Hem > Scanairs flygplan > DC-10 > SE-DHS

Douglas DC-10-10 - SE-DHS Baloo

Tillverkningsnummer (msn) 46646
Skrovnummer (ln) 285

I Scanairs flotta 1988 - 1993

Byggd av McDonnell Douglas, Long Beach, USA 1979 
Motortyp 3 x General Electric CF6-6D1A Max startvikt 206 385 kg
Kabin Y374 Anm.

Individens historik

28/7/79 Levererad till Western Airlines som N913WA
1/4/87 Överförd till Delta Airlines (sammanslagning av flygbolagen)
juni 1988 Såld till United Aviation Services
24/6/88 Leasad till Scanair
18/7/88 Såld till Scandinavian Air Chartering Inc
8/12/88 Testflugen i Orlando, Florida, USA
9/12/88 Leveransflugen Orlando-Arlanda i full Scanairmålning som DK8000
12/12/88 Såld till Europeisk Luftcharter KB och omregistrerad SE-DHS
13/12/88 I trafik för Scanair som DK9501 Arlanda-Göteborg
1/1/94 Överförd till Premiair
19/12/96 Omregistrerad OY-CNS
29/8/00 Överförd till Airtours International Airways
12/9/00 Omregistrerad G-DPSP
8/2/02 Airtours namnbyte till My Travel Airways
30/9/03 Ur trafik och avställd i Exeter, Storbritannien
17/1/04 Överförd till Kemble, Storbritannien, för upphuggning
3/3/04 Såld till Aircraft Investment
18/10/04 Avregistrerad
18/11/04 Såld till Interlink Airlines som 3D-MRR
19/11/04 Flugen Kemble-Tripoli, Libyen
25/11/04 Sedd i Johannesburg, Sydafrika
13/12/06 Sedd avställd i Johannesburg i dåligt skick
   
  Senaste uppdatering 25 april 2007

Bildarkiv SE-DHS


SE-DHS - Stockholm-Arlanda
Foto: Stefan Sjögren


SE-DHS - Arrecife (Lanzarote)
Foto: Kjell Aulie

Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]