Hem > Historien
från början till slut > 1985
Scanairs år
under
året |
SAS
aviserar att de vill ha full kostnadstäckning för sina A300, vilket på sikt innebär att flygplanens dagar i
Scanair är räknade.
Nytt! Under året ryktas det att Scanair är
intresserade av att ta över Braathens två Boeing 767.
Elva Scanair-döttrar och -söner i åldrarna 2-12 bjuds in
till huvudkontoret på Bromma för provsmakning av de nya
barnmenyerna. Populäraste varmrätten blev spaghetti med
skinkbitar.
Scanairs styrelse detta år består av Fred Aage Johansen,
Håkan Östergren, Henning Klynge, Halvdan Bjørum, Henrik
Meldahl, Nils G Molander, Torsten Press, Sven Olof Lundvall,
Georg Olsson, Bengt A Hägglund och Eva Derelius.
Ordförande är Frede Ahlgreen Eriksen. Den skarpögde
noterar att två tidigare Scanairchefer sitter i styrelsen. |
maj |
En 19 dagar lång storstrejk kostar flygbolagen resenärer
och pengar. För Scanairs del blev räkningen 11 miljoner
kronor, bl a för transport med 1 200 bussar av 5 800
passagerare till Danmark och Norge där flygtrafiken
fungerade normalt. |
1
juni |
Scanair är först igen genom att nu omedelbart ersätta
resenärer vars resväskor blivit förstörda under resan
hem. Om man upptäcker att resväskan är sönder när man
hämtar ut den på Arlanda, anmäler man det till Scanair
och får direkt ut en helt ny Samsoniteväska.
|
1
oktober |
Bokslutet
för 1984/85 visar att ombordförsäljningen inbringat 181
miljoner kronor, vilket innebär att varje passagerare i
snitt handlar för 302 kr. Den skandinaviska
chartermarknaden ökade med 7% och Scanair har nu 30% av den
norska marknaden. Under året har trafik från Schweiz till
Skandinavien bedrivits. |
december |
'Team
Scanair', en grupp tekniker som enbart arbetar med Scanairs
flygplan, börjar tjänstgöra på Arlanda. |
Händelser i flyg-
och resebranschen
sommaren |
1985
blir ett svart år i flygets historia. Ett TWA-flygplan kapas
efter start från Aten och hamnar efter flera dagars flygande
kors och tvärs över Medelhavet i Beirut, där dramat får
ett lyckligt slut efter 17 dagar. Under sommaren kapas också
ett jordanskt flygplan under befäl av f d Transairkaptenen
Ulf Sultan. Det slutar med att passagerare och besättning
släpps, men flygplanet sprängs i Beirut inför inbjuden
världspress. En ur gisslan hamnar direkt i ett nytt
kapardrama då det MEA-flygplan hon lämnar Libanon med kapas.
Flygplatsen i Wien utsätts för en massaker då terrorister
skjuter vilt i terminalen. Den 12 augusti havererar en japansk
Boeing 747 i ett berg norr om Tokyo och 520 av 524 ombord
omkommer. I Storbritannien brinner en Boeing 737 upp under
start från Manchester och flera passagerare omkommer under en
kaotisk utrymning. Totalt dör över 1 000 personer i
flygolyckor och attentat under 1985. |
15
oktober |
Nya
svenska charterbolaget Transwede gör sin premiärflygning.
Ägare och flygkapten Thomas Johansson styr en Super Caravelle
från Malmö till Tel Aviv. Övriga destinationer var
inledningsvis Alicante, Chania, Lissabon, Heraklion och Palma. Företaget
hade i början fyra besättningar och två administratörer.
Som svar på Scanairs lyckönskningar svarade Thomas Johansson
"liten kan bli stor" och han fick rätt - Transwede
blev med tiden en stor konkurrent. |
Händelser i omvärlden
1 juli |
5- och 25-öringarna
avskaffas i Sverige efter att ha varit i bruk sedan 1873. |
13
oktober |
Underhållaren
Tage Danielsson avlider. |
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984 < 1985
> 1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
|
Fakta |
Flygplanflotta
1985:
1 okt 1984 - 30 sept 1985:
Omsättning 1 111 042 kr
Vinst 46 130 000 kr
615 000 resenärer
15 destinationsländer
23 researrangörer
351 anställda
VD
Henrik Meldahl
|
Taxfree blir allt viktigare.
Över 99 procents beläggning.
|