Hem > Scanairs flygplan > DC-8 > OY-KTF

Douglas DC-8-63 - OY-KTF Mette Viking

Tillverkningsnummer (msn) 46041
Skrovnummer (ln) 439

I Scanairs flotta 1981-1988

Byggd av Douglas Aircraft Company, Long Beach, USA 1968-1969
Motortyp 4 x Pratt & Whitney JT3D-7 Max startvikt 161 025 kg
Kabin Y252/254 Anm.

Individens historik

28/2/69 Levererad till SAS som Frode Viking
Planerad omregistrering som LN-MOD alt SE-DDX ej verkställd
12/4/81 Leasad till Icelandair
9/9/81 Subleasad till Air Algerie för hadjflygningar
5/11/81 Återlämnad till SAS
2/12/81 Leasad till Scanair som Mette Viking
22/9/83 Ommålad i Scanairs nya färgschema
31/12/87 Såld till Scanair
30/11/88 Ur trafik
7/12/88 Åter i trafik p g a kapacitetsbrist
29/12/88 Ur trafik och uppställd på Arlanda
22/2/89 Såld till Aerolease International som N792AL
Total flygtid 69 424 h, 19 496 flygningar
maj 1989 Konverterad till DC-8-63F
15/5/89 Leasad till TAMPA Colombia som HK-3490X
11/12/90 Återlämnad till Aerolease International
17/1/91 Såld till Airborne Express som N792AL
mars 1991 Omregistrerad som N814AX
31/1/96 Total flygtid 80 132 h
1/9/06 Sedd avställd i Cincinnati, USA, i DHL-färger
   
  Senaste uppdatering 25 april 2007

Bildarkiv OY-KTF


OY-KTF - Köpenhamn
Foto: SAS


OY-KTF - London Stansted
Foto: Sarah Ward


OY-KTF - Heraklion 1984
Foto: Scanair


OY-KTF - Göteborg Landvetter 1985
Foto: Hans Jakobsson


OY-KTF - Las Palmas 24/12/86
Foto: Hans Jakobsson


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]