Hem > Historien från början till slut > 1989





Scanairs år
våren En Scanair DC-8 flyger till Jerevan i Sovjetunionen med ett fältsjukhus och läkare ombord som hjälp vid jordbävningsområdet i Armenien.
april Scanair tar över det tekniska och operativa ansvaret för sin verksamhet från SAS.

Kraftig nedgång väntas i hela Europa under 1989, och Scanair förbereder sig på försämrad lönsamhet. Basen i Köpenhamn stängs och ryktesspridningen är enorm huruvida framtiden ser ut.

Den europeiska chartermarknaden har växt snabbare än reguljärflyget de senaste åren. På två år har 42 nya charterbolag startats. Sammanslagningar väntas, och Storbritanniens största charterbolag Britannia har redan köpt upp konkurrenten Orion Airways.
28 april Denna dag skulle projektet 'Jorden runt på 10 dagar' gå av stapeln. Tanken var att epoken DC-8 skulle avslutas med att ett flygplan skulle flyga jorden runt från Arlanda. Stopp skulle göras i Delhi, Kathmandu, Chiang Mai, Hong Kong, Hawaii och San Francisco. Plats i dubbelrum och flygbiljett kostade 17 995 kr, men resan ställdes in eftersom Scanair inte fick tillstånd att genomföra den.
29 april Sista kommersiella flygningen med DC-8 i Scanair genomförs då OY-SBL flyger för Linjeflyg som LF1814 från Visby till Arlanda. 
7 juni En avskedsflygning med OY-SBL och inbjudna gäster startar från Arlanda och går över Borlänge och Öregrund tillbaka till Arlanda.
8 juni Sist ut av alla DC-8:or som flugit i SAS och Scanair lämnar OY-SBL, nu omregistrerad N796AL, Arlanda för sitt nya hem i Miami. 
sommaren En ny passagerarundersökning visar att 9 av 10 resenärer ger omdömet "bra" eller "mycket bra" till Scanair. 53% av resenärerna är kvinnor. Medelåldern på resenären är 31 år, barn 0-12 ej medräknade. 44% av resenärerna reser i par. 6% reser ensamma. 43% bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö, 37% på orter med mer än 20 000 invånare och resterande 20% kommer från mindre orter i Sverige.
31 december Scanair har under året haft 42% av marknaden i Sverige och Norge. Ombordförsäljningen ökar, varje resenär köper för 438 kr mot 392 året innan. 56% av trafiken utgår från Arlanda, 20% Göteborg, 10% Malmö, Gardermoen 12%, Köpenhamn 2%.
Händelser i flyg- och resebranschen
under året Charterbranschen förändras och växer i snabb takt. Nu bildas tre stora block som tillsammans täcker 90% av marknaden i Skandinavien. Mercur Leisure Group äger Spies, Tjæreborg och Conair. NRT, ägt av KF/Reso och Stockholm-Saltsjön, äger Fritidsresor, Atlas samt delar av Transwede och Sterling Airways. SAS Leisure Group äger Vingresor, Saga Solreiser, Always, Sunwing, Scanair och Spanair. 
3 mars Eilif Krogager överraskar hela resebranschen genom att sälja sitt livsverk Tjæreborg till värsta konkurrenten Spies.
april SAS tar leverans av sin första Boeing 767, ersättaren till DC-10.
3 april Sterling Airways har fått tillstånd av myndigheterna att bedriva reguljär flygverksamhet och inleder trafik från Köpenhamn till Luxemburg. För närvarande trafikerar Sterling 60 charterdestinationer med Caravelle, Boeing 727 och 757. Totalt är 2000 personer anställda i företaget som omsätter drygt 10 miljarder kronor.
4 oktober Nya svenska charterbolaget Pelican Express lägger ner innan premiärflygningen hunnit gå. Anledningen är att den inhyrda Caravellen från Transwede visat sig vara icke luftvärdig.
Händelser i omvärlden
9 november DDR:s myndigheter beslutar att tillfälligt öppna gränsövergångarna i Berlin.

1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 < 1989 > 1990 1991 1992 1993 1994



Fakta
Flygplanflotta 1989:
DC-10-10 SE-DHS
SE-DHT
SE-DHU
SE-DHX (uthyrd)
SE-DHY
SE-DHZ
DC-8-63 LN-MOF (-23 feb)
OY-SBK (-7 mars)
OY-SBL (-8 juni)
SE-DBK (-24 april)
SE-DBL (-27 april)
MD-80 inhyrda från SAS
DC-9-41 inhyrda från SAS
Fokker F28 inhyrda från LIN

1 jan 1989 - 31 dec 1989:
Omsättning 1 628 000 000 kr
Förlust 5 000 000 kr

779 000 resenärer
1 000 anställda


VD
Henrik Meldahl


Piloter och kabinbesättningar...


...sade definitivt adjö till DC-8...



...som lämnade Arlanda i vit skrud.

                    [ foto: Stefan Sjögren ]



Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]