Hem > Scanairs flygplan > Caravelle

Sud-Aviation Caravelle III

Tvåmotorigt kort- och medeldistansflygplan

Historik
Caravelle var namnet på ett helt nytt jetdrivet flygplan som konstruerades av Sud-Est i Toulouse, Frankrike, under det tidiga 50-talet. Det var det första franska jettrafikflygplanet och även världens första trafikflygplan med motorerna monterade på bakkroppen för ökad stabilitet och tystare kabin. Rolls-Royce Avon, med 4500 kp dragkraft, valdes som motor och första flygningen skedde den 27 maj 1955. Air France tog emot det första serietillverkade exemplaret, men det var SAS som fick den stora äran att först sätta typen i trafik, den 26 maj 1959.

Caravelle III levererades till de flesta europeiska bolag och kom att bli ryggraden i bl a Air France, Alitalia, Iberia, Swissair och Sabenas flottor. Caravelle VI erbjöds både med och utan reverserbara motorer, och med Caravelle 10 tog man steget över till Pratt & Whitney-motorer. Kroppen förlängdes och planet blev nu en konkurrent till både DC-9 och 737, som börjat ersätta de äldre Caravellerna i många flygbolag. Många bolag höll dock fast vid Caravelle och flög den i många år vid sidan om nyare flygplan. Sterling Airways tog emot sin första Caravelle 1965 och hade typen kvar i flottan fram till 1993. Transwede flög Caravelle 10B som första flygplan 1985. Caravelle Super 12, en förlängd variant med plats för upp till 130 passagerare, köptes av Sterling men såldes senare till franska inrikesbolaget Air Inter. Produktionen av Caravelle upphörde 1972 då 280 flygplan tillverkats. Idag finns åtta flygvärdiga individer, samtliga utom en i Colombia där de flyger frakt. I Gabon finns den enda individen som fortfarande är i passagerarutförande.

Caravelle i SAS
SAS tog den 10 april 1959 leverans av sin första Caravelle, LN-KLH Finn Viking. SAS var den 26 april 1959 först i världen med att sätta typen i trafik och tillika först i Skandinavien med jetdrivna passagerarflygplan. Tidigare under 50-talet hade Sud Aviation ställt en av Caravelleprototyperna till förfogande och målat upp den i SAS färger för PR-ändamål. Mot årets slut trafikerade SAS Caraveller 23 destinationer i 17 länder i det största jetlinjenätet något bolag i Europa erbjöd. Caravelle blev omtyckt trots det öronbedövande bullret, och det skrevs t o m sånger om flygplanet. Lasse Lönndahl fick 1959 en hit med 'Caravellesamba'...

Tyvärr kom glädjen över det nya flygplanet att dämpas den 19 januari 1960 då OY-KRB Orm Viking gick i marken under inflygning till Ankara, Turkiet. SK871 låg på inflygning och hade flugit från Köpenhamn när haveriet inträffade och samtliga ombord omkom.

Efterhand som fler Caravelle (och DC-8) levererades kunde SAS ersätta sina äldre flygplan. 1963 lämnade bolagets sista DC-6B flottan. Som mest hade man 1966 hela 20 flygplan i flottan. 1964 hade man dock börjat hyra ut flera individer till Thai Airways International varav en HS-TGI, f d SE-DAC, havererade i Hong Kong 1967. Vidare förlorades HS-TGK, f d SE-DAD, i Bangkok 1969. Samarbetspartnern Swissair hade dessutom hyrt fyra flygplan som köpts av SAS men levererats direkt till Schweiz från fabriken. 

SAS beställde sedermera DC-9 som ersättare till Caravelleflottan och SAS tog i februari 1968 leverans av sin första DC-9-41. Caravellerna ersattes nu successivt och fick ökad passagerarkapacitet samtidigt som de i ökande grad sattes in på inrikeslinjerna i Skandinavien. 1971 såldes två maskiner till Flygvapnet, som konverterade dem till spaningsflygplan och hade dem i drift ända till 1997. I september 1974 genomfördes den sista flygningen med Caravelle i SAS. Då hade flera flygplan sålts, de kvarvarande donerades till muséer eller ställdes upp på flygplatser som övningsobjekt. Några höggs upp. Ännu idag kan man se Caraveller i SAS drakmålning på såväl Arlanda som Sturup. LN-KLH står utställd i toppskick på Tekniska Muséet i Oslo, liksom OY-KRD finns på museum i Helsingør. Le Caravelle Club arbetar på Arlanda med att återställa SE-DAI, en av flygvapenmaskinerna, i flygande skick.

Caravelle i Scanair
Redan från 1962 disponerade Scanair SAS' Caraveller på helgerna. Eftersom de aldrig hyrdes in för längre serier var de hela tiden målade i SAS' färger och inredda med SAS kabinkonfiguration. 


Flygplanen i Scanairs flotta

Airbus A300B4

Boeing 727

Boeing 737

Boeing 747


Caravelle III

Convair Coronado

Douglas DC-7C


Douglas DC-8


Douglas DC-9

Fokker F28


McDonnell Douglas DC-10

McDonnell Douglas MD-82/83


SAS Caravelle kabinlayout



Länkar

SE-210 Caravelle Homepage
Le Caravelle Club

Caravelle Web Museum
Farväl TP85 Caravelle
Transwede Caravelle History
Caravellebilder på Airpics.com

 


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]