|
1961-1968: Svend
Thorkild Thomasen
Född 1921 och tidigt anställd av SAS i Stockholm blev
Thorkild Thomasen Scanairs förste VD 1961
efter att ha fått uppdraget av SAS att utreda
möjligheterna att utnyttja bolagets överkapacitet. Idén
hade han fått redan 1948. Efter förrättat värv i Scanair
gick han vidare till DSB (Danske Statsbaner) som kommersiell
direktör. På senare år blev han chef för DSB:s resebyrå
samt Det Danske Hus i Paris. Idag bor han i Köpenhamn och
arbetar med rekrytering av chefer till danska företag i
Frankrike. Thomasen satt kvar i Scanairs styrelse
till 1981. |
|
1968-1970: Johan
H Paus
Norrmannen Johan H Paus var anställd i SAS när
han tog över vd-posten i Scanair 1968. Efter två år i
Scanair blev han det nystartade charterbolaget Maersk
Airs första vd. Han flyttade senare till USA som flygbranschkonsult.
Johan H Paus bort fortfarande i USA.
|
|
1970-1971: Anders
Eriksson
Anders Eriksson var från oktober 1969
marknadsdirektör i Scanair när han 1970 fick ta över
vd-posten efter Johan H Paus.
|
|
1971-1976: Carl-Olov
Munkberg
Munkberg flyttade
basen från Köpenhamn till Stockholm, där konkurrensen
var mindre från övriga bolag. Med hjälp av kunnandet i
Transair byggde han upp ett nytt Scanair med en egen identitet.
1978 blev Carl-Olov Munkberg VD i SAS efter en kort period
hos Nyman & Schultz. Han ersattes 1981 av Jan Carlzon
och gick därefter över till SILA som vd. Munkberg var
även vd för finansbolaget Stockholm-Saltsjön
och styrelseordförande i Transwede. Fram till 1999
var Munkberg medlem i styrelsen för Skavsta Flygplats,
och till år 2000 ordförande i KSAK-DM.
|
|
1976-1982: Georg
Olsson
Rekordåren i
slutet av 70-talet kom under Georg Olssons period i Scanair.
Flottan moderniserades och ombordtidningen Scanair Magazine
startades på initiativ av Olsson, som arbetade för att få
en mer ekonomisk drift av flygplan och företag. Georg
'Jojje' Olsson avled 1999. |
|
1982-1984: Bengt
A Hägglund
Efter att ha varit
anställd i Scanair 1971-1978, SAS 1978-1982 och som
ekonomichef i Linjeflyg blev Bengt
A Hägglund 1982 VD i Scanair. Under Hägglunds tid fick
Scanair en helt egen identitet. 1982 införde han nya
uniformer för kabinpersonalen, en idé han fått redan 1975
men inte kunnat genomföra. 1984 återkom Hägglund till SAS, där han
blev vice VD. Mellan åren
1991-2000 var han anställd i Domän och bl a VD i Domän
Turist och Assi Domän Fastigheter. |
|
1984-1990:
Henrik
Meldahl > Mer om Henrik
Meldahl
Skandinaven Meldahl började redan 1966 i charterbranschen
och bedrev bl a busstrafik mellan Stockholm och Arlanda. På
70-talet var han anställd i Braathens SAFE, men gick 1974
över till SAS där han var ansvarig för linjeplanering och
försäljning av flygplan. 1981 blev han ledamot i Scanairs
styrelse och 1984 VD. Under Meldahls tid decentraliserades
och moderniserades Scanair. 1990 lämnade han Scanair till
förmån för SLG, men bytte bransch året därpå och blev
företagskonsult. Sedan 1998 är han direktör för
Försäkringskassan i Stockholms Län. |
|
1990-1991: Jan
Sundling
Född 1947 och utbildad sjökapten. Efter att ha arbetat
på haven fortsatte Sundling i fraktbranschen, men nu i
SAS. Han blev senare VD för Olson & Wright innan han
1990 återkom till SAS-gruppen som VD för Scanair under de
hårda åren i flygbranschen. Som Linjeflygs sista VD blev
han 1992 ansvarig för
sammanslagningen mellan LIN och SAS. 1994 gick han
över till ASG och var fram till år 2000 VD för
paketföretaget Pan Nordic Logistics. Numera är han VD för
Green Cargo, SJ:s godstransportföretag.
|
|
1991-1993:
Thomas
Rosenqvist
Rosenqvist började sin bana i Scanair som säljare
1976 efter att ha varit anställd i Transair, Nyman &
Schultz och Svenska Finans. 1979 blev han försäljningschef
och senare marknadschef. Med rykte om sig att kunna sälja
sand i öknen och is på nordpolen blev Thomas Rosenqvist
ett väl bekant namn i branschen. 1992 tog han över VD-stolen
i Scanair och genomförde sammanslagningen med Conair.
Efter karriären i Scanair och Premiair blev Rosenqvist
vd i Transwede och senare Blue Scandinavia för att
slutligen bli delägare och vd i Novair innan han
lämnade branschen i augusti 2000.
|