Hem > Historien från början till slut > 1985



Scanairs år
under året SAS aviserar att de vill ha full kostnadstäckning för sina A300, vilket på sikt innebär att flygplanens dagar i Scanair är räknade. 

Nytt!
Under året ryktas det att Scanair är intresserade av att ta över Braathens två Boeing 767.

Elva Scanair-döttrar och -söner i åldrarna 2-12 bjuds in till huvudkontoret på Bromma för provsmakning av de nya barnmenyerna. Populäraste varmrätten blev spaghetti med skinkbitar.

Scanairs styrelse detta år består av Fred Aage Johansen, Håkan Östergren, Henning Klynge, Halvdan Bjørum, Henrik Meldahl, Nils G Molander, Torsten Press, Sven Olof Lundvall, Georg Olsson, Bengt A Hägglund och Eva Derelius. Ordförande är Frede Ahlgreen Eriksen. Den skarpögde noterar att två tidigare Scanairchefer sitter i styrelsen.
maj En 19 dagar lång storstrejk kostar flygbolagen resenärer och pengar. För Scanairs del blev räkningen 11 miljoner kronor, bl a för transport med 1 200 bussar av 5 800 passagerare till Danmark och Norge där flygtrafiken fungerade normalt.
1 juni Scanair är först igen genom att nu omedelbart ersätta resenärer vars resväskor blivit förstörda under resan hem. Om man upptäcker att resväskan är sönder när man hämtar ut den på Arlanda, anmäler man det till Scanair och får direkt ut en helt ny Samsoniteväska.
1 oktober Bokslutet för 1984/85 visar att ombordförsäljningen inbringat 181 miljoner kronor, vilket innebär att varje passagerare i snitt handlar för 302 kr. Den skandinaviska chartermarknaden ökade med 7% och Scanair har nu 30% av den norska marknaden. Under året har trafik från Schweiz till Skandinavien bedrivits. 
december 'Team Scanair', en grupp tekniker som enbart arbetar med Scanairs flygplan, börjar tjänstgöra på Arlanda. 
Händelser i flyg- och resebranschen
sommaren 1985 blir ett svart år i flygets historia. Ett TWA-flygplan kapas efter start från Aten och hamnar efter flera dagars flygande kors och tvärs över Medelhavet i Beirut, där dramat får ett lyckligt slut efter 17 dagar. Under sommaren kapas också ett jordanskt flygplan under befäl av f d Transairkaptenen Ulf Sultan. Det slutar med att passagerare och besättning släpps, men flygplanet sprängs i Beirut inför inbjuden världspress. En ur gisslan hamnar direkt i ett nytt kapardrama då det MEA-flygplan hon lämnar Libanon med kapas. Flygplatsen i Wien utsätts för en massaker då terrorister skjuter vilt i terminalen. Den 12 augusti havererar en japansk Boeing 747 i ett berg norr om Tokyo och 520 av 524 ombord omkommer. I Storbritannien brinner en Boeing 737 upp under start från Manchester och flera passagerare omkommer under en kaotisk utrymning. Totalt dör över 1 000 personer i flygolyckor och attentat under 1985.
15 oktober Nya svenska charterbolaget Transwede gör sin premiärflygning. Ägare och flygkapten Thomas Johansson styr en Super Caravelle från Malmö till Tel Aviv. Övriga destinationer var inledningsvis Alicante, Chania, Lissabon, Heraklion och Palma. Företaget hade i början fyra besättningar och två administratörer. Som svar på Scanairs lyckönskningar svarade Thomas Johansson "liten kan bli stor" och han fick rätt - Transwede blev med tiden en stor konkurrent.
Händelser i omvärlden
1 juli 5- och 25-öringarna avskaffas i Sverige efter att ha varit i bruk sedan 1873. 
13 oktober Underhållaren Tage Danielsson avlider.

1978 1979 1980 1981 1982 1983 1984 < 1985 > 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992

 

 

 

 

Fakta
Flygplanflotta 1985:
DC-8-63 OY-KTF
SE-DBK
SE-DBL
A300B4 LN-RCA
SE-DFK
SE-DFL
DC-9-41 inhyrda från SAS
Fokker F28 inhyrda från LIN

1 okt 1984 - 30 sept 1985:
Omsättning 1 111 042 kr
Vinst 46 130 000 kr
615 000
resenärer
15 destinationsländer

23 researrangörer

351
anställda

VD
Henrik Meldahl


Taxfree blir allt viktigare.


Över 99 procents beläggning.


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]