sept
1965 |
Beställd
av SAS |
16/8/68 |
Levererad
till SAS som LN-MOU Leif Viking (bolagets första
DC-8-63) |
22/3/74 |
Såld
till Thai Airways International som HS-TGX Srisuriyothai |
9/9/81 |
Leasad
till Icelandair |
9/9/81 |
Subleasad
till Air Algerie för hadjflygningar |
21/11/81 |
Återlämnad
till Thai Airways International |
25/12/82 |
Såld
till Boeing och leasad till Thai Airways International samma
dag |
15/4/84 |
Såld
till Sterling Airways som OY-SBK |
20/10/86 |
Såld
till SAS som Nora Viking
Till Arlanda för modifikationer och tungt underhåll
inför lease till Scanair |
16/12/86 |
Leasad
till Scanair |
31/12/87 |
Såld
till Scanair |
2/11/88 |
Såld
till Aerolease International och leasad till Scanair samma
dag |
7/3/89 |
Ur
trafik
Total flygtid 66 221 h, 21 030 flygningar |
31/3/89 |
Återlämnad
till Aerolease International som N794AL |
31/3/89 |
Såld
till First Security Bank of Utah (FSBU) |
15/5/89 |
Leasad
till Trans Ocean Airways |
juli
1989 |
Såld
till Aerolease International och leasad till Trans Ocean
Airways |
1/1/90 |
Återlämnad
till Aerolease International |
juli
1990 |
Konverterad
till DC-8-63F
Leasad till ATI-Air Transport International
I trafik för Flagship Express
I trafik för Burlington Air Express |
15/2/92 |
Totalhavererade
under inflygning till Toledo, Ohio, USA efter fyra
misslyckade landningsförsök; flygplanet avskrivet.
Total flygtid 70 425 h |