Hem > Scanairs flygplan > B737

Boeing 737-500

Tvåmotorigt kort/medeldistansflygplan

Historik
Boeing 737 har tillverkats i över 3000 exemplar och är sedan länge det bäst säljande jettrafikflygplanet. Ursprungsmodellen, 737-100, flög första gången 1967 och hade plats för 115 passagerare. Den följdes 1968 av den förbättrade 737-200, som än idag är en mycket vanlig syn på världens flygplatser. 1984 flög andra generationens 737. version -300, där bl a motorvalet hade ändrats från JT8D till CFM56. 737-300 var avsedd för max 149 passagerare och 1988-89 följde den förlängda 737-400 samt den kortare 737-500, jämförbar i storlek med 737-200. I mitten av 90-talet presenterades tredje generationens 737, med serie 737-600, -700 och -800. SAS beställde som första kund 35 st 737-600 i mars 1995. Senare presenterades även 737-900 med plats för upp till 189 passagerare. Boeing 737 har blivit vår tids DC-3, en arbetshäst som kommer att vara i trafik i minst 30 år framåt. 

Boeing 737 i Sverige
I det Douglas-trogna SAS var 737 aldrig ett alternativ vid den här tiden. I grannlandet Norge hade Braathens SAFE sedan lång tid flugit 737 och det var till dem Linjeflyg vände sig för inledande träning och samarbete när man 1989 tog leverans av sin första 737-300, inhyrd från Maersk Air i väntan på egna 737-500. I april 1990 kom den första egna -500:an, och branschhumorn gav den snabbt smeknamnet "Molekylen". Detta tack vare registreringen - SE-DNA. Med tiden köpte SAS Flight Academy en egen 737-simulator, och Linjeflyg tränade på hemmaplan. Valet av 737 var något oväntat, särskilt för Fokker som ställt in sig på en beställning av Fokker 100 som ersättare till F28. Även MD-87 studerades. Totalt tog Linjeflyg leverans av nio 737-500 innan sammanslagningen med SAS den 1 januari 1993. Även om typen var mycket omtyckt och driftsäker ansåg SAS-ledningen att den inte passade in i flottan och påbörjade en utfasning. I mitten av 1995 var samtliga flygplan ute ur flottan, uthyrda till British Midland. BMA har sedan dess köpt samtliga flygplan, och idag har några av dem flugit vidare in i andra bolag, bl a Estonian Air och British Airways.

I trafik på charterlinjerna
För Scanairs del så kom Linjeflygs satsning på 737-500 väl till pass. Man hade sedan flera år utnyttjat F28-kapacitet på helger till att flyga på vissa resmål som t ex Paris-Beauvais, Innsbruck, Wien och Nice. Med 737 kunde man nu ta 131 resenärer i varje lyft istället för 85 som i F28. Dessutom hade 737-500 längre räckvidd och kunde trafikera t ex Tunisien. Efter Linjeflygs sammanslagning med SAS fortsatte Scanair att hyra in 737-kapacitet, även om det var i mindre omfattning än tidigare. Vid den här tiden hade MD-80 hyrts in av Scanair, och trafikläget var inte fullt så ljust som några år tidigare p g a den allmänna nedgången i konjunkturen.

 
Flygplanen i Scanairs flotta

Airbus A300B4

Boeing 727

Boeing 737

Boeing 747

Caravelle III

Convair Coronado

Douglas DC-7C


Douglas DC-8


Douglas DC-9

Fokker F28


McDonnell Douglas DC-10

McDonnell Douglas MD-82/83


Länkar

Linjeflyg [ Anders Eriksson ]

The Boeing Company
The 737 Information Site
B737-bilder på Airpics.com

 


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]