Hem > Historien från början till slut > 1991



Scanairs år
5 juni Scanairs DC-10 SE-DHZ lämnar flottan och säljs p g a kapacitetsöverskott. Kriget i Irak har medfört ett ökat hot mot flyget, och världens flygbolag är inne i en gemensam lågkonjunktur som kommer att kräva många offer.
Scanair hyr in MD-82 och MD-83 från SAS, för första gången målade i Scanairs egna färger. 
Det ryktas om ett samarbete mellan Scanair, Transwede och Sterling Airways som ska utmynna i ett nytt företag med huvudkontor i Danmark.
20 augusti Thomas Rosenqvist blir ny VD i Scanair. Rosenqvist var tidigare försäljningschef i Scanair och har rykte om sig att kunna sälja sand till araber och is till eskimåer. 
Händelser i flyg- och resebranschen
17 mars Mitt i lågkonjunkturen startar förre Transwedechefen Thomas Johansson ett nytt charterbolag och resebyrå. Time Air Sweden flyger med flotta bestående av Boeing 737 och DC-8.
5 september Transwede, Norway Airlines och Sterling Airways inleder samarbete under namnet Trans-Nordic Group.
27 december Samtliga 129 ombord överlever när SAS MD-81 'Dana Viking' havererar i marken efter start från Arlanda. 
Händelser i omvärlden
17 januari Norges kung Olav V avlider 87 år gammal. Han efterträds av Harald V. Samma dag inleder USA med allierade bombanfall mot Irak.
31 december Sovjetunionen upplöses.

1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 < 1991 > 1992 1993 1994


Fakta
Flygplanflotta 1991:
DC-10-10 SE-DHS  
SE-DHT  
SE-DHU  
SE-DHX (uthyrd)
SE-DHY  
SE-DHZ (-5 juni)
MD-82 LN-RMD (juni-)
MD-83 LN-RMB (2 juni-)
SE-DPH (30 okt-)
B737-500 inhyrda från LIN
Fokker F28 inhyrda från LIN

1 okt 1990 - 30 sept 1991:
inga uppgifter

VD
Jan Sundling
(-20 augusti)
Thomas Rosenqvist
(20 augusti-)


MD-83 i Scanairs färger.


Ny konkurrent dyker upp - Air Sweden.


Vad var Scanair?
· Historien · Resmålen · Flygplanen · Arkivet
Loggboken · Information

'Scanair Magazine - historien om Skandinaviens största charterflyg' har
formgivits och författats av Hans Jakobsson. Copyright © 2001. [mer info]