Hem > Scanairs
flygplan > Caravelle
Sud-Aviation Caravelle III
Tvåmotorigt kort- och medeldistansflygplan
Historik
Caravelle
var namnet på ett helt nytt jetdrivet flygplan som konstruerades av
Sud-Est i Toulouse, Frankrike, under det tidiga 50-talet. Det var
det första franska jettrafikflygplanet och även världens första
trafikflygplan med motorerna monterade på bakkroppen för ökad
stabilitet och tystare kabin. Rolls-Royce Avon, med 4500 kp
dragkraft, valdes som motor och första flygningen skedde den 27 maj
1955. Air France tog emot det första serietillverkade exemplaret,
men det var SAS som fick den stora äran att först sätta typen i
trafik, den 26 maj 1959.
Caravelle
III levererades till de flesta europeiska bolag och kom att bli
ryggraden i bl a Air France, Alitalia, Iberia, Swissair och Sabenas
flottor. Caravelle VI erbjöds både med och utan reverserbara
motorer, och med Caravelle 10 tog man steget över till Pratt &
Whitney-motorer. Kroppen förlängdes och planet blev nu en
konkurrent till både DC-9 och 737, som börjat ersätta de äldre
Caravellerna i många flygbolag. Många bolag höll dock fast vid
Caravelle och flög den i många år vid sidan om nyare flygplan.
Sterling Airways tog emot sin första Caravelle 1965 och hade typen
kvar i flottan fram till 1993. Transwede flög Caravelle 10B som
första flygplan 1985. Caravelle Super 12, en förlängd
variant med plats för upp till 130 passagerare, köptes av Sterling
men såldes senare till franska inrikesbolaget Air Inter.
Produktionen av Caravelle upphörde 1972 då 280 flygplan
tillverkats. Idag finns åtta flygvärdiga individer, samtliga utom en i
Colombia där de flyger frakt. I Gabon finns den enda individen som
fortfarande är i passagerarutförande.
Caravelle i SAS
SAS tog den 10 april 1959 leverans av sin första Caravelle,
LN-KLH Finn Viking. SAS var den 26 april 1959 först i
världen med att sätta typen i trafik och tillika först i
Skandinavien med jetdrivna passagerarflygplan. Tidigare under
50-talet hade Sud Aviation ställt en av Caravelleprototyperna till
förfogande och målat upp den i SAS färger för PR-ändamål. Mot
årets slut trafikerade SAS Caraveller 23 destinationer i 17 länder
i det största jetlinjenätet något bolag i Europa erbjöd.
Caravelle blev omtyckt trots det öronbedövande bullret, och det
skrevs t o m sånger om flygplanet. Lasse Lönndahl fick 1959 en hit
med 'Caravellesamba'...
Tyvärr kom glädjen över det nya flygplanet att dämpas den 19
januari 1960 då OY-KRB Orm Viking gick i marken under
inflygning till Ankara, Turkiet. SK871 låg på inflygning och hade
flugit från Köpenhamn när haveriet inträffade och samtliga
ombord omkom.
Efterhand
som fler Caravelle (och DC-8) levererades kunde SAS ersätta sina
äldre flygplan. 1963 lämnade bolagets sista DC-6B flottan. Som
mest hade man 1966 hela 20 flygplan i flottan. 1964 hade man dock
börjat hyra ut flera individer till Thai Airways International
varav en HS-TGI, f d SE-DAC, havererade i Hong Kong 1967. Vidare
förlorades HS-TGK, f d SE-DAD, i Bangkok 1969. Samarbetspartnern
Swissair hade dessutom hyrt fyra flygplan som köpts av SAS men
levererats direkt till Schweiz från fabriken.
SAS
beställde sedermera DC-9 som ersättare till Caravelleflottan och
SAS tog i februari 1968 leverans av sin första DC-9-41.
Caravellerna ersattes nu successivt och fick ökad
passagerarkapacitet samtidigt som de i ökande grad sattes in på
inrikeslinjerna i Skandinavien. 1971 såldes två maskiner till
Flygvapnet, som konverterade dem till spaningsflygplan och hade dem
i drift ända till 1997. I september 1974 genomfördes den sista
flygningen med Caravelle i SAS. Då hade flera flygplan sålts, de
kvarvarande donerades till muséer eller ställdes upp på
flygplatser som övningsobjekt. Några höggs upp. Ännu idag kan
man se Caraveller i SAS drakmålning på såväl Arlanda som Sturup.
LN-KLH står utställd i toppskick på Tekniska Muséet i Oslo,
liksom OY-KRD finns på museum i Helsingør. Le Caravelle Club
arbetar på Arlanda med att återställa SE-DAI, en av
flygvapenmaskinerna, i flygande skick.
Caravelle i Scanair
Redan från 1962 disponerade Scanair SAS' Caraveller på
helgerna. Eftersom de aldrig hyrdes in för längre serier var de
hela tiden målade i SAS' färger och inredda med SAS
kabinkonfiguration.
|
Flygplanen i Scanairs flotta
Airbus
A300B4
Boeing 727
Boeing 737
Boeing 747
Caravelle III
Convair Coronado
Douglas DC-7C
Douglas DC-8
Douglas DC-9
Fokker F28
McDonnell Douglas DC-10
McDonnell Douglas MD-82/83
SAS Caravelle kabinlayout
Länkar
SE-210 Caravelle
Homepage
Le Caravelle
Club
Caravelle
Web Museum
Farväl
TP85 Caravelle
Transwede Caravelle History
Caravellebilder på Airpics.com
|