Hem > Historien från början till slut > 1990



Scanairs år

1 februari Jan Sundling efterträder Henrik Meldahl, som går vidare till SAS Leisure.
april Scanair tar över ansvaret för underhåll och flygdrift från SAS.
sommaren Scanair inleder hemliga förhandlingar med Conair of Scandinavia om samarbete, men de leder ingenvart.
Händelser i flyg- och resebranschen
september SAS säljer sin andel på 50% i Linjeflyg till Bilspedition.
5 september Conair of Scandinavia tar leverans av Airbus A320. Sex flygplan är beställda. Investeringar i nya flygplan i detta läge möts med förvåning av många i branschen. Även Sterling köper nytt, Boeing 757. Den bistra verkligheten gör sig påmind ganska snart.
Atlas Resor införlivas i Fritidsresegruppen.
Händelser i omvärlden
7 april 158 skandinaver omkommer i en anlagd brand på färjan 'Scandinavian Star' under färd från Oslo till Frederikshavn.
2 augusti Irak invaderar Kuwait efter en dispyt om oljefält.
15 september Premiär för ännu en svensk satellitkanal - TV4.
3 oktober Förbundsrepubliken Tyskland förenas med Tyska Demokratiska Republiken.

1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 < 1990 > 1991 1992 1993 1994



Fakta
Flygplanflotta 1990:
DC-10-10 SE-DHS
SE-DHT
SE-DHU
SE-DHX (uthyrd)
SE-DHY
SE-DHZ
MD-80 inhyrda från SAS
DC-9-41 inhyrda från SAS
Fokker F28 inhyrda från LIN
B737-500 inhyrda från LIN

1 jan 1990 - 31 dec 1990:
Omsättning 1 550 000 000 kr
Förlust 44 000 000 kr

25% av intäkterna från taxfree


VD
Henrik Meldahl (-1 februari)
Jan Sundling (1 februari-)



Scanair flörtar med Conair...
                          [ foto: Stefan Sjögren ]

Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]