Hem > Scanairs flygplan > DC-8 > SE-DBI

Douglas DC-8-62CF - SE-DBI Ylva Viking

Tillverkningsnummer (msn) 46129
Skrovnummer (ln) 523

I Scanairs flotta 1979-1982

Byggd av Douglas Aircraft Company, Long Beach, USA 1970
Motortyp 4 x Pratt & Whitney JT3D-3B Max startvikt 151 953 kg
Kabin Y189 Anm. kombiversion

Individens historik

sept 1965 Beställd av SAS
6/4/70 Levererad till SAS som Torgny Viking
1/4/79 Leasad till Scanair som Ylva Viking - första flygplanet i SAS/Scanair med kvinnligt vikingnamn
8/2/82 Återlämnad till SAS
2/3/82 Leasad till Arista International Airways som Valerie
6/2/84 Återlämnad till SAS
9/5/84 Leasad till Thai Airways International
16/10/84 Såld till Thai Airways International som HS-TGZ
maj 1985 Omregistrerad som HS-TGQ
3/7/85 Såld till kungliga thailändska flygvapnet som RTAF-60110
24/5/89 Ur tjänst
juni 1989 Såld till R T Leasing Inc som N798AL
25/9/89 Överförd till International Air Lease (IAL)
10/11/89 Leasad till Arrow Air
Omregistrerad som N66656
31/5/91 Återlämnad till IAL och uppställd i Opa Locka, USA
1992 Leasad till Arrow Air
Återlämnad till IAL
25/2/94 Leasad till International Charter Xpress som N41CX
1/10/94 Överförd till ATI Air Transport International
jan 1996 Såld till Aerolease International och leasad till ATI
31/1/96 Total flygtid 61 236 h
3/6/04 Såld till ATI
Fortfarande i trafik
   
   
   
  Senaste uppdatering 25 april 2007

Bildarkiv SE-DBI


SE-DBI - London Gatwick aug 1983
Foto: Sarah Ward


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]