Hem > Historien
från början till slut > 1989
Scanairs år
våren |
En
Scanair DC-8 flyger till Jerevan i Sovjetunionen med ett
fältsjukhus och läkare ombord som hjälp vid
jordbävningsområdet i Armenien. |
april |
Scanair
tar över det tekniska och operativa ansvaret för sin
verksamhet från SAS.
Kraftig
nedgång väntas i hela Europa under 1989, och Scanair
förbereder sig på försämrad lönsamhet. Basen i
Köpenhamn stängs och ryktesspridningen är enorm huruvida
framtiden ser ut.
Den europeiska chartermarknaden har växt snabbare än
reguljärflyget de senaste åren. På två år har 42 nya
charterbolag startats. Sammanslagningar väntas, och
Storbritanniens största charterbolag Britannia har redan
köpt upp konkurrenten Orion Airways. |
28
april |
Denna
dag skulle projektet 'Jorden runt på 10 dagar' gå av
stapeln. Tanken var att epoken DC-8 skulle avslutas med att
ett flygplan skulle flyga jorden runt från Arlanda. Stopp
skulle göras i Delhi, Kathmandu, Chiang Mai, Hong Kong,
Hawaii och San Francisco. Plats i dubbelrum och flygbiljett
kostade 17 995 kr, men resan ställdes in eftersom Scanair
inte fick tillstånd att genomföra den. |
29
april |
Sista
kommersiella flygningen med DC-8 i Scanair genomförs då
OY-SBL flyger för Linjeflyg som LF1814 från Visby till
Arlanda. |
7
juni |
En
avskedsflygning med OY-SBL och inbjudna gäster startar
från Arlanda och går över Borlänge och Öregrund
tillbaka till Arlanda. |
8
juni |
Sist
ut av alla DC-8:or som flugit i SAS och Scanair lämnar OY-SBL, nu omregistrerad N796AL, Arlanda för sitt nya hem i
Miami. |
sommaren |
En
ny passagerarundersökning visar att 9 av 10 resenärer ger
omdömet "bra" eller "mycket bra" till
Scanair. 53% av resenärerna är kvinnor. Medelåldern på
resenären är 31 år, barn 0-12 ej medräknade. 44% av
resenärerna reser i par. 6% reser ensamma. 43% bor i
Stockholm, Göteborg eller Malmö, 37% på orter med mer än
20 000 invånare och resterande 20% kommer från mindre
orter i Sverige. |
31
december |
Scanair
har under året haft 42% av marknaden i Sverige och Norge.
Ombordförsäljningen ökar, varje resenär köper för 438
kr mot 392 året innan. 56% av trafiken utgår från
Arlanda, 20% Göteborg, 10% Malmö, Gardermoen 12%,
Köpenhamn 2%. |
Händelser i flyg-
och resebranschen
under
året |
Charterbranschen
förändras och växer i snabb takt. Nu bildas tre stora block
som tillsammans täcker 90% av marknaden i Skandinavien.
Mercur Leisure Group äger Spies, Tjæreborg och Conair. NRT,
ägt av KF/Reso och Stockholm-Saltsjön, äger Fritidsresor,
Atlas samt delar av Transwede och Sterling Airways. SAS
Leisure Group äger Vingresor, Saga Solreiser, Always, Sunwing,
Scanair och Spanair. |
3
mars |
Eilif
Krogager överraskar hela resebranschen genom att sälja sitt
livsverk Tjæreborg till värsta konkurrenten Spies. |
april |
SAS
tar leverans av sin första Boeing 767, ersättaren till
DC-10. |
3
april |
Sterling
Airways har fått tillstånd av myndigheterna att bedriva
reguljär flygverksamhet och inleder trafik från Köpenhamn
till Luxemburg. För närvarande trafikerar Sterling 60
charterdestinationer med Caravelle, Boeing 727 och 757. Totalt
är 2000 personer anställda i företaget som omsätter drygt
10 miljarder kronor. |
4
oktober |
Nya
svenska charterbolaget Pelican Express lägger ner innan
premiärflygningen hunnit gå. Anledningen är att den inhyrda
Caravellen från Transwede visat sig vara icke luftvärdig. |
Händelser i omvärlden
9
november |
DDR:s
myndigheter beslutar att tillfälligt öppna
gränsövergångarna i Berlin. |
1980 1981
1982 1983 1984
1985 1986 1987
1988 < 1989 > 1990
1991 1992 1993
1994
|
Fakta |
Flygplanflotta
1989:
1 jan 1989 - 31 dec 1989:
Omsättning 1 628 000 000 kr
Förlust 5 000 000 kr
779 000 resenärer
1 000 anställda
VD
Henrik Meldahl
|
Piloter och kabinbesättningar...
...sade definitivt adjö till DC-8...
...som lämnade Arlanda i vit skrud.
[ foto: Stefan Sjögren ]
|