Hem > Scanairs flygplan > DC-8 > SE-DBD

Douglas DC-8-55 - SE-DBD Folke Viking

Tillverkningsnummer (msn) 45753
Skrovnummer (ln) 223

I Scanairs flotta 1970-1979  

Byggd av Douglas Aircraft Company, Long Beach, USA 1964-1965
Motortyp 4 x Pratt & Whitney JT3D-3B Max startvikt 147 400 kg
Kabin Y180 Anm. DC-8-55OW

Individens historik

27/4/65 Leasad av och levererad till SAS
juni 1966 Såld till SAS
15/10/67 Leasad till Swissair
31/10/67 Återlämnad till SAS
1/11/69 Leasad till Swissair
1/3/70 Återlämnad till SAS
juni 1970 Leasad till Scanair
Gick under smeknamnet/öknamnet D-B-Dålig
1975 Såld till Scanair
31/10/79 Återlämnad till SAS
31/10/79 Såld till United Air Lease Corporation (UALC)
Total flygtid 52 911 h
9/11/79 Omregistrerad som N721UA
10/11/79 Leasad till UTA som EC-DIH
15/11/79 Subleasad till Trabajes Aereos y Enlaces SA
sept 1980 Återlämnad till UALC som N721UA
15/9/80 Leasad till Overseas National Airlines (ONA) som N916R
16/9/80 Subleasad till Saudia
8/11/80 Återlämnad till ONA
nov 1980 Såld till ONA
22/11/80 Leasad till Sun Land Airlines
1/7/81 Återlämnad till ONA
14/5/82 Leasad till Icelandair
15/1/86 Såld till Icelandair som TF-FLB
4/2/88 Såld till Kabo Air som 5N-AWE
juni 1988 Konverterad till DC-8-55F
1989 Döpt till Sir Amandu Bello
1994 Opererad av Overnight Cargo för Liberia World Airlines som 5N-OCM
1995 Tidvis leasad till Flash Airlines
31/3/95 Såld till MK Airlines som 5N-MKE
20/5/96 Omregistrerad som 9G-MKE
mars 2005 Såld till kongolesiska flygvapnet som 9T-TDA
24/7/05 Sedd i Dubai
Fortfarande i trafik
   
  Senaste uppdatering 25 april 2007

Bildarkiv SE-DBD


SE-DBD - Köpenhamn 1968
Foto: Nils Rosengaard


SE-DBD - Arlanda 1979
Foto: Stefan Sjögren


TF-FLB - Fornebu 28/9/86
Foto: Ole Johan Beck


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]