moderniseringsprogram med bl a nya CFM56-motorer på -61, -62 och -63. Ett hundratal DC-8 byggdes om och fick med nya motorer beteckningarna DC-8-71, -72 resp -73. 

I mitten av 80-talet inleddes utfasningen av DC-8 ur de större flygbolagen. United och Delta, som varit först med DC-8 1959, tog sina sista DC-8-71 ur trafik 1991. Totalt byggdes 556 DC-8:or mellan 1958 och 1972. Idag är ca 250 fortfarande i trafik, nästan samtliga i fraktutförande. Största flottan har UPS med 49 flygplan. 

SAS väljer DC-8
Att propellerflygplanens dagar var räknade visste man redan tidigt på 50-talet. Jetdrivna passagerarflygplan skulle flyga dubbelt så fort och ta dubbelt så stor betalande last. Världens flygbolag följde utvecklingen och så även SAS, som den 20 december 1955 tecknade kontrakt med Douglas på sju DC-8-32 - samma dag som DC-7C flög för första gången. De sju flygplanen kostade 250 miljoner kronor och varje DC-8 hade jämfört med DC-7C mer än tre gånger så stor produktionskapacitet. Den 31 mars 1960 levererades det första flygplanet, OY-KTA Dan Viking, till SAS. Premiärturen gick från Köpenhamn till New York den 1 april. Flygplanen modifierades under 1960 till DC-8-33-standard med större bränsletankar.

Även om DC-8 var en revolutionerande flygmaskin var den inte särskilt ekonomisk. Bränsleförbrukningen var stor, liksom dess buller. I väntan på att Douglas skulle utveckla en ny version av DC-8 som motsvarade SAS krav beställdes tre DC-8-55, varav en var i fraktutförande. LN-MOH, OY-KTC och SE-DBD levererades 1965-66. Kraven SAS ställt på för att köpa nya flygplan av Douglas var att de skulle klara Köpenhamn - Los Angeles med full last nonstop oavsett vindförhållanden. Med full last menades 189 passagerare eller 22 500 kg gods. Dessa krav fick som en följd att Douglas konstruerade DC-8-62, en utpräglad långdistansversion som SAS beställde i fyra exemplar i november 1964. Med tiden kom SAS att beställa totalt tio DC-8-62, varav en i fraktutförande och två kombivarianter. SAS var först i världen med att sätta DC-8-62 i trafik i juni 1967. Den 4 november samma år öppnade SAS Trans-Asian Express med DC-8-62 från Köpenhamn till Bangkok via Tasjkent. SAS inredde DC-8-62 för 156 passagerare; 12 i första klass och 140 i turistklass. Två av SAS -62:or förlorades i haverier; den ena i Stilla Havet under inflygning till Los Angeles 1969 och den andra på marken i Rom 1970.

Behovet av större flygplan gjorde att SAS 1965 beställde två DC-8-63. Senare beställdes ytterligare fyra flygplan. DC-8-63 marknadsfördes som Maxijet och sattes i trafik den 15 september 1968 på linjerna till Nordamerika. I SAS utförande rymde den 194 passagerare i två klasser. 1973-74 köpte SAS in två DC-8-63 från Eastern Airlines, och totalt opererade SAS åtta DC-8-63. I mitten av 70-talet såldes tre DC-8 till Thai Airways International, flygplan som 1986 via Sterling Airways kom tillbaka till Scanair.

Efterhand som DC-10 började levereras till SAS 1974 minskade utnyttjandet av DC-8. I början av 80-talet påbörjades försäljning eller uthyrning av de kvarvarande flygplanen. De kvarvarande DC-8-62 och -63:orna som inte hyrts ut till Scanair trafikerade förutom Grönland även linjerna till Afrika och Mellanöstern. Afrika försvann ur SAS linjenät 1985. På linjerna till Mellanöstern ersatte SAS DC-8 med MD-83. Den sista flygningen med DC-8 i SAS genomfördes den 22 januari 1988 då OY-KTG flög från Søndre Strømfjord till Köpenhamn. Idag flyger större delen av SAS gamla DC-8-flotta för Airborne Express och andra fraktbolag i USA.

Med DC-8 till värmen
Scanairs förhållande med DC-8 inleddes redan den 11 februari 1962. En helginhyrd DC-8-33 flög med 133 semesterresenärer till Palma de Mallorca. Fram till den 23 oktober 1967 hyrdes SAS-flygplan in då kapacitet fanns, men från denna dag disponerade Scanair över tre egna DC-8-33 - LN-MOA, OY-KTA och SE-DBB. De inreddes för 167 passagerare och flög på heltid för Scanair. 1971 hade de ersatts av något modernare DC-8-55 med plats för 185 passagerare. LN-MOH och SE-DBD överfördes från SAS och fanns kvar i flottan fram till 1979-80. Då hade Scanair sedan flera år opererat egna DC-8-62. 1980 tog Scanair över sin första DC-8-63 från SAS. Efter ombyggnad i kabin tog den upp till 254 passagerare, mot 200 i SAS-versionen. DC-8-62 ersattes fullt ut av DC-8-63 under 80-talets tidiga år, och efter utfasningen av Airbus A300 i Scanair och DC-8 i SAS hade bolaget slutligen en enhetsflotta bestående av åtta DC-8-63. 

Under expansionsåren på 80-talet började man diskutera ersättare till DC-8. Möjligheterna till att modernisera DC-8-flottan undersöktes också. I början av årtiondet hade man övervägt att konvertera flygplanen till DC-8-73-standard med CFM56-motorer, men idén övergavs. Det spekulerades i att hålla DC-8 kvar i trafik till 1995, men med den kraftiga tillväxt som Scanair upplevde 1986-1988 blev det uppenbart att större flygplan behövdes. Ett flertal alternativ utvärderades, och efter att ha detaljstuderat bl a A300-600 och Boeing 757 så bestämde sig Scanairs styrelse för att köpa begagnade DC-10-10 från USA.

I april 1989 tog epoken DC-8 i Scanair slut. Den 29 april flög OY-SBL för Linjeflyg som LF1813 från Arlanda till Visby. Returen som LF1814, som landade på Arlanda kl 12:19, var den sista för DC-8 i kommersiell trafik i SAS/Scanair. Då hade samtliga åtta flygplan redan sålts till Aerolease International och Scanair gjort en kapitalvinst på 100 miljoner kronor. Efter en speciell avskedsflygning den 7 juni, med inbjudna gäster, var det dagen därpå dags för N796AL, som flygplanet nu hette, att lämna Skandinavien. Kl 17:27 den 8 juni 1989 sändes följande telex från SAS verkstadsbas på Arlanda:

MAINTAVI TWO AND FINAL A/C SBL STP THIS IS THE END OF DC-8 OPER IN SAS/SCANAIR COLOURS STP THANK YOU DC-8 FOR ALL THE WORK AND ALL THE MONEY YOU MANAGED TO CREATE STP A/C READY FOR DELIVERY CMA ENG STARTED 1502Z AND OFF BLOCK 1504Z STP ATD 1512Z STP NEW REG N796AL RGDS STAALANDER

Därmed var den 29-åriga epoken DC-8 slut. Totalt opererades 31 individer. Samtliga av Scanairs åtta DC-8-63 såldes till Aerolease och byggdes ganska snart om till fraktare. De är fortfarande i trafik för bolag som Emery Worldwide och Airborne Express, men det sista året har flera av dem tagits ur trafik p g a hög gångtid. Värst är f d OY-SBM/SE-DBH har långt över 80 000 flygtimmar i loggen men är dock fortfarande i trafik för irländska fraktbolaget Aer Turas. 30 år är ingen ålder på en arbetshäst som DC-8...

 
Flygplanen i Scanairs flotta

Airbus A300B4

Boeing 727

Boeing 737

Boeing 747


Caravelle III

Convair Coronado

Douglas DC-7C


Douglas DC-8
> -33 LN-MOA Haakon Viking
> -33 OY-KTA Dan Viking
> -33 SE-DBB Ottar Viking
> -55 LN-MOH Harald Viking
> -55 SE-DBD Folke Viking
> -61 N20UA
> -62 OY-KTD/SE-DDU Knud Viking
> -62 OY-KTE Turid Viking
> -62 SE-DBG Jorund Viking
> -62 SE-DBI Ylva Viking
> -63 LN-MOF Thyra Viking
> -63 OY-KTF Mette Viking
> -63 OY-KTG Torodd Viking
> -63 OY-SBK Nora Viking
> -63 OY-SBL Svea Viking
> -63 OY-SBM/SE-DBH Dana Viking
> -63 SE-DBK Sigyn Viking
> -63 SE-DBL Bodil Viking
> -63 TF-FLE

Douglas DC-9

Fokker F28


McDonnell Douglas DC-10

McDonnell Douglas MD-82/83



Länkar

Boeing om DC-8
The DC-8 Homepage
Zivile Luftfahrt - DC-8
AircraftMuseum DC-8 Gallery
DC-8-bilder på Airpics.com

 


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]