Hem > Historien från början till slut > 1983



Scanairs år
under året

Nya logotypenSom första charterbolag introducerar Scanair 'flygande incheckning' på sina resmål. Nödvändiga papper samlas in i bussen på väg från flygplatsen till hotellen, Scanair tar hand om formaliteterna inför hemresan. När resenären kommer till flygplatsen är han/hon redan incheckad och klar för att gå ombord. Slut på långa köer framför incheckningsdiskarna och möjlighet att komma till flygplatsen bara 30 minuter före avgång. Scanair tvingas tyvärr efter flera år upphöra med denna service p g a säkerhetsskäl. 

7 januari DC-8-62 lämnar Scanairflottan. I mars lämnar Boeing 747 flottan.
våren SAS tvingas bekosta dyra modifieringar av sina Airbus A300, som ska överföras till Scanair. Anledningen är att bränslekapaciteten inte är tillräcklig för Scanairs linjer till Kanarieöarna.  
25 mars Airbus A300 sätts i trafik av Scanair. De tidigare SAS-flygplanen har i Scanairs version plats för 295 passagerare.
16 maj Scanair inför egna trafikassistenter på Arlanda. Tidigare har Luftfartsverket tagit hand om bl a incheckning för Scanair.
sommaren

BagagetaggScanair presenterar sitt nya ansikte. Scanairs flygplan får nya färger enligt SAS senaste design, men flaggstriporna blir orange och det står för första gången 'Scanair' på flygplankroppen. På fenan lyser en stor orange sol. Besättningen får nya uniformer, för första gången egna Scanair-uniformer, och Scanair marknadsför sig nu som 'The Pleasureman's Airline' i kontrast till SAS 'The Businessman's Airline'.

30 september Scanair har 30% av chartermarknaden i Skandinavien. 48% i Sverige och en markant ökning i Norge från 11% till 25%. Varje resenär köper i snitt för 242 kr ombord. Nytt för året är att man bedrivit charterflygningar från Schweiz och Kanada till Skandinavien. 
23 december Airbusen LN-RCA 'Snorre Viking' blir första Scanairflygplanet som målas om i de nya färgerna.
Händelser i flyg- och resebranschen
11 maj Simon Spies, 61, gifter sig med Janni, 21, inför 3000 inbjudna och en bröllopstårta som är så stor att den tas med i Guinness Rekordbok.
12 april Till tonerna av 'Love is in the air' presenterar Jan Carlzon SAS nya ansikte inför inbjudna gäster i en hangar på Fornebu. En DC-9-41 står ommålad och klar. Det andas nytt, det andas 80-tal. Helvita flygplan - så de ser större ut - och flaggstripor istället för den blå draken. Mörkblå logotyp med guldskugga. Champagnen flödar, och fortsätter att göra det i några år till.
1 september Sovjetiskt jaktflyg skjuter ner en koreansk Boeing 747 som förirrat sig in över Kamtjatka. 269 människor omkommer.
1 oktober Arlanda Inrikes invigs av kungen. Linjeflyg flyttar över en natt över all sin verksamhet från Bromma, och delar terminal med SAS som flugit inrikes från Arlanda sedan 1969.
Händelser i omvärlden
25 oktober USA invaderar den lilla ön Grenada i Karibien.

1976 1977 1978 1979 1980 1981 1982 < 1983 > 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990


Fakta
Flygplanflotta 1983:
DC-8-63 OY-KTF
SE-DBK
SE-DBL
DC-8-62 OY-KTE (-7 jan)
A300B4 LN-RCA (25 mars-)
SE-DFK (1 april-)
B747-283B SE-DDL (- 6 mars)
DC-9-41 inhyrda från SAS
Fokker F28 inhyrda från LIN

1 okt 1982 - 30 sept 1983:
Omsättning 857 600 000 kr
Vinst 32 800
000 kr
533 100
resenärer
20 destinationsländer
29 researrangörer

316
anställda

VD
Bengt Hägglund


Nytt ansikte, nytt flygplan - A300.


Nya uniformer i Nya Scanair


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]